531 186 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
det verkar funka även för mig
Tanten såg ju ett problem direkt... hon kommer ju bara åt HA om hon är uppkopplad på vårat wifi vilket gör att hon inte kommer åt todo på affären
har publikt ip så kan ju ordna det men då ligger ju HA öppet mot internet, vilket iof kanske inte är nåt större problem.
Går det att lägga till i routern, edgerouter lite, att vissa MAC adresser endast har åtkomst?
Annars blir det att installera tailscale, men då är det ju en extra grej att göra
Tanten såg ju ett problem direkt... hon kommer ju bara åt HA om hon är uppkopplad på vårat wifi vilket gör att hon inte kommer åt todo på affären
har publikt ip så kan ju ordna det men då ligger ju HA öppet mot internet, vilket iof kanske inte är nåt större problem.
Går det att lägga till i routern, edgerouter lite, att vissa MAC adresser endast har åtkomst?
Annars blir det att installera tailscale, men då är det ju en extra grej att göra
Nej, macadresserna syns bara i respektive nät. Dvs du kan inte filtrera på macadress för extern åtkomst i praktiken.nino skrev:
jupp - inga biverkningar.nino skrev:
Nya ToDo gömmer den numera inarbetade Inköpslistan, och innehåller inga verktyg för att få ut den sidopanelen igen, men om man skapar en ny Dashboard med ett ToDo-kort som bara visar Inköpslistan så är man tillbaka.
Tänkte att jag skulle ha nytta av förbättringarna på Tile-kortet, men egentligen inte visade det sig.
Har kört duckdns-lösningen i ett par års tid, men funderar mer och mer på cloudflare-lösningen, dels för att slippa öppna port i routern och dels för att duckdns har intermittenta avbrott och då kommer man inte åt HA ens hemmanino skrev:
Samma här, känns så drygt att fippla med något som funkar bara.fam-lundborg skrev:
Även jag störde mig länge över "hacken" i duckdns tillgänglighet. Bytte till cloudflare för någon månad sedan och har inte ångrat mig en sekund. Superstabilt!tveksamt skrev:
Jag följde detta Youtube-klipp från en kille som alltid är tydlig men ändå kortfattad. Han verkar dessutom veta vad han pratar om.