Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Edit: Jag ser att jag har skrivit "RPi går inte att bota från USB" femtielva inlägg bakåt som @RoAd har citerat. Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB".
Jag undrar fortfarande hur min RPi startar utan SD-kort.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det står här (aktuell information):
[länk]
och som tidigare nämnts rekommenderas det fortfarande här:
[länk]

Edit: Jag ser att jag har skrivit "RPi går inte att bota från USB" femtielva inlägg bakåt som @RoAd har citerat. Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB". Jag körde ju själv Ubuntu bootad från USB när firmware-fixen dök upp.
Du behöver öva lite på din läsförståelse.

Jag säger inte att du har fel (ni är alla bara Åsikter på Internet tills jag har rätt grejer hemma), men ja, det nämns på dessa två ställen, det rekommenderas på ingen av dom.

Att en dokumentation eller guide listar en möjlighet gör det inte till ett måste.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB".
Det gör det ju tyvärr inte mer sant.
 
Strip Strip skrev:
Styra på bara relativ luftfuktighet RH blir ju svårt, då kommer fläkten gå hela sommarhalvåret och stå still hela vintern. Du behöver kanske ta hänsyn till antingen temperatur eller hur fort RH stiger och vad värdet var innan det steg.
Det funkar utmärkt att köra mot en relativ ökning under de X senaste minutrarna jämfört med fuktsensorn för innomhushustemp, har detta som trigger i en automat

platform: template value_template: >- {{ states('sensor.badrum_humidity')|float > (states('sensor.luftfuktighet')|float * 1.3) }} for: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 alias: Badrum > 130% medel i minst 2 min

Ökar varvtal till dess att fukten har gått ned och återställer då till normalvärde

action: - service: light.turn_on data: brightness: 180 target: entity_id: light.takflakt alias: Öka varvtal takfläkt - wait_template: >- {{ states('sensor.badrum_humidity')|float < (states('sensor.luftfuktighet')|float * 1.2) }} continue_on_timeout: true timeout: "1:0:0" - service: light.turn_on data: brightness: 127 target: entity_id: light.takflakt alias: Återställ varvtal takfläkt
 
Redigerat:
  • Gilla
Smoothie och 2 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Efter hand har jag märkt att HA blir mer och mer en del av huset (styr värme, varmvatten, belysning etc) och mindre en del av min personliga IT-miljö. Då är det logiskt att köra det på en paj el dyl. Nästa ägare får ärva systemet, helt enkelt.
Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om att boota RPI - däremot slog det mig att diskussionen om att ta betalt för (elsupportad) slangvinda (på helt annan plats i forumet, dvs vad ingår vid försäljning) tillsammans med ovanstående citat är desto intressantare.

Jag misstänker att hemautomation i allmänheten och kanske HA i synnerhet är en one-man-show när det kommer till admin, vårt "upplägg" är att om (när?) admin försvinner/tröttnat så skall huset gå att göra dumt relativt enkelt. Jag har aldrig spekulerat i att låta det gå i arv till nästa ägare. Att göra det dumt handlar ju mest om att HA inte behövas/måste för att sköta det vardagliga - MEN det finns ju nu en hel del fast installation som bevattningsventiler, brytare i undercentraler osv.

Även om zigbee/zwave/wifi i sig är standarder så är det ju långt ifrån att HA är en standard, och att nästa ägare vill pilla med samma system. Helt klart kommer jag behöva att se till att visning med ett fördummat hus hamnar så nära flytt det bara går, för de veckorna kommer bli jobbiga 😂
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Varför ska du fördumma huset då? HA kan väl ingå i köpet?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det står här (aktuell information):
[länk]
och som tidigare nämnts rekommenderas det fortfarande här:
[länk]

Edit: Jag ser att jag har skrivit "RPi går inte att bota från USB" femtielva inlägg bakåt som @RoAd har citerat. Det skall vara "HAOS går inte att bota från USB". Jag körde ju själv Ubuntu bootad från USB när firmware-fixen dök upp.
Jag har länge haft funderingar på att skippa minneskortet men det verkar ju lite osäkert enligt dessa artiklar, frågan är om inte lösningen med extern datadisk ändå når nästan hela vägen fram, om jag förstår det rätt så kommer lejonparten av läsning/skrivning då ske till USB-enheten och risken för att minneskortet kvaddar kommer gå ner väsentligt?
 
Om du kör med extern datadisk så kan du ställa om/montera minneskortet read-only.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska du fördumma huset då? HA kan väl ingå i köpet?
Kan kan man ju förstås, men fråga är om man vill? Och vad nästa ägare vill?
Och hur villig man är att lämna support på det hela efter man flyttat?
Och vilken nytta man har av att ärva ett halvt fungerande system (vilket det i alla fall i mitt fall skulle vara, dels kommer en del enheter att följa med i en flytt, och mycket är baserat på oss själva, om vi är hemma exempelvis)?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Jag har länge haft funderingar på att skippa minneskortet men det verkar ju lite osäkert enligt dessa artiklar, frågan är om inte lösningen med extern datadisk ändå når nästan hela vägen fram, om jag förstår det rätt så kommer lejonparten av läsning/skrivning då ske till USB-enheten och risken för att minneskortet kvaddar kommer gå ner väsentligt?
Det enda som är osäkert med USB-disk jämfört med SD-kort är att vissa USB-kontrollers inte är kompatibla och går att boota från. De jag testat med de senaste åren har dock fungerat.

