530 975 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag har använt en Fibaroplugg utomhus, lagt den i en sån där plastlåda man har när man kopplar ihop två kablar utomhus, funkat i >5år.fam-lundborg skrev:
Fast en IP44 behöver inte vara helt lyckad att bara vända om klassningen gäller i framförallt oansutet läge med stängt lock (som POPP:en) - sedan bygger just den här modellen på att det blir hyffsat tätt mellan donen, och är därmed egentligen ett bättre val.
Hittar dock inget om att den har någon form av mätning, så i det avseendet är den diskvalicerad.
Jag har den här nu, och den har ingen mätning, bara av/på, därför dags/läge att byta
[länk]
Det var ett svar på att någon tyckte den var farlig för att led-lampor blinkar till eller lyser svagt när nollan istället för fasen är bruten. Rent tekniskt har det ingen betydelse och är inte farligt, så det finns ingen anledning att sätta pluggen åt något särskilt håll i en motorvärmartillämpning.fam-lundborg skrev:
Det går ju att stoppa in en vanlig enkel puck i en normkapsling. Den måste inte sitta fast i skenan.fam-lundborg skrev:
Helt sant - får fnula på det, dvs kolla om det finns tillräckligt med slack på utgående kabel för att dra om den via puck.useless skrev:
Nackdelen blir att det inte går att sköta manuellt, men jag hade inte med det i önskelistan till att börja med. Samt att det hade inte gått med en puck i en kappsling utomhus heller, så det är ingen dealbreaker.
Hade missat detta inlägg, så lite sent svar.K karlmb skrev:
Den där är ju långt ifrån vad Walle söker. Den drivs inte av 230V och kan inte styras av knapp. Tror inte heller att den får plats i en väggdosa. Dessutom så har den 6 kanaler vilket inte heller efterfrågas.
Läste du ens frågan
Har för övrigt några sådana innan så jag känner väl till dem. Bra på det de kan göra men löser inte problemet.
Den matas inte ens med 230V utan kräver en strömförsörjning på 5-24V.Walle85 skrev:
Oklart om jag missar något här, men hur kopplar man denna till en återfjädrande brytare? Ser ut som att den bara har fast 230V matning och styrs via deras app.
Dessa kriterier vill jag ska uppfyllas:
- Matas med 230V
- Kan styra och dimra 12V
- Kan styras via app (helst zigbee, wifi kan funka)
- Stödjer fysisk återfjädrande brytare
- Ska få plats i en väggdosa bakom brytaren
Har svårt att hitta frågan...men han hade väl gamla 12V Halogen? De gamla trafon kan ju mata Gledopton tänkte jag. Och ja, de har många olika modeller, kanske ingen som går in en apparatdosa men det gör väl inte den gamla 12V-trafon heller, så sätt drivern vid den istället.R RoAd skrev:Hade missat detta inlägg, så lite sent svar.
Den där är ju långt ifrån vad Walle söker. Den drivs inte av 230V och kan inte styras av knapp. Tror inte heller att den får plats i en väggdosa. Dessutom så har den 6 kanaler vilket inte heller efterfrågas.
Läste du ens frågan
Har för övrigt några sådana innan så jag känner väl till dem. Bra på det de kan göra men löser inte problemet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-185#post-5448801K karlmb skrev:
Läs det inlägget en gång till så inser du nog hur du var ute och cyklade
Jag kör de här: https://www.m.nu/rela-z-wave/smart-outdoor-plug-ip44fam-lundborg skrev:
Efterlysning - relä för utomhusbruk med mätning av effekt och/eller ström och har en bryteffekt på över 2.5kW.
Det är ont om pluggar/puckar som klarar temperaturspannet -20 - 40, helst z-någonting men WiFi kan accepteras i nödfall, Schuko är att föredra men även in-wall-puck kan accepteras.
Slutanvändningen skall bli att kunna avgöra om motorvärmarkabeln är inkopplad eller ej, och vilken bil som står på vilken plats då de har olika effekter.
Men som z-wave skötts i HA på sistone, kan jag inte rekommendera z-wave ö h t...
Dessutom har det alltid varit räckviddsproblem med dem. Max 5m från närmaste kompis och ibland funkar inte det heller, för de försöker koppla upp sig mot någon helt annan nod. Svårt att veta om det är HA:s fel eller Popps...
/Fumble
Jo kollade vad som står om z-wave i dokumentation, har givare som jag gärna skulle vilja flytta över från min Telldus.F Fumble skrev:Jag kör de här: [länk]
Men som z-wave skötts i HA på sistone, kan jag inte rekommendera z-wave ö h t...
Dessutom har det alltid varit räckviddsproblem med dem. Max 5m från närmaste kompis och ibland funkar inte det heller, för de försöker koppla upp sig mot någon helt annan nod. Svårt att veta om det är HA:s fel eller Popps...
/Fumble
Allmänt:
https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js/
Vilka som funkar och här ser man även en fimwareröra för 700-serien som måste uppdateras.
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/controllers/#supported-z-wave-usb-sticks--hardware-modules
Får klura på om det är värt priset, har inte kollat på de som rekommenderas.
Yes, Plejd går bort, men den diskussionen behöver vi inte ta i den här tråden.K karlmb skrev:
För min del kan vi lägga lock på denna fråga nu Blev ett alldeles för stort sidospår. 🙃
Tack för tipsen jag fick, min slutsats är att det jag efterfrågar inte finns i den utformning jag har behov av. Man måste ha minst 2 st enheter för att få till det.
Fick tre innomhus-varianter av dem av en bekant här i helgen, varev en inte går att para alls, så jämfört med mina andra z-wave från andra leverantörer så är det POPP som verkar ha problem.F Fumble skrev:Jag kör de här: [länk]
/Fumble
Sedan är z-wave inte mitt förstahandsval men det beror mer på att licenserna drar upp priset utan att jag får speciellt mycket mer bang for the bucks när det gäller vanliga reläer och dimmers...
Jag har nog gett upp på plugg eftersom de flesta faller på mätningen även om de kammar hem på övriga punkter, så nu blir det att testa en puck i undercentralen och hoppas att signalen kan nå igenom murverk till jordkällaren (inte så mycket jord mer än ovan taket) men framförallt genom metallen på undercentralen...