531 718 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Det är väl upp till tillverkaren om det fungerar eller inte? Och det blir väl i detta fallet snabbt rätt komplicerat eftersom alla måste prata direkt med alla. Har jag 5 brandvarnare kommer det behövas göras 20 sådana om jag räknar rätt.useless skrev:
Kan ens de som har stöd för DB prata direkt med så många enheter?
Ska erkänna att detta är ett område jag inte har så stor koll på så det kanske är superenkelt och fungerar på alla enheter idag.
Jag har några Frient (nu mera Develco) SMSZB-120 som enligt manualen ska kunna trigga varandra. Dock tror jag bara den funktionen funkar per automatik om man ansluter dom till deras egen gateway.
Men som sagt var borde man uppnå samma funktion genom att bind'a utlöst larm på en till starta larm på de andra (jag antar att det är det som görs i bakgrunden om man använder Develco-gatwayen?).
Men som sagt var borde man uppnå samma funktion genom att bind'a utlöst larm på en till starta larm på de andra (jag antar att det är det som görs i bakgrunden om man använder Develco-gatwayen?).
Din triggar på 10 min och på en annan sensor. Tycker inte det borde göra nån skillnad men jag ändrade min och får se om det blir nån skillnad. Det luriga är att det kan gå nån månad utan att det stannar sen kan det stanna ett par gånger på kort tid som nu senaste veckan.S sjoelund skrev:
Men som sagt, går det ens att göra så?useless skrev:
Men jag lutar åt att köpa några hur som helst för precis som nino skulle jag uppskatta att se batterinivån i HA och få ett larm när det är dags att byta. Tröttnat på att vakna mitt i natten för att någon av de nuvarande fått för sig att börja varna då.
Ja, det är en grundläggande funktion i zigbee. Ganska praktiskt att t ex koppla strömbrytare/fjärrkontoller direkt till en lampa eller liknande så man slipper göra automationer och vara beroende av HA.R RoAd skrev:
Allt går ju fortfarande att läsa av och styra från HA också, så det är inte antingen eller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det kan ju påpekas att man kan göra både och. Även flera på en gång, t.ex. en Zigbee-lampa som är kopplad till HA, men även direkt till en eller flera strömbrytare som i sin tur inte nödvändigvis behöver vara kopplade till HA-Zigbee. Sedan tror jag att de flesta Zigbee-enheter med router-funktion rapporterar in till HA ändå.useless skrev:
Mina ungdomars skrivbordsbelysning (IKEA-driver + 24V LED-strip) styrs av enklaste IKEA dimmerknappen och är även i HA. När jag säger till Siri ”Matdags!” så blinkar deras lampa 3 ggr. Enda sättet att kommunicera med dem mitt i game:andet.
Exakt det där har jag funderat på att göra också. Hoppas hinna det som mitt mellandagsjulpysselJohan Gunverth skrev:
Ok, då har jag lärt mig något nytt även idag. Tackar. Sedan är väl frågan om det går att göra i ZHA eller om jag är tvungen att migrera till z2m istället.useless skrev:
Men man kan inte ha både och?Johan Gunverth skrev:
Det kan ju påpekas att man kan göra både och. Även flera på en gång, t.ex. en Zigbee-lampa som är kopplad till HA, men även direkt till en eller flera strömbrytare som i sin tur inte nödvändigvis behöver vara kopplade till HA-Zigbee. Sedan tror jag att de flesta Zigbee-enheter med router-funktion rapporterar in till HA ändå.
Mina ungdomars skrivbordsbelysning (IKEA-driver + 24V LED-strip) styrs av enklaste IKEA dimmerknappen och är även i HA. När jag säger till Siri ”Matdags!” så blinkar deras lampa 3 ggr. Enda sättet att kommunicera med dem mitt i game:andet.
Alltså en knapp som är kopplad till både ha och en lampa?
Men en lampa kan man ha kopplad till ha och parad med en knapp utanför ha?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Den blir ju det om Zigbee-lampan skickar den vidare till HA. Tittade på de som jag har i exemplet ovan (ungdomarna) och de knapparna syns i HA, trots att de från början enbart var kopplade till IKEAs driver. När jag sedan parade drivern med HA, måste resp. knapp ha följt med.nino skrev:
(OBS! Jag använder inte IKEAs gateway utan kör direkt till RPi/HAOS)