531 739 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det är Sata i en Sata-adapter.S sjoelund skrev:
Men du kan ha en poäng.
Tittar man på rena siffror så borde man inte kunna driva ens en M2-sata med USB, men inga adapters har ju extern strömmatning.
Är det ett dödfött koncept?
Svaret man hittar online är att inte alla USB-portar följer standarden och kan ge mer ström än förväntat så att det fungerar ändå. Och det finns M.2 enheter som drar mindre ström.n_sandstrom skrev:
Det finns även M.2 USB med extern ström, men de verkar väldigt ovanliga och kostar som en billigare dator...
Jo nu är jag inte med på vart ni vill komma?n_sandstrom skrev:
Om man tar den här SSD-disken och köper USB kabeln så drar den då 3 Watt. Frågar man Google så drar då en SSD disk mindre än 10 Watt, lite olika beroende på om det är läsning eller skrivning till disken och storlek.
Den här kör jag själv med en RPi3, just nu har den varit uppe i 62 dygn.
https://www.amazon.se/Intenso-38134...fb1-91c9-0e0f7185ef45&pd_rd_i=B01D3ACJPW&th=1
Sen blev det då en något längre boottid men det spelar liten roll.
P paralun skrev:
Sedan var det M.2 SATA det var frågan om (pratar SATA protokoll i M.2 form).
Hur som helst är det inte alltid säkert att sakerna fungerar som de ska när det gäller USB-diskar och speciellt med RPi. Jag körde min mailserver i en RPi (2 eller 3) ett tag men 2-3 gånger om året sa disken ifrån och man var tvungen att starta om maskinen.
Jo som jag skrev så funkar den här disken alldeles utmärkt! Sen ska då RPI'n vara spänningsförsörjd med en RPi-orginal eller annan med samma effekt. Sen kommer det då mjukvaruuppdateringar då några gånger om året så måste man starta om.S sjoelund skrev:[bild]
Sedan var det M.2 SATA det var frågan om (pratar SATA protokoll i M.2 form).
Hur som helst är det inte alltid säkert att sakerna fungerar som de ska när det gäller USB-diskar och speciellt med RPi. Jag körde min mailserver i en RPi (2 eller 3) ett tag men 2-3 gånger om året sa disken ifrån och man var tvungen att starta om maskinen.
Den här RPI'n sköter då enbart elmätaren samt fjv-mätaren och sedan kör jag "remote" (HACS-tillägg) mot min HA-huvudinstallation i en äldre laptop.
https://github.com/custom-components/remote_homeassistant
Om ni som funderar på SSD gör det i relation till Raspberry pi3/4, så har jag en erfarenhet och därmed ett tips att ge 
Jag äger en (flera iofs, men en som kör Home Assistant) Raspberry pi4B 8GB. Till denna sitter en extern SSD, en Samsung T7 500GB (500GB versionen för att den har det i mitt tycke bästa läget vad gäller prestanda vs kostnad - nej jag har noll behov av 500GB, med den med 250GB har något sämre prestanda och jag är prestandanörd, till ingen direkt vinst just i denna applikation men i alla fall). Sedan en USB baserad Z-Wave sticka och det som skickade mig över kanten (se nedan) en ZigBee/Matter USB sticka också.
Redan innan den sista USB stickan (ZigBee) så hade jag en del underliga "ghost in the system" typ av avvikelser och beteenden. Jag knäckte inte dessa trots att jag ändå ansträngde mig till en viss gräns, men varje gång jag försökte debugga det hela så fungerade det såklart. Moment 22 alltså.
MEN sedan köpte jag då en ZigBee (/Matter) USB sticka, och helt plötsligt fick jag nya problem och random fel. Efter lite om och men konstaterade jag att jag troligen kommit över gränsen för vad min pi4B 8GB klarade av att driva via USB portarna. Så det första jag gjorde var inte att undersöka vad de klarade av utan att leta upp en biffigare nätdel som fixade mera kräm till den - det hjälpte föga. Varpå mina urkassa googlefu kunskaper sattes på prov och vips så snubblade jag på flera som haft kanske inte liknande men ändå i närheten av utmaningar. Det visade sig att USB portarna tillsammans klarade av 1200 mA (om jag minns rätt, lite småreservation på detta). Och jag hade tydligen passerat detta med råge. Större / kraftigare nätdel för att driva pi4B spelade ingen roll då det finns begränsingar rent fysiskt på själva kretskortet för pi4 som sätter gränsen på nämnda 1200 mA.
Således, jag ville inte ge upp mina USB stickor, och jag insåg att mina ghost fel tidigare antagligen var samma källa - för lite kraft till USB/pi4B.
