Är funktionen att släcka flera lampor med samma knapp borttagen? Jag har 4 lampor som jag vill släcka samtidigt, och "förr" fanns det en trigger för detta, men antingen är jag blind och inte ser den eller så är den borttagen?
 
JonazThern JonazThern skrev:
Är funktionen att släcka flera lampor med samma knapp borttagen? Jag har 4 lampor som jag vill släcka samtidigt, och "förr" fanns det en trigger för detta, men antingen är jag blind och inte ser den eller så är den borttagen?
Är det en fysisk knapp eller en knapp i HA-gui't? För att lägga in en 'knapp' i guit kan man göra så här:

Gå till 'inställningar' -> 'Hjälpare' och skapa en 'hjälpare' av typen 'grupp' där du lägger in dina lampor.
Finns inte 'grupp' att välja får du först gå till 'Inställningar' -> 'Integrationer' och lägga till integrationen 'Grupp'.


Ska du styra flera saker med en fysisk knapp så får du göra en automation med alla lampor som actions (eller styra gruppen ovan).
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det en fysisk knapp eller en knapp i HA-gui't? För att lägga in en 'knapp' i guit kan man göra så här:

Gå till 'inställningar' -> 'Hjälpare' och skapa en 'hjälpare' av typen 'grupp' där du lägger in dina lampor.
Finns inte 'grupp' att välja får du först gå till 'Inställningar' -> 'Integrationer' och lägga till integrationen 'Grupp'.


Ska du styra flera saker med en fysisk knapp så får du göra en autmation (eller styra gruppen ovan).
Nej, i HA till att börja med. Men när renoveringen är klar så ska lamporna tändas med knapp på väggen, men i GUI't först. Ska kolla detta, tack!!
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det tråkiga är när man vill sätta en inomhuspryl i sådana uttag, då bottnar de inte alltid. Jag köpte ett grenuttag för utomhusbruk där det enda jag egentligen sökte var att det skulle ha fästhål så man enkelt kunde skruva fast det på väggen. Blev struligt, speciellt som det var Trådfripluggar jag skulle koppla in och det blev på gränsen att de hoppade ur igen.
Man kan väl sätta pucken i en kopplingsdosa eller något också...

Edit: såg nu att du pratade om IP44 uttag. Och ja, de är ibland jobbiga att få in sladdar i...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Man kan väl sätta pucken i en kopplingsdosa eller något också...

Edit: såg nu att du pratade om IP44 uttag. Och ja, de är ibland jobbiga att få in sladdar i...
Toppen, tack för alla förslag. Provar med ZigBee-pluggen enligt ovan. Får nog sätta upp ett par till som får agera repeter så funkar det förhoppningsvis.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hjälp! Jag är värdelös på automationer. Jag hämtar data från Tibber för min elförbrukning. Den stannar ibland och då måste man återstarta integrationen. Så då har jag skapat en automation för detta som kollar värdet på en av variablarna som kommer med tibber, om inte värdet ändrats på 5 min så starta om. Det funkar OM integrationen kommer igång vid återstarten. Men gör den inte det så triggas inte automationen igen... Vad gör jag för fel? Jag skulle ju vilja att den återstartas var femte minut tills den kommer igång igen.
Skärmdump av automationsgränssnitt, inställningar för händelse, villkor och åtgärder i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dublin skrev:
Hjälp! Jag är värdelös på automationer. Jag hämtar data från Tibber för min elförbrukning. Den stannar ibland och då måste man återstarta integrationen. Så då har jag skapat en automation för detta som kollar värdet på en av variablarna som kommer med tibber, om inte värdet ändrats på 5 min så starta om. Det funkar OM integrationen kommer igång vid återstarten. Men gör den inte det så triggas inte automationen igen... Vad gör jag för fel? Jag skulle ju vilja att den återstartas var femte minut tills den kommer igång igen.
[bild]
Här kommer ett exempel från 30/11:
Linjediagram visar ackumulerad konsumtion över tid för den 30 november, ökning genom dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har automationen triggats 6.42 och 6.47 men Tibber integrationen har ändå inte gått igång och ingen data kommer in förrän jag manuellt triggade automationen vid 17-tiden. Varför slutade den triggas 6.47?
 
Beställde 3 brandvarnare heimgard på Elgiganten för 220-230:- st ska funka med HA då det är zigbee
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
@Dublin Jag misstänker att det helt enkelt inte går att trigga på det så som du försöker. Dvs du kan inte trigga på en händelse som aldrig sker. Då triggas det liksom aldrig. Prova vänd på det, dvs trigga på en tidshändelse var 5:e minut och kolla då ifall inget ändrats på 5min istället.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det verkar vara standard i Tyskland (Schuko:ns hemland). I princip allt på Hornbach med IP44 på sladd har detta.
Ofan måste jag kolla in! Märkligt att det inte är krav då enligt EU eller nåt.
Oftast ligger ju dessa ute i regnet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hjälp! Jag är värdelös på automationer. Jag hämtar data från Tibber för min elförbrukning. Den stannar ibland och då måste man återstarta integrationen. Så då har jag skapat en automation för detta som kollar värdet på en av variablarna som kommer med tibber, om inte värdet ändrats på 5 min så starta om. Det funkar OM integrationen kommer igång vid återstarten. Men gör den inte det så triggas inte automationen igen... Vad gör jag för fel? Jag skulle ju vilja att den återstartas var femte minut tills den kommer igång igen.
[bild]
Min har alltid klarat sig (men jag har 10 minuter på min). Skulle behöva sätta någon boolean helper istället för att starta om Tibber i det jobbet du har och sedan ha lite extra logik för att sätta tillbaka den, etc.
 
S sjoelund skrev:
Min har alltid klarat sig (men jag har 10 minuter på min). Skulle behöva sätta någon boolean helper istället för att starta om Tibber i det jobbet du har och sedan ha lite extra logik för att sätta tillbaka den, etc.
Hur menar du att din alltid klarat sig? Har du en automation för att starta om Tibber integrationen? Har du möjlighet att dela den i så fall?
 
D Dublin skrev:
Hjälp! Jag är värdelös på automationer. Jag hämtar data från Tibber för min elförbrukning. Den stannar ibland och då måste man återstarta integrationen. Så då har jag skapat en automation för detta som kollar värdet på en av variablarna som kommer med tibber, om inte värdet ändrats på 5 min så starta om. Det funkar OM integrationen kommer igång vid återstarten. Men gör den inte det så triggas inte automationen igen... Vad gör jag för fel? Jag skulle ju vilja att den återstartas var femte minut tills den kommer igång igen.
[bild]
Räcker det inte att starta om den en gång per dygn (eller oftare) oavsett om den funkar eller inte?
 
Redigerat:
D Dublin skrev:
Hur menar du att din alltid klarat sig? Har du en automation för att starta om Tibber integrationen? Har du möjlighet att dela den i så fall?
Tror det är samma som din...

Kod:
alias: Reload Tibber
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.power_tibber
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
condition: []
action:
  - service: homeassistant.reload_config_entry
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.power_tibber
mode: single
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Beställde 3 brandvarnare heimgard på Elgiganten för 220-230:- st ska funka med HA då det är zigbee
Bra pris. Har dålig koll på brandvarnare men har funderat på att byta ut den osaliga blandning som just nu sitter i huset till något modernare.

Vet du om dessa pratar direkt med varandra och larmar gemensamt om en detekterar brand? D.v.s. utan att HA (eller annan hub) är igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.