Effekttariff - mental förberedelse...

Är det någon som har försökt pilla ihop en effekttariff-mätare i HA, och lyckats?

Jag har labbat lite med några templates och apexchart men är inte nöjd alls. För stunden jobbar jag mot hypotesen att Ellevio plankar göteborgarna med medel av periodens tre toppar, sedan får man väl se om det blir någon form av dygnsstyrning ovanpå det.

Målet är att förebereda för effektsyrning i hushållet, inom rimliga ramar (man måste kanske inte alltid dra på allt samtidigt...).
Har bläddrat lite förstrött i
https://community.home-assistant.io/t/emhass-an-energy-management-for-home-assistant/338126
men "The goal of this work is to provide an easy to implement framework where anyone using Home Assistant can apply the best and optimal set of instructions to control the energy flow in a household." resulterar i en wall-of-text så så enkel var den inte...

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Effekttariff - mental förberedelse...

Är det någon som har försökt pilla ihop en effekttariff-mätare i HA, och lyckats?

Jag har labbat lite med några templates och apexchart men är inte nöjd alls. För stunden jobbar jag mot hypotesen att Ellevio plankar göteborgarna med medel av periodens tre toppar, sedan får man väl se om det blir någon form av dygnsstyrning ovanpå det.

Målet är att förebereda för effektsyrning i hushållet, inom rimliga ramar (man måste kanske inte alltid dra på allt samtidigt...).
Har bläddrat lite förstrött i
[länk]
men "The goal of this work is to provide an easy to implement framework where anyone using Home Assistant can apply the best and optimal set of instructions to control the energy flow in a household." resulterar i en wall-of-text så så enkel var den inte...
Även om det kanske inte spelar en avgörande roll så kan det vara bra att ha i minnet att det är på gång 15 minuters tidsupplösning. Om det händer är det inte otänkbart att elnätsbolagen istället sätter topparna på 15-minutersperioder istället för timme.

Dessutom verkar det kunna göra totala galenskaper med priskurvorna, som dagens kurva från Tyskland:
Graf över dagspriser på energi, fluktuerande priser, tidsaxel, val av intervall, markerat datum: 16/01/2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K krfsm skrev:
Även om det kanske inte spelar en avgörande roll så kan det vara bra att ha i minnet att det är på gång 15 minuters tidsupplösning. Om det händer är det inte otänkbart att elnätsbolagen istället sätter topparna på 15-minutersperioder istället för timme.

Dessutom verkar det kunna göra totala galenskaper med priskurvorna, som dagens kurva från Tyskland:
[bild]
Jag ser inte att tidsintervallet har någon praktisk betydelse för en HA-template, det blir marginell skillnad i kodningen. 15-minuters lär inte vara en fråga OM utan NÄR.

Jag tror inte heller att det är tidsintervallet som stökar till det på prisfronten, det är helt andra faktorer som står bakom det.

Någon som provat measure it?
History stats via Gui

nino nino skrev:
Någon som provat measure it?
History stats via Gui
Nope, men det är väl det fantastiska med HACS, det finns alltid något man inte visste man behövde...

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Problemet med effekttariff är väl att det inte är definierat hur den ska tas ut utan bara att den ska tas ut på något sätt senast 2027. Hur de väljer att implementera det är ju sen rätt valfritt verkar det som. Så är ju svårt att få någon vettig generisk implementering för det.

J Jensa86 skrev:
Problemet med effekttariff är väl att det inte är definierat hur den ska tas ut utan bara att den ska tas ut på något sätt senast 2027. Hur de väljer att implementera det är ju sen rätt valfritt verkar det som. Så är ju svårt att få någon vettig generisk implementering för det.
Den tas ut redan nu av Göteborg Energi.

”Effektavgiften består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Detta ger dig flexibilitet samtidigt som du fortsatt kommer kunna spara pengar genom att sprida ut din elanvändning över dygnets alla timmar.”

J Jensa86 skrev:
Det stämmer att det inte finns någon landsomfattande enskild modell, men jag tror att likhetena kommer vara fler än skillnaderna ur ett HA-perspektiv.

GBG är väl den mest omtalade varianten, om de är ensamma om effekttariff än så länge har jag inte brytt mig om att kolla upp.

Vi har
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
GBG är väl den mest omtalade varianten, om de är ensamma om effekttariff än så länge har jag inte brytt mig om att kolla upp
Vi hade något liknande hos SEOM (Sollentuna) när jag bodde där tills 2018.

Hette såklart något annat, och vet inte om dom har kvar det.

Vi har en gäststuga på tomten som hyrs ut. Nu har vi haft en incident där jordfelsbrytaren gick och frysen tinade och det fanns en risk att rör skulle frusit. Det har fått mig att vilja ha nån sorts teknisk övervakning av stugan. Jag skulle vilja bevaka el (att 220v är tillgängligt), inomhustemp och ev nån vattensensor/läckagevakt. En tanke är att låta mitt HA larma om nått inte stämmer, mitt wifi når ut till stugan.

Nån som har förslag på lämplig lösning?

Jag har en Shelly1 där jag har kopplat en tråd från elpatronens styrström till SW .
Den lyser grönt om styrströmmen är tillkopplad eller rött om den är av, i Shelly appen alltså.
Är väl inte så svårt att få till ett larm i HA sen.

Har även liknande till oljebrännaren, den skickar ut en 220 ström vid larm och där har jag gjort nåt så att jag får en notis i HA appen i mobilen.

Går säkert att lösa enklare men så gjorde jag för jag hade några Shelly över

Borde väl kunna gå att göra nåt liknande med en Ikea/Lidl plugg, men köper du en Shelly med addon så kan du ju enkelt lägga till upp till 5 tempgivare

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hur svårt är det att få igång Tuya local i Home Assistant?
Måsta man ha nått konto hos Tuya för att det ska funka?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur svårt är det att få igång Tuya local i Home Assistant?
Måsta man ha nått konto hos Tuya för att det ska funka?
Nu är ju jag rätt ny och ganska kass på HA 🙂
Men jag gav upp och köpte en Zigbee sticka

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.