blackarrow blackarrow skrev:
Därför att….

[bild]

Men i princip är det bara ett Odroid N2+ som går att köpa

[bild]
[länk]

Snygg låda finns…
[bild]
[länk]

Till det tillkommer SD/eMMC, kraftaggregat och Zigbee sticka och många pulande och timmars hackande.

Kan inte någon 3D-printa ett snyggt plastlock med ett hus på?

Jag tycker HA känns som ett tomt skal.
Det finns mycket att fylla skalet med då börjar problemen.
Första problemet. Det finns 4 olika HA varianter att välja på.
Andra. Språket. Begreppen. Vad betyder det och hur fungerar HA?
Visst, man behöver inte programmera i något programmeringsspråk, men man behöver koda i yaml-filer.
3. Installera
4. Konfigurera mjukvaran…

Min HA SBC sitter på en bit MDF.
På grund av prioritering, renovering och tidsbrist blev den undanstoppad i en låda…
Återupptog arbetet och contanetizerade installationen ytterligare.
(Någon mera färdig HA os variant fanns inte då jag kör/behöver en patchad Ubuntu till min SBC.
Någon ska ha gjort en fork av HAoS för Rock4B men då är det ju ändå inte en supportat standardinstallation).
En kombination av två mindre genomtänkta på varandra följande kommandon så var installationen (HA config) borta.
Backup? Hade inte hittat den funktionen…
Nån mörk kväll skall jag börja om igen.

Jag läste någonstans att HA nu blir lite mer Plugg and Play med höstens nya release.
En beundrarbild på den skitsnygga HA blue:
Elektronisk enhet med kablar och logotyp på hylla, blandat kabeltrassel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror den kostade en bit över 2000.- på sin tid. Rätt dyrt, men störtskönt att bara stoppa i sladden och börja köra. Och så har jag ju därmed stöttat projektet.
Den, larmet och brandväggen får följa med huset vid ev försäljning. Då kommer alla automationer och det "smarta hemmet" att fortsätta fungera. Bra då att det är någorlunda snyggt.

/Fumble

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Exempel på sensor som inte går att få till från GUI:
- sensor: - name: "start_floor_fan" state: > {{float( states('sensor.popp_mold_detector_humidity')) - float( states('sensor.neo_coolcam_repeater_temp_and_humidity_sensor_nedervaning_humidity' ) ) >= 10 }}
Sensorn kandiderar för att dra igång golvventilationen om det är mer än 10%-enheter fuktigare under källargolvet än över det. Annars är det ingen vits. Det finns fler villkor i automationen.

Och en temperaturjustering:
service: climate.set_temperature data: temperature: >- {{ float (states ('input_number.varme_praktik_aktuell_temperaturhojning')) -7}} target: entity_id: climate.heat_set_3_parallel
Det går lätt att sätta en termostat till ett statiskt värde från GUI. Problemet är relativa ändringar, för då blir det lite matematik inblandat och det klarar inte GUI:et.

Men sådant här ska tydligen gå att göra direkt i GUI idag:
- sensor: - name: "tumble_dryer" state: > {% if states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float == 0 %} off {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 4 %} standby {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 7 %} lights_on {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 160 %} cooling {% else %} drying {% endif %}
Jag har lite för mycket i config.yaml, för jag har som nybörjare följt diverse tutorials som visat sig vara gamla och det händer mycket i HA. Ett städinitiativ vore en grej att överväga, men det är ju som bekant stor risk att man pajar något som funkar bra. Kanske bättre att låta saker försvinna därifrån på naturlig väg i takt med att gamla prylar skrotas?

/Fumble
Don't touch, it works :-)

Det går inte heller att flytta en template sensor från config:en till GUI, det blkir en ny sesnsor, för många sensorer apelar det kanske ingrn roll, men för allt som går in i tex Energy är det katastrofalt eftersom historiken tappas. Man kan gå in i bakomliggande yaml-filer under .storage men då gäller det att verkligen veta vad man håller på med...

• Gilla
  • Wow
Fumble och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Don't touch, it works :)
Du har missförstått, man kan alltid pilla lite mer. Processen brukar se ut såhär:

1. Få en idé
2. Gör en plan för hur det kan sättas upp
3. Prova
4. Förkasta planen
5. Börja om från 2
6. Få det att funka, typ
7. Finjustera
8. Iterera steg 6-7 några vändor
9. Inse att det går att göra på ett bättre sätt
10. Börja om från 2
11. Sabba alltihopa
12. Hoppas att du har backup innan sista förändringen och ändra tillbaka dit.
13. Låt det gå en längre tid, veckor/månader/år
14. Börja om från 9

osv. osv.

• Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du har missförstått, man kan alltid pilla lite mer. Processen brukar se ut såhär:

1. Få en idé
3. Prova
4. Förkasta planen
5. Börja om från 2
6. Få det att funka, typ
7. Finjustera
10. Börja om från 2
11. Sabba alltihopa
14. Börja om från 9

osv. osv.
Nah, de nya iderna för helt andra tillämpningar tar all tid :)

Walle85
Någon som har koll på om det finns någon dimmerpuck, som får plats i en väggdosa, med zigbee som har 230V input och matar ut 12V för att driva dimbar led list/lampa med push to dim funktion? Dvs. vill kunna dimma med återfjädrande fysisk knapp samt styra via smarta hemmet, tex home assistant.

tveksamt tveksamt skrev:

1. Få en idé
3. Prova
4. Förkasta planen
5. Börja om från 2
6. Få det att funka, typ
7. Finjustera
10. Börja om från 2
11. Sabba alltihopa
14. Börja om från 9

osv. osv.
Jo sabba alltihopa har man gjort några gånger...men det brukar bli perfekt andra gången. 👌

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Någon som har koll på om det finns någon dimmerpuck, som får plats i en väggdosa, med zigbee som har 230V input och matar ut 12V för att driva dimbar led list/lampa med push to dim funktion? Dvs. vill kunna dimma med återfjädrande fysisk knapp samt styra via smarta hemmet, tex home assistant.
Styrahem.se har en
https://www.styrahem.se/p/841/zigbee-dimmer-0-10v
Fast verkar inte uppfylla kravet på fysisk knapp.

Ali/Amazon har säkert vadsomehelst, men jag är tveksam till att jag skulle våga bygga in det i väggen oavsett vad det är...

R
Styrahem.se har en
[länk]

Ali/Amazon har säkert vadsomehelst, men jag är tveksam till att jag skulle våga bygga in det i väggen oavsett vad det är...
Walle verkar vilja ha en kombinerad dimmer/drivdon för konstantspänning 12V (för led-list?). Den där kräver ju ett utöver dimmern ett drivdon som tar 0-10V in som styrning.

Jag har inte sett någon sådan, men jag har inte heller letat efter just det.

Jag får lampflimmer vid vissa dimringsnivåer och skulle vilja svartlista de nivåerna, så att man hamnar på närmast godtagbara nivå i stället. Det är olika på olika dimmer-/ljuskällekombinationer. Har någon något tips?

Problemet accentueras av att jag labbar med adaptivt ljus och då har man inte kontroll själv. Annars är det ju enkelt att bara vrida lite mer eller mindre på ratten...😬

/Fumble

F Fumble skrev:
Jag får lampflimmer vid vissa dimringsnivåer och skulle vilja svartlista de nivåerna, så att man hamnar på närmast godtagbara nivå i stället. Det är olika på olika dimmer-/ljuskällekombinationer. Har någon något tips?

Problemet accentueras av att jag labbar med adaptivt ljus och då har man inte kontroll själv. Annars är det ju enkelt att bara vrida lite mer eller mindre på ratten...😬

/Fumble
https://www.elbutik.se/product.html/namron-zigbee-led-dimmer-200w har en inställning för att sätta min/max från dimmern som kanske skulle fungera.

Walle85
Styrahem.se har en
[länk]

Vill helst köpa något man känner till eller har en butik i Sverige.

• Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Walle85
R RoAd skrev:
Walle verkar vilja ha en kombinerad dimmer/drivdon för konstantspänning 12V (för led-list?). Den där kräver ju ett utöver dimmern ett drivdon som tar 0-10V in som styrning.

Jag har inte sett någon sådan, men jag har inte heller letat efter just det.
Skulle kunna tänka mig två mindre puckar, en som kan dimma och 230V samt en som konverterar från 230V till 12V och även kan dimma.

Har hittat detta nu efter lite letande, är denna i kombo med en "vanlig" zigbee dimmer ett alternativ?

https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-zero-35-trafo-0-35w-12vac

Walle85
S sjoelund skrev:
[länk] har en inställning för att sätta min/max från dimmern som kanske skulle fungera.
Hade kunnat vara ett alternativ om det inte var så att jag har en dubbelbrytare i min väggdosa 🤔

S sjoelund skrev:
S sjoelund skrev:
[länk] har en inställning för att sätta min/max från dimmern som kanske skulle fungera.
Tack, det har jag på mina nuvarande dimrar också men det är inte det som är problemet. Flimret uppstår inte vid minimum eller så, utan vid flera ställen i intervallet. Därav behovet att svartlista just de nivåerna där det flimrar, men inte övriga.

/Fumble

blackarrow blackarrow skrev:
HA började som ”ett skript”, som blev open source, som växte så 200’000 använde det 2018.
Tror inte du behöver oroa dig för uppköp.

I och med att HA är open source lär HA heller inte hamna i en produkt på hyllan i köpcentren.

Några klipp…

[bild]

Molntjänsten drar in pengar…

[bild]
Håller med. Men Nabu kan väl tänkas köpas upp och förstöras?
Bra isåfall att man slipper använda några molntjänster öht.
Jag hoppas det går?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.