K karlmb skrev:
Fast det är ju intebättre ifall du skulle avyttra ett "Plejdhus". En massa val som gjorts av installationen kan kosta tusenlappar att fixa till för ägare 2 om hen har tummen mitt i handen.
Det är helt enkelt en del av livet att tvingas sätta sig in i nya prylar och hus man råkat köpa. Den som inte vill eller kan får ju anlita ett proffs.
Om du har ett gäng Zigbee puckar och givare ute i huset så är ju det dyra inte att byta GW till tex en Homey.
Utan det skulle ju vara om du valt givare o sensorer av så skilda typer och fabrikat att man måste idka handpåläggning för att få dem att fungera någorlunda med tex en ny GW.
Ja, så varför ska jag lämna efter mig något som potentiellt kostar köparen en lagom hög pengar att fixa om det inte är önskvärt?
Och om köparen i fråga faktiskt är intresserad av hemautomation mycket enklare kan sätta upp sina egna grejer på kortare tid än det tar honom/henne att lära sig mitt system? Ett system som dessutom har begränsad funktion eftersom vissa delar kommer att följa med mig i flyttlasset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det beror väl på vilken nivå man har lyckats komma till i sitt system. Jag kan tänka mig att ett snyggt, intuitivt system med några integrerade skärmar placerade på lämpliga ställen kan höja värdet på ett hus. Särskilt om det också är integrerat med nåt high-end ljudsystem för hela huset.

Mitt system är mer av ett lab-system, med en blandning av lösa plug-in enheter, några fast monterade saker och lite batteridrivna prylar, styrt från min dator. Tror att en ny ägare hellre ser att jag tar bort prylarna än låter de vara kvar 🙂
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
integrerat med nåt high-end ljudsystem för hela huset.
Jag undrar hur många av de som uppskattar (vill betala för) ett "high-end ljudsystem", uppskattar ett "high-end ljudsystem" som någon annan "komponerat"...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Efter att vi sålde vår förra bostad med hemautomationen kvar, så kan jag garantera att det misstaget kommer jag aldrig någonsin göra igen. Punkt.

Varför? Alla människor är olika, det går inte att kombinera helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemtorparen och 7 till
  • Laddar…
Berätta, vad blev det för strul?
 
K karlmb skrev:
...
Utan det skulle ju vara om du valt givare o sensorer av så skilda typer och fabrikat att man måste idka handpåläggning för att få dem att fungera någorlunda med tex en ny GW.
Kör man med HA är det just för att "i princip" allt kan integreras och man är inte hänvisad till enbart Plejd eller vad vald plattform nu kallas - där blir ett väl utbyggt HA-system per definition just ett småplock av vad som var gav mest bang-for-the-bucks vid just det tilfället som utmaning XYZ skulle lösas, ibland bara för att man kan 🙃
Skillnaden blir just mot ett industrialiserat bygge, där får nästa gäst gilla läget - eller bygga om.
 
D djac skrev:
Jag har länge haft funderingar på att skippa minneskortet men det verkar ju lite osäkert enligt dessa artiklar, frågan är om inte lösningen med extern datadisk ändå når nästan hela vägen fram, om jag förstår det rätt så kommer lejonparten av läsning/skrivning då ske till USB-enheten och risken för att minneskortet kvaddar kommer gå ner väsentligt?
Det stämmer. SD-kortet blir read-only per automatik när du migrerar till en extern USB datadisk. Om du sätter upp Home Assistant OS på SD-kortet först och sedan använder den inbyggda rutinen för flytt av datadisk, så behöver du inte göra mer.

- går SD-kortet sönder, kopierar du ett nytt, stoppar i och startar upp igen. Konfigurationen ligger på datadisken och läses in precis som inget hade hänt. Det är samma data på ett nykopierat SD-kort som ett som har använts ett tag.
- går datadisken sönder eller konfiguration är det ren filkopiering från backuo till en ny disk som gäller. Diskens filsystem är EXT-4, men det hanteras av HAOS.

Själva boot-processen är ändå read-only i och med att den delen av systemet ligger på ett filsystem (SquashFS) som är just read-only. Därför kan man ha ett SD-kort som inte förändras och därmed är lätt att byta mot ett nytt. Lägger man några tior extra på det SD-kortet har du ett som skulle hplla för konstanta skrivningar i många år, typ SanDisk MaxEndurance. Det ”problemet” är dock akademisk när SD-kortet är read-only/skrivskyddat.

https://developers.home-assistant.io/docs/operating-system/
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det stämmer. SD-kortet blir read-only per automatik när du migrerar till en extern USB datadisk. Om du sätter upp Home Assistant OS på SD-kortet först och sedan använder den inbyggda rutinen för flytt av datadisk, så behöver du inte göra mer.