Detta gjorde att jag valde att köpa en "Powered USB Hub". Jag valde en TP-Link UH720. Denna har en del fördelar som jag kommit att gilla, och framförallt den gör att allt bara fungerar helt magiskt. Efter att jag anslöt denna för att driva min pi4B och alla USB enheter, så har jag haft NOLL fel eller "Ghost in the system" utmaningar.
I mitt fall har jag anslutit såhär, för den som undrar och funderar på liknande lösning: På TP-Link enheten finns två sorters USB portar. Dels de som då hanterar data trafiken i sig, alltså "äkta" USB portar som via HUB då kopplas till en av USB portarna på pi4B. Sedan finns två stycken, gulmarkerade på kortsidan på TP Link enheten, USB power utgångar på 2.4A styck. En av dessa ingångar drivet jag via USB kabel då själva pi4B. Således drivs allt via den nätaddapter som driver USB hubben. Det bara fungerar.
Så om ni funderar på lite SSD via USB, sedan en eller ett par USB stickor, vad beredda på att ni kan få utmaningar ni inte förutsett och det är inte omöjligt att ni råkat - som jag - närma er och passera den tillgängliga strömkapaciteten som bland annat Raspberry pi4B 8GB är kapabel att hantera.
(Ja det går att med en lite kabel ge USB portarna lite mera kräm osv - men jag föredrar att köra hårdvaran i original utförande, men ja rent tekniskt kan man kraftigt öka strömkapaciteten på USB portarna)
EDIT: När jag då flyttade alla USB enheter (SSDn, Z-Wave och ZigBee) så tog boottiden något längre, men alla enheter dök upp och fungerade direkt - så inga faktiskt problem för mig i alla fall.
Jag äger en (flera iofs, men en som kör Home Assistant) Raspberry pi4B 8GB. Till denna sitter en extern SSD, en Samsung T7 500GB (500GB versionen för att den har det i mitt tycke bästa läget vad gäller prestanda vs kostnad - nej jag har noll behov av 500GB, med den med 250GB har något sämre prestanda och jag är prestandanörd, till ingen direkt vinst just i denna applikation men i alla fall). Sedan en USB baserad Z-Wave sticka och det som skickade mig över kanten (se nedan) en ZigBee/Matter USB sticka också.
Redan innan den sista USB stickan (ZigBee) så hade jag en del underliga "ghost in the system" typ av avvikelser och beteenden. Jag knäckte inte dessa trots att jag ändå ansträngde mig till en viss gräns, men varje gång jag försökte debugga det hela så fungerade det såklart. Moment 22 alltså.
MEN sedan köpte jag då en ZigBee (/Matter) USB sticka, och helt plötsligt fick jag nya problem och random fel. Efter lite om och men konstaterade jag att jag troligen kommit över gränsen för vad min pi4B 8GB klarade av att driva via USB portarna. Så det första jag gjorde var inte att undersöka vad de klarade av utan att leta upp en biffigare nätdel som fixade mera kräm till den - det hjälpte föga. Varpå mina urkassa googlefu kunskaper sattes på prov och vips så snubblade jag på flera som haft kanske inte liknande men ändå i närheten av utmaningar. Det visade sig att USB portarna tillsammans klarade av 1200 mA (om jag minns rätt, lite småreservation på detta). Och jag hade tydligen passerat detta med råge. Större / kraftigare nätdel för att driva pi4B spelade ingen roll då det finns begränsingar rent fysiskt på själva kretskortet för pi4 som sätter gränsen på nämnda 1200 mA.
Således, jag ville inte ge upp mina USB stickor, och jag insåg att mina ghost fel tidigare antagligen var samma källa - för lite kraft till USB/pi4B.
Detta gjorde att jag valde att köpa en "Powered USB Hub". Jag valde en TP-Link UH720. Denna har en del fördelar som jag kommit att gilla, och framförallt den gör att allt bara fungerar helt magiskt. Efter att jag anslöt denna för att driva min pi4B och alla USB enheter, så har jag haft NOLL fel eller "Ghost in the system" utmaningar.
I mitt fall har jag anslutit såhär, för den som undrar och funderar på liknande lösning: På TP-Link enheten finns två sorters USB portar. Dels de som då hanterar data trafiken i sig, alltså "äkta" USB portar som via HUB då kopplas till en av USB portarna på pi4B. Sedan finns två stycken, gulmarkerade på kortsidan på TP Link enheten, USB power utgångar på 2.4A styck. En av dessa ingångar drivet jag via USB kabel då själva pi4B. Således drivs allt via den nätaddapter som driver USB hubben. Det bara fungerar.
