P paralun skrev:
Nej. Dimmern dimensioneras ju utifrån hur många lampor det är frågan och väljer man LED blir det då många lampor. Exemplet jag gav är då en zigbee styrd dimmer som klarar 200W.
Sen kan man då välja IKEAs eller Huelampor som styrs direkt för 230V och Zigbee..
Vad menar du egentligen?
En dimmande driver, dimensioneras utifrån hur många lampor man har och deras förbrukning.
Det gör en ev dimmer före en dimbar driver också, men vad är din poäng?

D
Kan inte det här med LED-varianter och dess inkoppling vara värt en egen tråd, inte mycket HA i det?

Jag ser vad ni skriver men det verkar vara en djungel med produkter och svårt att hitta rätt, tycker jag.

• Gilla
Fumble och 4 till
  • Laddar…
Efterlysning - relä för utomhusbruk med mätning av effekt och/eller ström och har en bryteffekt på över 2.5kW.

Det är ont om pluggar/puckar som klarar temperaturspannet -20 - 40, helst z-någonting men WiFi kan accepteras i nödfall, Schuko är att föredra men även in-wall-puck kan accepteras.

Slutanvändningen skall bli att kunna avgöra om motorvärmarkabeln är inkopplad eller ej, och vilken bil som står på vilken plats då de har olika effekter.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är ont om pluggar/puckar som klarar temperaturspannet -20 - 40,
Kommer den att sitta utsatt för regn, snö och vind? Sitter den skyddat så att det bara temperaturen du oroar dig för skulle jag testa en "vanlig" för inomhusbruk.

Jag köpte dessa för någon vecka sedan och de fungerar som förväntat.
Två separata inlägg på grund av feta fingrar...
Zigbee smartplug, appkontroll, timer, vit, kompatibel med Alexa, Google Home.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kommer den att sitta utsatt för regn, snö och vind? Sitter den skyddat så att det bara temperaturen du oroar dig för skulle jag testa en "vanlig" för inomhusbruk.
Den enkla lösningen är en färdig schuko-plugg med minst IP44, men de verkar inte vara värda att plocka in av någon :- inte när jag kollar min "hovleverantörer" m.nu och styrahem... Pluggen du lade upp, Amazon?

Den lite meckigare lösningen blir som du säger, att ta en innomhusbrytare och bygga in i en IP44- eller IP65-dosa.
Ena bilplatsen har ett utag från en granitmur så att skruva upp en extern dosa där är inte det lättaste. Den andra skulle kunna bära en...

Alfredo Alfredo skrev:
Ja, men de skriver uttryckligen 0~40C på den. Jag antar du inte haft -20C ännu om du köpte dem förra veckan. Jag har sneglat på dem... Det är ont om Zigbee för utomhusbruk och Tuya är :(

Den lite meckigare lösningen blir som du säger, att ta en innomhusbrytare och bygga in i en IP44- eller IP65-dosa.
Du kan bygga in brytaren inomhus och endast dra kablarna utomhus. Bara att ha en kopplingsdosa eller något på vägen. Kan dock bli problem att mäta båda två utan att dra en till kabel del av vägen...

Den enkla lösningen är en färdig schuko-plugg med minst IP44,
Den jag länkade till beskrivs faktiskt som IP44 men jag vet inte hur man bör se på det...

Pluggen du lade upp, Amazon?
Japp, visst syns/fungerar länken?

Ena bilplatsen har ett uttag från en granitmur så att skruva upp en extern dosa där är inte det lättaste.
Du har ingen vettig möjlighet att sätta en "puck" på något "bra ställe" (inomhus) någonstans mellan elcentralen och uttaget på granitmuren?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, men de skriver uttryckligen 0~40C på den. Jag antar du inte haft -20C ännu om du köpte dem förra veckan.
Nix. Jag har absolut ingen aning om de fungerar i -20 grader Celsius. Min gissning är dock att de gör det helt utan problem. Men det är en gissning som kan vara helt fel.

Alfredo Alfredo skrev:
Den jag länkade till beskrivs faktiskt som IP44 men jag vet inte hur man bör se på det...

Japp, visst syns/fungerar länken?

Du har ingen vettig möjlighet att sätta en "puck" på något "bra ställe" (inomhus) någonstans mellan elcentralen och uttaget på granitmuren?
Nope, det är bägge uttagen är dragna direkt från undercentral i jordkällaren, så då får det bli en lösning för normkapsling och DIN-skena vilket i sig trycker upp priset med en faktor 10 :-(

useless useless skrev:
Dom här klarar i alla fall -10 grader:

[länk]

Finns för en dryg trehundring på amazon, eller hälften av det om man nöjer sig med WiFi istället för Zigbee.
Men recensionerna på Amazon inkluderar denna...

En recension från Sverige kallar en utomhusplugg för "farlig" på grund av passerande ström även när den är avstängd.
Jag har inte provat den själv och för det priset vill jag inte testa.

Det låter som det vanliga problemet med enpolig brytning som bryter nollan. Bara att vända pluggen i uttaget så är det löst.
Jag tror inte ett europeiskt företag som Ledvance skulle komma undan med att sälja farliga produkter.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som det vanliga problemet med enpolig brytning som bryter nollan. Bara att vända pluggen i uttaget så är det löst.
Jag tror inte ett europeiskt företag som Ledvance skulle komma undan med att sälja farliga produkter.
Fast en IP44 behöver inte vara helt lyckad att bara vända om klassningen gäller i framförallt oansutet läge med stängt lock (som POPP:en) - sedan bygger just den här modellen på att det blir hyffsat tätt mellan donen, och är därmed egentligen ett bättre val.
Hittar dock inget om att den har någon form av mätning, så i det avseendet är den diskvalicerad.

Jag har den här nu, och den har ingen mätning, bara av/på, därför dags/läge att byta
https://www.ledvance.com/consumer/p...on-smart-devices-with-zigbee-technology-c6308

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.