Fördelen med zigbee är att det är relativt enkelt att förlänga nätet till skillnad från WiFi. Bara att stoppa in en nätdriven plugg i nåt vägguttag på vägen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
… Men generellt ska pluggar sitta skyddat eller att man använder puckar i dosor. …
Osram-pluggen som länkades till är IP44 och man ser tydligt på bilderna att den har tätningsring så att den håller tätt med rätt stickpropp i andra ändan.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fördelen med zigbee är att det är relativt enkelt att förlänga nätet till skillnad från WiFi. Bara att stoppa in en nätdriven plugg i nåt vägguttag på vägen.
Som IKEAs utmärkta signalförstärkare för 99:-.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Smoothie och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som IKEAs utmärkta signalförstärkare för 99:-.
Eller deras vägguttagsbrytare för 149:- inklusive en liten smidig fjärrkontroll man kan använda till något roligt...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett par IKEA-lampor som utebelysning - och vips har jag fin Zigbeetäckning även i trädgården! 🙂
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Då fungerar nog inte ZigBee om du inte har repeater
Upp till 50 vid fri sikt. Men en billig ikealampa i en utebelysning som dessutom blir smart löser ju repeaterproblemet (mesh, inte repeater) effektivt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Osram-pluggen som länkades till är IP44 och man ser tydligt på bilderna att den har tätningsring så att den håller tätt med rätt stickpropp i andra ändan.
Jag är skeptisk.
 
K karlmb skrev:
Upp till 50 vid fri sikt. Men en billig ikealampa i en utebelysning som dessutom blir smart löser ju repeaterproblemet (mesh, inte repeater) effektivt.
Just fri sikt är lite svårt att få om de andra enheterna är inomhus eller till och med inbyggda i dosor. Men visst, någon enhet som blir repeater utomhus löser problemet.
 
S sjoelund skrev:
Just fri sikt är lite svårt att få om de andra enheterna är inomhus eller till och med inbyggda i dosor. Men visst, någon enhet som blir repeater utomhus löser problemet.
Jag hoppar via knutlampan. Den är ju utomhus men ändå så nära huset man kan komma. Funkar utmärkt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag är skeptisk.
Jodå! De resp. Delarna på bilderna nedan visar vad jag menar. När man ansluter delarna till varandra blir stickproppsändan som en oring i motsvarande uttagdel. Gissa om jag svor över dålig passning när dessa dök upp på marknaden för 15-20 år sedan. Det räckte att ”trycka till” lite så att de ploppade i varandra och slöt tätt. Fattade inte jag.
Strömadapter med grön indikatorlampa, gul ring, svart hölje, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart grenuttag med säkerhetslock och grön strömindikator, avsedd för europeiska kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag hoppar via knutlampan. Den är ju utomhus men ändå så nära huset man kan komma. Funkar utmärkt.
Så löste jag det hos lillsyrran. En IKEA-lampa i förstugebron som täcker hela gårdsplan ända in i ladugården.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jodå! De resp. Delarna på bilderna nedan visar vad jag menar. När man ansluter delarna till varandra blir stickproppsändan som en oring i motsvarande uttagdel. Gissa om jag svor över dålig passning när dessa dök upp på marknaden för 15-20 år sedan. Det räckte att ”trycka till” lite så att de ploppade i varandra och slöt tätt. Fattade inte jag.
[bild][bild]
Imponerande! Undrar varför det är så extremt ovanligt. Har aldrig sett nåt liknande.
 
K karlmb skrev:
Imponerande! Undrar varför det är så extremt ovanligt. Har aldrig sett nåt liknande.
Det verkar vara standard i Tyskland (Schuko:ns hemland). I princip allt på Hornbach med IP44 på sladd har detta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det tråkiga är när man vill sätta en inomhuspryl i sådana uttag, då bottnar de inte alltid. Jag köpte ett grenuttag för utomhusbruk där det enda jag egentligen sökte var att det skulle ha fästhål så man enkelt kunde skruva fast det på väggen. Blev struligt, speciellt som det var Trådfripluggar jag skulle koppla in och det blev på gränsen att de hoppade ur igen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.