531 187 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Kan någon förklara för mig varför ToDo-kortet funkar i telefonen men inte på min platta som jag har som familjens kontrollpanel? Jag har provat att ge den "personen" administatörsrättigheter, men det hjälpte inte.
Telefon:
Plattan:
Edit: ingen i övriga familjen får upp 'att göra' i sidebaren, bara jag....
Telefon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Guiden i skriftlig form för de som inte pallar med videoguider....😇K KentaBro skrev:
https://everythingsmarthome.co.uk/free-remote-access-for-home-assistant-with-cloudlfare/
Min OpenVPN-tunnel slutade funka med den ISP jag har där jag är och jag är utomlands. Ska testa med cloudflare eftersom jag aktiverade NabuCasa som "nödlösning" inkl frimånad.
fam-lundborg skrev:
Var är bästa stället att få en domän för gratispeng?K KentaBro skrev:
Freenom som han tipsar om eller finns det bättre?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
”Om det är gratis, är det du som är produkten”. Finns inget gratis som är användbart. Freenom ger dig suspekta TLD:er som du inte ens har rätt till.tveksamt skrev:
Köp riktig domän på Loopia och använd LoopiaDNS-tjänsten. Kostar 130+130:-/år. Med den kan du göra det mesta av teknisk karaktär och styra och ställa fritt med din domän och DNS. T.ex. dynamisk DNS direkt mot egna domänen. Att kunna ha autouppdaterande Let’s Encrypt-cert i och med att Loopia är med i LE:s lista på ”DNS providers”. Dina värdar med FQDN kan alltså efterfråga riktiga certifikat i och med att Loopias API tillåter ”DNS Challenge”. Inget trams med öppen port 80.
Loopia tar väl ändå 189 kr/år (för .se) + 8 kr/månad för dynamisk DNS (LoopiaDNS)? Och moms på det. Hos mindre aktörer ingår det oftast dynamisk DNS. En del mer udda toppdomäner kan man få tag på billigare domäner hos (typ .nl). Sedan Loopia tog över hanteringen av .se blev det vansinnigt dyrt (hos alla aktörer)...Johan Gunverth skrev:
Edit: Let's encrypt certifikat får jag ändå. Om man ändå har porten öppen är det ju inget problem. Och har man inte något öppet mot internet behöver man ju inte certifikat...
Jag använde https://www.namecheap.com/ och tog en *.xyztveksamt skrev:
Funkar för HA och cloudflare.
Jag använder https://www.noip.com/ och de är både gratis och helt användbara.Johan Gunverth skrev:
De har en begränsning på maximalt tre DNS-namn i gratisversionen och man måste "bekräfta" kontot en gång per månad. Förvisso aningen irriterande men de skickar ut påminnelsemail och själva "bekräftandet" handlar om några klick på en webbsida som tar under minuten.
Tack!K KentaBro skrev:
Ser ut som det jag ska köra igång med när min HA-green anlänt. Jag har dock tillgång till VPN, finns det någon enda anledning då att inte välja Cloudfare?
Har man en Synology NAS så ingår det en DDNS,
https://kb.synology.com/en-us/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_ddns?version=7
https://kb.synology.com/en-us/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_ddns?version=7
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Jaja. 189 + 120:-/per år. Inga pengar i sammanhanget för att få det på rätt sätt och fullständig kontroll över DNS och domän. Två luncher på stan, typS sjoelund skrev:Loopia tar väl ändå 189 kr/år (för .se) + 8 kr/månad för dynamisk DNS (LoopiaDNS)? Och moms på det. Hos mindre aktörer ingår det oftast dynamisk DNS. En del mer udda toppdomäner kan man få tag på billigare domäner hos (typ .nl). Sedan Loopia tog över hanteringen av .se blev det vansinnigt dyrt (hos alla aktörer)...
Edit: Let's encrypt certifikat får jag ändå. Om man ändå har porten öppen är det ju inget problem. Och har man inte något öppet mot internet behöver man ju inte certifikat...
För mig som har tjänster till släkten under *.gunverth.se är det väldigt smidigt i alla fall. Allt på både LAN och Internet har FQDN med korrekta cert som jag själv har kontroll över. Rätt certifikat, skyddad trafik med TLS. Jag har det på alla prylar där det går för att undvika fel i kommunikationen. Är det TLS, ställs det inga onödiga frågor.
DNS Challenge via LoopiaAPI (ingår i LoopiaDNS). Exempel: pfsense, pfsense DynDNS (så att FQDN pekar hem till min HA Proxy). Synology (så att faster kan titta på bilder jag skannar in i Synology Photos)
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jo, inte mycket. Men för 189 ordinarie pris får man ju samma domän hos mindre aktörer...Johan Gunverth skrev:
Och för 300+moms får jag 4 bra luncher
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Jag tänkte snarare på alla kringtjänster till domänen man får med LoopiaDNS. Domänen i sig är den enkla biten och var väl det @tveksamt frågade efter. @Alfredo påpekar ju också att man kan använda befintliga domäner för just den lilla biten med DynDNS.
…men det är inte lika snobbigt som en .se-domän med dynamisk DNS 😄
…men det är inte lika snobbigt som en .se-domän med dynamisk DNS 😄
Redigerat:
Jo jag har haft min duckdns i över 10 år och har aldrig strulat.K KentaBro skrev:
Regstrerade mig hos Cloudflare och de meddelar när mitt duckdns registrerats i deras DNS.
Sen HA tillägget är uppe och snurrar dvs cloudflared.
Waiting....
Se till att apparna är uppdaterade och rensa cachen så brukar det lösa sig.[SKPG]Zamora skrev:
Kan någon förklara för mig varför ToDo-kortet funkar i telefonen men inte på min platta som jag har som familjens kontrollpanel? Jag har provat att ge den "personen" administatörsrättigheter, men det hjälpte inte.
Telefon:
[bild]
Plattan:
[bild]
Den där Eglo plafonden jag beställde i veckan gick in i HA direkt, kopplade på strömmen och den dök upp direkt som Zigbee enhet.
Har ställt tid på, soluppgång av.
solnedgång på, tid av just nu.
Ska köpa en Ikea rörelsesensor till veckan och prova knyta ihop allt, då en hg använder en toalett som man kommer åt från trapphuset.
Ska även se om det går att dimma ner så man slipper få fullt ljus mitt i natten
Har ställt tid på, soluppgång av.
solnedgång på, tid av just nu.
Ska köpa en Ikea rörelsesensor till veckan och prova knyta ihop allt, då en hg använder en toalett som man kommer åt från trapphuset.
Ska även se om det går att dimma ner så man slipper få fullt ljus mitt i natten