J
nino nino skrev:
Har ni uppdaterat till senaste?
Funkar fint. Kör iofs alltid beta direkt. Aldrig ställt till något.
Skärmdump av "Home Assistant"-appen som visar versioner och menyalternativ som logg och hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har också uppdaterat, inte märkt några problem.

det verkar funka även för mig

Tanten såg ju ett problem direkt... hon kommer ju bara åt HA om hon är uppkopplad på vårat wifi vilket gör att hon inte kommer åt todo på affären

har publikt ip så kan ju ordna det men då ligger ju HA öppet mot internet, vilket iof kanske inte är nåt större problem.
Går det att lägga till i routern, edgerouter lite, att vissa MAC adresser endast har åtkomst?

Annars blir det att installera tailscale, men då är det ju en extra grej att göra

J Jocke Best skrev:
Aldrig ställt till något.
Famous last words 😂

• Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:

Tanten såg ju ett problem direkt... hon kommer ju bara åt HA om hon är uppkopplad på vårat wifi vilket gör att hon inte kommer åt todo på affären

har publikt ip så kan ju ordna det men då ligger ju HA öppet mot internet, vilket iof kanske inte är nåt större problem.
Går det att lägga till i routern, edgerouter lite, att vissa MAC adresser endast har åtkomst?

Annars blir det att installera tailscale, men då är det ju en extra grej att göra
Nej, macadresserna syns bara i respektive nät. Dvs du kan inte filtrera på macadress för extern åtkomst i praktiken.

• Gilla
nino
  • Laddar…
2023.11 uppdateringen var ingen höjdare för mitt Zigbee nät, automationen och scener slutade fungera, tappade massa enheter. Kör conbee 2 sticka och zha. Det bidde till att backa bandet.
/ Mindis

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M mindis skrev:
2023.11 uppdateringen var ingen höjdare för mitt Zigbee nät
2023.11.1 finns nu.

J
Alfredo Alfredo skrev:
2023.11.1 finns nu.
Tack för tipset. Slänger in den då

Var ner på kyrkogården och tände ljus, sen kom vi på att vi skulle handla lite så vi fick nytta av todo direkt
Alltid bra att tanten ser nyttan direkt 🙂

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har ni uppdaterat till senaste?
jupp - inga biverkningar.
Nya ToDo gömmer den numera inarbetade Inköpslistan, och innehåller inga verktyg för att få ut den sidopanelen igen, men om man skapar en ny Dashboard med ett ToDo-kort som bara visar Inköpslistan så är man tillbaka.
Tänkte att jag skulle ha nytta av förbättringarna på Tile-kortet, men egentligen inte visade det sig.

M mindis skrev:
2023.11 uppdateringen var ingen höjdare för mitt Zigbee nät, automationen och scener slutade fungera, tappade massa enheter. Kör conbee 2 sticka och zha. Det bidde till att backa bandet.
/ Mindis
Trist.
Conbee över deCONZ gick smärtfritt.

nino nino skrev:
Var ner på kyrkogården och tände ljus, sen kom vi på att vi skulle handla lite så vi fick nytta av todo direkt
Alltid bra att tanten ser nyttan direkt 🙂
Kul med WAF, men inköpslistan har hon kunnat använda sedan en lång tid tillbaka...

nino nino skrev:

Har kört duckdns-lösningen i ett par års tid, men funderar mer och mer på cloudflare-lösningen, dels för att slippa öppna port i routern och dels för att duckdns har intermittenta avbrott och då kommer man inte åt HA ens hemma

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Har kört duckdns-lösningen i ett par års tid, men funderar mer och mer på cloudflare-lösningen, dels för att slippa öppna port i routern och dels för att duckdns har intermittenta avbrott och då kommer man inte åt HA ens hemma
Samma här, känns så drygt att fippla med något som funkar bara.

tveksamt tveksamt skrev:
Samma här, känns så drygt att fippla med något som funkar bara.
Även jag störde mig länge över "hacken" i duckdns tillgänglighet. Bytte till cloudflare för någon månad sedan och har inte ångrat mig en sekund. Superstabilt!

Jag följde detta Youtube-klipp från en kille som alltid är tydlig men ändå kortfattad. Han verkar dessutom veta vad han pratar om.

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.