530 993 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har en del Tuyaprylar på ställen där alternativa produkter skulle bli för dyrt. Det mesta av det kör wifi och det är lite svajigt ibland eftersom styrningen måste studsa i ett Kinesiskt moln innan saker kan hända. Men jag tycker nog att det funkar så bra som jag förväntade mig, så helt okej.Alfredo skrev:
Min grundregel är att alla smarta prylar som kommer in i mitt hus just för att vara smarta prylar ska vara möjliga att dumförklara så pass att de inte behöver någon kontakt utåt alls.
Undantag för prylar jag köper av andra orsaker som går att koppla till HA ändå, dvs. där det primära syftet inte är just smartheten. Bilen exempelvis.
Undantag för prylar jag köper av andra orsaker som går att koppla till HA ändå, dvs. där det primära syftet inte är just smartheten. Bilen exempelvis.
Har du sett Ohmonwifi som även finns med firmware för att enkelt integreras med Home Assistant ?tveksamt skrev:
Min grundregel är att alla smarta prylar som kommer in i mitt hus just för att vara smarta prylar ska vara möjliga att dumförklara så pass att de inte behöver någon kontakt utåt alls.
Håller med, därför gillar jag ESP-baserade prylar på wifi-sidan, som Sonoff - de flashas om i vissa fall för det var billig o bra HW. Shelly funkar också med lokal integration.tveksamt skrev:
Sedan håller jag på men en migrering (emmigrering?) av iot- resp not-prylar till separata vlan, adresserar visserligen inte molntjänsternas möjlighet till att skörda data, men skapr en annan trygghetskänsla eller illusion av integritet iaf.
Jo. Jag menar ok...😉Walle85 skrev:
Yes, Plejd går bort, men den diskussionen behöver vi inte ta i den här tråden.
För min del kan vi lägga lock på denna fråga nu Blev ett alldeles för stort sidospår. 🙃
Tack för tipsen jag fick, min slutsats är att det jag efterfrågar inte finns i den utformning jag har behov av. Man måste ha minst 2 st enheter för att få till det.
Nope, men jag ser inte riktigt vad jag ska ha den till heller.TobbeGe skrev:
NoT-prylar läggs lämpligtvis på ett nät där accessen till/från omvärden begränsas till att kunna prata med din egen utrustning.fam-lundborg skrev:
Håller med, därför gillar jag ESP-baserade prylar på wifi-sidan, som Sonoff - de flashas om i vissa fall för det var billig o bra HW. Shelly funkar också med lokal integration.
Sedan håller jag på men en migrering (emmigrering?) av iot- resp not-prylar till separata vlan, adresserar visserligen inte molntjänsternas möjlighet till att skörda data, men skapr en annan trygghetskänsla eller illusion av integritet iaf.
IoT-prylar behöver ju av nödvändighet internet, så där är det svårare, så vida de inte går bra att begränsa vilket gör att de isf faller under NoT och problemet är löst. Men eget nät, absolut!