Så om ni funderar på lite SSD via USB, sedan en eller ett par USB stickor, vad beredda på att ni kan få utmaningar ni inte förutsett och det är inte omöjligt att ni råkat - som jag - närma er och passera den tillgängliga strömkapaciteten som bland annat Raspberry pi4B 8GB är kapabel att hantera.
(Ja det går att med en lite kabel ge USB portarna lite mera kräm osv - men jag föredrar att köra hårdvaran i original utförande, men ja rent tekniskt kan man kraftigt öka strömkapaciteten på USB portarna)
EDIT: När jag då flyttade alla USB enheter (SSDn, Z-Wave och ZigBee) så tog boottiden något längre, men alla enheter dök upp och fungerade direkt - så inga faktiskt problem för mig i alla fall.
Bra info!B Bamsefar skrev:Om ni som funderar på SSD gör det i relation till Raspberry pi3/4, så har jag en erfarenhet och därmed ett tips att ge
Jag äger en (flera iofs, men en som kör Home Assistant) Raspberry pi4B 8GB. Till denna sitter en extern SSD, en Samsung T7 500GB (500GB versionen för att den har det i mitt tycke bästa läget vad gäller prestanda vs kostnad - nej jag har noll behov av 500GB, med den med 250GB har något sämre prestanda och jag är prestandanörd, till ingen direkt vinst just i denna applikation men i alla fall). Sedan en USB baserad Z-Wave sticka och det som skickade mig över kanten (se nedan) en ZigBee/Matter USB sticka också.
Redan innan den sista USB stickan (ZigBee) så hade jag en del underliga "ghost in the system" typ av avvikelser och beteenden. Jag knäckte inte dessa trots att jag ändå ansträngde mig till en viss gräns, men varje gång jag försökte debugga det hela så fungerade det såklart. Moment 22 alltså.
MEN sedan köpte jag då en ZigBee (/Matter) USB sticka, och helt plötsligt fick jag nya problem och random fel. Efter lite om och men konstaterade jag att jag troligen kommit över gränsen för vad min pi4B 8GB klarade av att driva via USB portarna. Så det första jag gjorde var inte att undersöka vad de klarade av utan att leta upp en biffigare nätdel som fixade mera kräm till den - det hjälpte föga. Varpå mina urkassa googlefu kunskaper sattes på prov och vips så snubblade jag på flera som haft kanske inte liknande men ändå i närheten av utmaningar. Det visade sig att USB portarna tillsammans klarade av 1200 mA (om jag minns rätt, lite småreservation på detta). Och jag hade tydligen passerat detta med råge. Större / kraftigare nätdel för att driva pi4B spelade ingen roll då det finns begränsingar rent fysiskt på själva kretskortet för pi4 som sätter gränsen på nämnda 1200 mA.
Således, jag ville inte ge upp mina USB stickor, och jag insåg att mina ghost fel tidigare antagligen var samma källa - för lite kraft till USB/pi4B.
Detta gjorde att jag valde att köpa en "Powered USB Hub". Jag valde en TP-Link UH720. Denna har en del fördelar som jag kommit att gilla, och framförallt den gör att allt bara fungerar helt magiskt. Efter att jag anslöt denna för att driva min pi4B och alla USB enheter, så har jag haft NOLL fel eller "Ghost in the system" utmaningar.
I mitt fall har jag anslutit såhär, för den som undrar och funderar på liknande lösning: På TP-Link enheten finns två sorters USB portar. Dels de som då hanterar data trafiken i sig, alltså "äkta" USB portar som via HUB då kopplas till en av USB portarna på pi4B. Sedan finns två stycken, gulmarkerade på kortsidan på TP Link enheten, USB power utgångar på 2.4A styck. En av dessa ingångar drivet jag via USB kabel då själva pi4B. Således drivs allt via den nätaddapter som driver USB hubben. Det bara fungerar.
Så om ni funderar på lite SSD via USB, sedan en eller ett par USB stickor, vad beredda på att ni kan få utmaningar ni inte förutsett och det är inte omöjligt att ni råkat - som jag - närma er och passera den tillgängliga strömkapaciteten som bland annat Raspberry pi4B 8GB är kapabel att hantera.
(Ja det går att med en lite kabel ge USB portarna lite mera kräm osv - men jag föredrar att köra hårdvaran i original utförande, men ja rent tekniskt kan man kraftigt öka strömkapaciteten på USB portarna)
EDIT: När jag då flyttade alla USB enheter (SSDn, Z-Wave och ZigBee) så tog boottiden något längre, men alla enheter dök upp och fungerade direkt - så inga faktiskt problem för mig i alla fall.