Att starta från ett SD-kort ger ingen ökad säkerhet, snarare tvärtom. Det är bara ytterligare en sak som kan gå sönder.

Här är en genomgång av USB-boot och en lista på adapters som fungerar. https://jamesachambers.com/raspberry-pi-4-usb-boot-config-guide-for-ssd-flash-drives/

Denna var den sista jag köpte: https://www.amazon.se/UGREEN-Externt-Hårddisk-Windows-Kompatibel/dp/B0851B6TCC
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska du fördumma huset då? HA kan väl ingå i köpet?
Självbevarelse :)

Sannolikheten att nästa ägare vill hålla på med HA är nog försummande liten, att jag dessutom vill supporta nästa ägare med diverse diskussioner kring varför eller hur något visst är implementerat - något som troligtvis är väldigt specifikt baserat på hur just vi lever - är ännu mindre. Det är ju inte direkt X10 och tända/släcka lampor från Master Bedroom vi pratar om :)

Enligt HA Analytics, som iofs är opt-out och därmed troligen långt ifrån en korrekt siffra, så finns det knappt 8000 installationer av HA i Sverige. Mot 4.8+ miljoner hushåll,

Jag har en hyffsad bekantskapskrets, 30+ år på mechatronic/SW-utveckling inom koncerner som ABB/Daimler/Bombardier, och ingen gång fram till idag träffat på någon som är intresserad av hemautomation, med ett undantag (en bekant, men då var det bara tidsstyrd tänd-o-släck, när han försvann så hade damen rensat bort allt efter några månader).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kan kan man ju förstås, men fråga är om man vill? Och vad nästa ägare vill?
Och hur villig man är att lämna support på det hela efter man flyttat?
Och vilken nytta man har av att ärva ett halvt fungerande system (vilket det i alla fall i mitt fall skulle vara, dels kommer en del enheter att följa med i en flytt, och mycket är baserat på oss själva, om vi är hemma exempelvis)?
Ja, automationer som bygger på närvaro etc och andra personliga klurigheter kan man ju ta bort. Men jag har i alla fall byggt mitt system med grundtanken att det är en del av huset. Sen har jag så långt det går dragit kabel och kopplat så att det alltid finns riktiga fysiska strömbrytare till t ex alla ljuskällor även om det sitter en puck på vägen. Så rent tekniskt funkar alla grundläggande saker även om min HA-burk brinner upp (eller vid andra driftstörningar). Dock finns det några få undantag - Ikeas skåp och bänkbelysning t ex som inte har några fysiska knappar. Men jag har några ikea-fjärrkontoller man enkelt kan para ihop med dom om det skulle krisa...

Någon support kommer jag inte att erbjuda en ny husägare. Jag ser till att huset går att använda och ger lösenord till Home Assistant och WiFi. Sen får dom göra vad dom vill med grejerna.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Vi (våra installationer) är ju alla olika förstås, men tittar jag på min egen instans så är det en ganska liten del som nästkommande ägare har nytta av om jag plockar bort de delar som skulle följa med till nästa boende.
Och som skrivet ovan är nog sannolikheten ganska låg att de som köper just mitt hus ska vara intresserad av att hålla på med HA.
Skulle personen mot förmodan vara det så är det nog enklare för denne att sätta upp detta från början än att jobba sig in i hur mitt system är uppsatt och mina automater fungerar och tanken bakom dem.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mitt smarta hem är till största del anpassat till mig och barnen och eftersom jag började i "Trådfri-änden" är det i princip ingenting som sitter fast i huset. Dessutom, hur lämnar man över ett system med en massa integrationer som hänger ihop med mina mailadresser osv? Blir typ lamporna, vädret, posten och Hemglass kvar. Dvs enklare för nästa boende att sätta upp ett eget.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan kan man ju förstås, men fråga är om man vill? Och vad nästa ägare vill?
Och hur villig man är att lämna support på det hela efter man flyttat?
Och vilken nytta man har av att ärva ett halvt fungerande system (vilket det i alla fall i mitt fall skulle vara, dels kommer en del enheter att följa med i en flytt, och mycket är baserat på oss själva, om vi är hemma exempelvis)?
Fast det är ju intebättre ifall du skulle avyttra ett "Plejdhus". En massa val som gjorts av installationen kan kosta tusenlappar att fixa till för ägare 2 om hen har tummen mitt i handen.
Det är helt enkelt en del av livet att tvingas sätta sig in i nya prylar och hus man råkat köpa. Den som inte vill eller kan får ju anlita ett proffs.
Om du har ett gäng Zigbee puckar och givare ute i huset så är ju det dyra inte att byta GW till tex en Homey.
Utan det skulle ju vara om du valt givare o sensorer av så skilda typer och fabrikat att man måste idka handpåläggning för att få dem att fungera någorlunda med tex en ny GW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.