Fast vad är då nyttan av att lämna det om jag ändå ska plocka bort det som gör det smart?
Eller tänkte du att jag ska lämna puckarna bakom brytarna, se till att de kan styras manuellt med en brytare och ta bort alla automationer? Varför ska jag då lämna puckarna över huvud taget?

Din sista mening förstår jag heller inte, menar du att säljaren ska sätta på hobbykontot att lämna kvar sina högtalare och väderstationer?
Har man byggt in sina högtalare i väggar och tak är det väl en sak, men varför i hela värden skulle man lämna sina lösa högtalare, helt oavsett om de är integrerade i något hemautomationssystem eller inte?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Eller tänkte du att jag ska lämna puckarna bakom brytarna, se till att de kan styras manuellt med en brytare och ta bort alla automationer? Varför ska jag då lämna puckarna över huvud taget?
Det bästa är ju såklart att man från början bygger så att alla inbyggda puckar går att styra med minst en strömbrytare. Då spelar det ingen roll om man lämnar HA-servern eller raderar några scener. Vill den nya ägaren utnyttja det faktum att det går att kommunicera trådlöst med puckarna så får vederbörande utforska det på egen hand.

• Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Sen ser jag inte varför man inte ska lämna själva HA-servern när man säljer huset? Oavsett vilken nytta den nya ägaren har av den så är det ju förmodligen gammal hårdvara som man ändå inte har någon nytta av när man börjar om i det nya huset.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bästa är ju såklart att man från början bygger så att alla inbyggda puckar går att styra med minst en strömbrytare. Då spelar det ingen roll om man lämnar HA-servern eller raderar några scener. Vill den nya ägaren utnyttja det faktum att det går att kommunicera trådlöst med puckarna så får vederbörande utforska det på egen hand.
Kommer du då att lämna över en lista på alla puckar som är installerade, eller får vederbörande upptäcka att de finns själv också?

Det får bli en överraskning. Men man märker väl förmodligen ganska snart vart det är återfjädrande strömbrytare...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Om du då inte ens talar om att det finns smarta enheter, varför lämna dem då?
Om det inte är för att du själv inte orkar/vill plocka bort dem vill säga.

Nu blir det ju mest spekulation eftersom jag inte har några planer på att sälja något hus. Men mest är det väl som du säger för att slippa hålla på att bygga om saker som fungerar. Men till stor del är det också att jag troligen inte vill ha grejerna som sitter i väggarna ändå. Vid det lager är dom säkert 10 år gamla och i mitt nya hus vill jag börja med det som är på modet den dagen.

Sen kan man väl tala om att prylarna finns? Använder prylarna WiFi så kan man väl lämna en accesspunkt också alternativt tala om SSID/lösenord dom vill koppla upp sig mot.

Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Saknas det 12V-matning i adaptern? Speciellt 3.5"-diskar kräver 12V och det får man inte via USB. De flesta SSD klarar sig på 5V, men se till att koppla in direkt i enheten och var beredd på att det är max 0.5A på en del av dem, vilket inte är tillräckligt för ganska många diskar på marknaden (på Raspberry Pi är det väl ännu värre och man måste i princip alltid ha en extern adapter med egen strömförsörjning).
Nej, ingen 12V på M2-adaptern 😆

Vi som inte är elektriker har ju verkligen ingenting att tjäna på att plocka loss och byta puckar i huset om man säljer. Jag skulle lämna det som sitter fast monterat, nollställa allt och berätta att "där och där sitter det såna". Sen är det upp till näste boende.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Varför nollställa allt? Är prylarna kopplade till ett WiFi-nät eller Zigbee-controller så kan man väl lämna de prylar som behövs för att dom ska kunna prata med varandra?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför nollställa allt? Är prylarna kopplade till ett WiFi-nät eller Zigbee-controller så kan man väl lämna de prylar som behövs för att dom ska kunna prata med varandra?
Zigbee, ja. WiFi känns som att man sällan tar över någons router. Men om man har någon sorts fast installerat wifi blir det en annan sak.

Jag har en egen router med eget nät för mina Shelly-prylar. Den kan jag lämna utan problem. Visserligen är det en fin Wrt54-GL i mint condition, men jag är inte så sentimental...

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har en egen router med eget nät för mina Shelly-prylar. Den kan jag lämna utan problem. Visserligen är det en fin Wrt54-GL i mint condition, men jag är inte så sentimental...
Ja då blir det ju en annan grej. Jag har inte orkat separera sakerna från mitt vanliga nät. Har nog i princip bara några Tuya-Wifi-grejer som kunde ha fått flytta på sig.

tveksamt tveksamt skrev:
Fast vad är då nyttan av att lämna det om jag ändå ska plocka bort det som gör det smart?

Din sista mening förstår jag heller inte, menar du att säljaren ska sätta på hobbykontot att lämna kvar sina högtalare och väderstationer?
Har man byggt in sina högtalare i väggar och tak är det väl en sak, men varför i hela värden skulle man lämna sina lösa högtalare, helt oavsett om de är integrerade i något hemautomationssystem eller inte?
Nyttan är att ngn i framtiden slipper anlita elektriker som säljer på vederbörande Plejd..😄
Samtidigt som du själv slipper plocka bort allt ute i huset. De delarna är värdefulla för huset och ändå relativt billiga. (Om du inte gödslat med dyra plejdpuckar överallt)
Hobbykontot menar jag är ditt jobb med att plocka med dig sånt du tycker är värdefullare och som inte sitter så otillgängligt.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nej, ingen 12V på M2-adaptern 😆
Och hur mycket drar M.2 disken? Finns väl de som drar 15W och det är lite svårt att få ut det i USB

Edit: annars är det SATA eller PCI-e disk och en adapter som klarar rätt sort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.