Ytterligare en sak att hålla reda på vad gäller SSDer, är hur de ansluts - och med det avser jag val av kabel och självklart att man väljer de snabbaste USB portarna så man inte av misstag hamnar i fel "hastighet". Men framförallt kabelvalet har visat sig vara en intressantare än tänkt detalj. Jag har ingen direkt att rekommendera för de jag använder hade jag redan innan och vet inte exakt vad de heter eller varifrån de kommer. Men ville ändå lyfta just detaljen med bra kabel. Skulle tro att vi talar om skärm(ar) på kabeln för att få de riktigt höga hastigheterna - men i alla fall.
Och sist men inte minst: Med pi5 som kommer snart (eller har kommit, lite beroende på hur man vill se det) så kommer troligen NVMe över PCIe x1 att erbjudas när det dotter kortet kommer typ. Ja det kommer troligen vara snabbt, men med rätt USB koppling med en M2 NVMe SSD i en extern USB drive, så kommer man upp i rätt brutala hastigheter också - det är alltså inte givet att det är värt (mer-) kostnaden att byta till pi5 enbart för att få en SSD via NVMe gränssnittet alltså.... Sedan kommer man onekligen fram i punkten: Hur mycket orkar en pi5B CPU med att driva i i/o och samtidigt göra något vettigt med denna i/o? Värt att tänka på, innan man "slår till" på en ny pi5B.
(jodå jag kommer säkert köpa någon eller fler, men det är mera med hjärtat än med logik, för rent logiskt har jag noll behov av den ökade kapaciteten som en pi5B erbjduer - ex min Home Assistant verkar ligga och pilla sig i naveln typ (<5& CPU alltså) majoriteten av tiden - det som är tyngst är när jag tar full backups av något skäl för då stannar min HA på en pi4B - fryser typ alltså...)
Och sist men inte minst: Med pi5 som kommer snart (eller har kommit, lite beroende på hur man vill se det) så kommer troligen NVMe över PCIe x1 att erbjudas när det dotter kortet kommer typ. Ja det kommer troligen vara snabbt, men med rätt USB koppling med en M2 NVMe SSD i en extern USB drive, så kommer man upp i rätt brutala hastigheter också - det är alltså inte givet att det är värt (mer-) kostnaden att byta till pi5 enbart för att få en SSD via NVMe gränssnittet alltså.... Sedan kommer man onekligen fram i punkten: Hur mycket orkar en pi5B CPU med att driva i i/o och samtidigt göra något vettigt med denna i/o? Värt att tänka på, innan man "slår till" på en ny pi5B.
(jodå jag kommer säkert köpa någon eller fler, men det är mera med hjärtat än med logik, för rent logiskt har jag noll behov av den ökade kapaciteten som en pi5B erbjduer - ex min Home Assistant verkar ligga och pilla sig i naveln typ (<5& CPU alltså) majoriteten av tiden - det som är tyngst är när jag tar full backups av något skäl för då stannar min HA på en pi4B - fryser typ alltså...)
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Ja altså det är en Pi5.B Bamsefar skrev:Värt att tänka på, innan man "slår till" på en ny pi5B.
(jodå jag kommer säkert köpa någon eller fler, men det är mera med hjärtat än med logik, för rent logiskt har jag noll behov av den ökade kapaciteten som en pi5B erbjduer - ex min Home Assistant verkar ligga och pilla sig i naveln typ (<5& CPU alltså) majoriteten av tiden - det som är tyngst är när jag tar full backups av något skäl för då stannar min HA på en pi4B - fryser typ alltså...)
Det är självklart att man kommer ta det steget. Familjesamlingen måste vara komplett
Jag vet inte om det är OK att ställa frågor om prylar här, men är på jakt efter ett stickproppsrelä (?) som funkar att montera utomhus. Ingen stor last utan skall användas för att styra lite belysning. Har sedan tidigare ett par sådana här från Popp men tycker att de är lite för dyra. Funderar på om det finns något billigare (och lite mindre?) som funkar med Zigbee eller wifi som har acceptabel räckvidd. Måste nås ca 20-25 m från huset.
Tacksam för tips!
//Gustaf
Tacksam för tips!
//Gustaf
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Den här borde ju funka.fatsug skrev:
Jag vet inte om det är OK att ställa frågor om prylar här, men är på jakt efter ett stickproppsrelä (?) som funkar att montera utomhus. Ingen stor last utan skall användas för att styra lite belysning. Har sedan tidigare ett par sådana här från Popp men tycker att de är lite för dyra. Funderar på om det finns något billigare (och lite mindre?) som funkar med Zigbee eller wifi som har acceptabel räckvidd. Måste nås ca 20-25 m från huset.
Tacksam för tips!
//Gustaf
https://amzn.eu/d/gRqLIcX
Wifipluggar är nog lite billigare, men Zigbee är ju Zigbee. 🙂