531 740 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Fast vad är då nyttan av att lämna det om jag ändå ska plocka bort det som gör det smart?
Eller tänkte du att jag ska lämna puckarna bakom brytarna, se till att de kan styras manuellt med en brytare och ta bort alla automationer? Varför ska jag då lämna puckarna över huvud taget?
Din sista mening förstår jag heller inte, menar du att säljaren ska sätta på hobbykontot att lämna kvar sina högtalare och väderstationer?
Har man byggt in sina högtalare i väggar och tak är det väl en sak, men varför i hela värden skulle man lämna sina lösa högtalare, helt oavsett om de är integrerade i något hemautomationssystem eller inte?
Eller tänkte du att jag ska lämna puckarna bakom brytarna, se till att de kan styras manuellt med en brytare och ta bort alla automationer? Varför ska jag då lämna puckarna över huvud taget?
Din sista mening förstår jag heller inte, menar du att säljaren ska sätta på hobbykontot att lämna kvar sina högtalare och väderstationer?
Har man byggt in sina högtalare i väggar och tak är det väl en sak, men varför i hela värden skulle man lämna sina lösa högtalare, helt oavsett om de är integrerade i något hemautomationssystem eller inte?
Det bästa är ju såklart att man från början bygger så att alla inbyggda puckar går att styra med minst en strömbrytare. Då spelar det ingen roll om man lämnar HA-servern eller raderar några scener. Vill den nya ägaren utnyttja det faktum att det går att kommunicera trådlöst med puckarna så får vederbörande utforska det på egen hand.tveksamt skrev:
Sen ser jag inte varför man inte ska lämna själva HA-servern när man säljer huset? Oavsett vilken nytta den nya ägaren har av den så är det ju förmodligen gammal hårdvara som man ändå inte har någon nytta av när man börjar om i det nya huset.
Kommer du då att lämna över en lista på alla puckar som är installerade, eller får vederbörande upptäcka att de finns själv också?useless skrev:
Det bästa är ju såklart att man från början bygger så att alla inbyggda puckar går att styra med minst en strömbrytare. Då spelar det ingen roll om man lämnar HA-servern eller raderar några scener. Vill den nya ägaren utnyttja det faktum att det går att kommunicera trådlöst med puckarna så får vederbörande utforska det på egen hand.
Nu blir det ju mest spekulation eftersom jag inte har några planer på att sälja något hus. Men mest är det väl som du säger för att slippa hålla på att bygga om saker som fungerar. Men till stor del är det också att jag troligen inte vill ha grejerna som sitter i väggarna ändå. Vid det lager är dom säkert 10 år gamla och i mitt nya hus vill jag börja med det som är på modet den dagen.
Sen kan man väl tala om att prylarna finns? Använder prylarna WiFi så kan man väl lämna en accesspunkt också alternativt tala om SSID/lösenord dom vill koppla upp sig mot.
Sen kan man väl tala om att prylarna finns? Använder prylarna WiFi så kan man väl lämna en accesspunkt också alternativt tala om SSID/lösenord dom vill koppla upp sig mot.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Nej, ingen 12V på M2-adaptern 😆S sjoelund skrev:Saknas det 12V-matning i adaptern? Speciellt 3.5"-diskar kräver 12V och det får man inte via USB. De flesta SSD klarar sig på 5V, men se till att koppla in direkt i enheten och var beredd på att det är max 0.5A på en del av dem, vilket inte är tillräckligt för ganska många diskar på marknaden (på Raspberry Pi är det väl ännu värre och man måste i princip alltid ha en extern adapter med egen strömförsörjning).
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vi som inte är elektriker har ju verkligen ingenting att tjäna på att plocka loss och byta puckar i huset om man säljer. Jag skulle lämna det som sitter fast monterat, nollställa allt och berätta att "där och där sitter det såna". Sen är det upp till näste boende.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Zigbee, ja. WiFi känns som att man sällan tar över någons router. Men om man har någon sorts fast installerat wifi blir det en annan sak.useless skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja då blir det ju en annan grej. Jag har inte orkat separera sakerna från mitt vanliga nät. Har nog i princip bara några Tuya-Wifi-grejer som kunde ha fått flytta på sig.useless skrev:
Nyttan är att ngn i framtiden slipper anlita elektriker som säljer på vederbörande Plejd..😄tveksamt skrev:
Fast vad är då nyttan av att lämna det om jag ändå ska plocka bort det som gör det smart?
Eller tänkte du att jag ska lämna puckarna bakom brytarna, se till att de kan styras manuellt med en brytare och ta bort alla automationer? Varför ska jag då lämna puckarna över huvud taget?
Din sista mening förstår jag heller inte, menar du att säljaren ska sätta på hobbykontot att lämna kvar sina högtalare och väderstationer?
Har man byggt in sina högtalare i väggar och tak är det väl en sak, men varför i hela värden skulle man lämna sina lösa högtalare, helt oavsett om de är integrerade i något hemautomationssystem eller inte?
Samtidigt som du själv slipper plocka bort allt ute i huset. De delarna är värdefulla för huset och ändå relativt billiga. (Om du inte gödslat med dyra plejdpuckar överallt)
Hobbykontot menar jag är ditt jobb med att plocka med dig sånt du tycker är värdefullare och som inte sitter så otillgängligt.