- går SD-kortet sönder, kopierar du ett nytt, stoppar i och startar upp igen. Konfigurationen ligger på datadisken och läses in precis som inget hade hänt. Det är samma data på ett nykopierat SD-kort som ett som har använts ett tag.
- går datadisken sönder eller konfiguration är det ren filkopiering från backuo till en ny disk som gäller. Diskens filsystem är EXT-4, men det hanteras av HAOS.

Själva boot-processen är ändå read-only i och med att den delen av systemet ligger på ett filsystem (SquashFS) som är just read-only. Därför kan man ha ett SD-kort som inte förändras och därmed är lätt att byta mot ett nytt. Lägger man några tior extra på det SD-kortet har du ett som skulle hplla för konstanta skrivningar i många år, typ SanDisk MaxEndurance. Det ”problemet” är dock akademisk när SD-kortet är read-only/skrivskyddat.

[länk]
Nyfiken fråga.
Om SD kortet går sönder, och man ersätter det med ett helt nyinstallerat, hur vet det nyinstallerade då att det ska läsa från en datadisk?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nyfiken fråga.
Om SD kortet går sönder, och man ersätter det med ett helt nyinstallerat, hur vet det nyinstallerade då att det ska läsa från en datadisk?
Jag antar att nyare HAOS gör som andra liknande OS och ”tittar efter” i enhetslistan som skapas under uppstart. Tänk LiveCD/LiveUSB, t.ex. för Ubuntu.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Berätta, vad blev det för strul?
Som jag skrev, människor är olika - min och min frus syn på hur det hela skall fungera var inte i närheten av köparnas. Och till på köpet förstod dom nog inte ens grundprincipen så typ allt vart fel. Det slutade med att dom tog bort allt, och gick tillbaka till ja stenåldern i mitt tycke. Men nu var det ju deras grejjor - dom hade ju köpt det, och jag var mest glad att jag slapp plocka isär allt osv.

Men aldrig någonsin att jag kommer sälja sakerna igen nu när jag i princip byggt upp ett helt nytt system (med vissa lärdomar från förra systemet såklart).

Man måste bara acceptera att alla inte är lika, och det är väl en himla tur det eller hur? För om alla vore lika.... Jag föredrar olika helt enkelt, och väljer den smala vägen när jag kommer till ett vägskäl. Hur svårt kan det vara helt enkelt?
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Vilket antiklimax.

Fick hem en USB-sata adapter ikväll, i snöstormen.

Men adaptern, eller min gamla disk, fungerar inte alls.
LED'en vägrar lysa, och inga livstecken i någon av datorerna.
 
  • Ledsen
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag kör med den här till min RPi4 och bootar på en SSD.


StarTech.com USB3S2SAT3CB Hard Drive Adapter, Black https://amzn.eu/d/9OeWjzW
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag kör med den här till min RPi4 och bootar på en SSD.
Jo, den verkar ju vara en av dom mest säkra korten.

Testade dock med en M2 Sata nu, det är en sådan jag har över, och rätt smidigt format.
Men ja, har inget annat att plugga in den i, klar nackdel, så kan inte vara säker på om det är disken eller adaptern som spökar :p
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vilket antiklimax.

Fick hem en USB-sata adapter ikväll, i snöstormen.

Men adaptern, eller min gamla disk, fungerar inte alls.
LED'en vägrar lysa, och inga livstecken i någon av datorerna.
Saknas det 12V-matning i adaptern? Speciellt 3.5"-diskar kräver 12V och det får man inte via USB. De flesta SSD klarar sig på 5V, men se till att koppla in direkt i enheten och var beredd på att det är max 0.5A på en del av dem, vilket inte är tillräckligt för ganska många diskar på marknaden (på Raspberry Pi är det väl ännu värre och man måste i princip alltid ha en extern adapter med egen strömförsörjning).
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, så varför ska jag lämna efter mig något som potentiellt kostar köparen en lagom hög pengar att fixa om det inte är önskvärt?
Och om köparen i fråga faktiskt är intresserad av hemautomation mycket enklare kan sätta upp sina egna grejer på kortare tid än det tar honom/henne att lära sig mitt system? Ett system som dessutom har begränsad funktion eftersom vissa delar kommer att följa med mig i flyttlasset.
Principen borde väl funka: att du lämnar alla puckar o enheter som kräver elektriker för installation ,och ser till så de alla kan styras av dumma väggbrytare nånstans.
Borde väl inte innebära så mkt jobb?
Ta med sig highend ljud, coola ledlister eller väderstationer får man väl sätta på hobbykontot om man har såna böjelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.