useless useless skrev:
Min religion tillåter inga avbildningar av servern.
Tror att jag såg en rondellserver nyligen. Total hädelse! 😂

• Älska
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fy f-n för religioner som förbjuder backup!
Du skall icke hava några system jämte Plejd...

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Du har väl integrerat Swish med din HA så att alla lampor blinkar glatt om du får pengar? 😃
Nej men jag skapat en oemotståndlig publikt erbjuden integration med Plejd, som har som en liten bieffekt en koppling till användarens Swish. Ka-ching! 😎

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
Du skall icke hava några system jämte Plejd...
Vi har flera religioner som dyrkar olika system. Men alla har vi en sak gemensamt: att vi hatar Tuya.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Vi har flera religioner som dyrkar olika system. Men alla har vi en sak gemensamt: att vi hatar Tuya.
Är det alltså ett fabrikat man bör undvika?

Alfredo Alfredo skrev:
Tuya licenserar sitt skit till massor av olika fabrikat. Och den vill aldrig fungera rätt. Finns ett par Zigbee-prylar som är märkta Tuya som går att köpa (de som man kan koppla direkt till Zigbee utan att para med molnet)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har en del Tuyaprylar på ställen där alternativa produkter skulle bli för dyrt. Det mesta av det kör wifi och det är lite svajigt ibland eftersom styrningen måste studsa i ett Kinesiskt moln innan saker kan hända. Men jag tycker nog att det funkar så bra som jag förväntade mig, så helt okej.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
studsa i ett Kinesiskt moln innan saker kan hända.
OK. Nästan lika illa som vi vet alla vad. Det ska jag nog undvika.

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Min grundregel är att alla smarta prylar som kommer in i mitt hus just för att vara smarta prylar ska vara möjliga att dumförklara så pass att de inte behöver någon kontakt utåt alls.
Undantag för prylar jag köper av andra orsaker som går att koppla till HA ändå, dvs. där det primära syftet inte är just smartheten. Bilen exempelvis.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Min grundregel är att alla smarta prylar som kommer in i mitt hus just för att vara smarta prylar ska vara möjliga att dumförklara så pass att de inte behöver någon kontakt utåt alls.
Undantag för prylar jag köper av andra orsaker som går att koppla till HA ändå, dvs. där det primära syftet inte är just smartheten. Bilen exempelvis.
Har du sett Ohmonwifi som även finns med firmware för att enkelt integreras med Home Assistant ?

tveksamt tveksamt skrev:
Håller med, därför gillar jag ESP-baserade prylar på wifi-sidan, som Sonoff - de flashas om i vissa fall för det var billig o bra HW. Shelly funkar också med lokal integration.
Sedan håller jag på men en migrering (emmigrering?) av iot- resp not-prylar till separata vlan, adresserar visserligen inte molntjänsternas möjlighet till att skörda data, men skapr en annan trygghetskänsla eller illusion av integritet iaf.

• Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Yes, Plejd går bort, men den diskussionen behöver vi inte ta i den här tråden.

För min del kan vi lägga lock på denna fråga nu Blev ett alldeles för stort sidospår. 🙃

Tack för tipsen jag fick, min slutsats är att det jag efterfrågar inte finns i den utformning jag har behov av. Man måste ha minst 2 st enheter för att få till det.
Jo. Jag menar ok...😉

Alfredo Alfredo skrev:
Nej men jag skapat en oemotståndlig publikt erbjuden integration med Plejd, som har som en liten bieffekt en koppling till användarens Swish. Ka-ching! 😎
Vad spelar det för roll att det kostar?
Man vill ju bara att det fungerar.

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
TobbeGe TobbeGe skrev:
Har du sett Ohmonwifi som även finns med firmware för att enkelt integreras med Home Assistant ?
Nope, men jag ser inte riktigt vad jag ska ha den till heller.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Håller med, därför gillar jag ESP-baserade prylar på wifi-sidan, som Sonoff - de flashas om i vissa fall för det var billig o bra HW. Shelly funkar också med lokal integration.
Sedan håller jag på men en migrering (emmigrering?) av iot- resp not-prylar till separata vlan, adresserar visserligen inte molntjänsternas möjlighet till att skörda data, men skapr en annan trygghetskänsla eller illusion av integritet iaf.
NoT-prylar läggs lämpligtvis på ett nät där accessen till/från omvärden begränsas till att kunna prata med din egen utrustning.
IoT-prylar behöver ju av nödvändighet internet, så där är det svårare, så vida de inte går bra att begränsa vilket gör att de isf faller under NoT och problemet är löst. Men eget nät, absolut!

K karlmb skrev:
Vad spelar det för roll att det kostar?
Man vill ju bara att det fungerar.
Konsumtion före funktion... Men, som sagt var finns det en annan tråd där Plejd diskuteras.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.