Det är supersmidigt måste jag säga.
Klicka igång appen, slå på tailscale, öppna ha
Båda HA servrarna ligger på samma så det är bara att dra tre fingrar höger vänster på skärmen så byter jag server.

Går säkert att ha tailscale igång hela tiden på mobilen men inbillar mig att det drar onödig ström i mobilen 🙂

• Gilla
paralun
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är supersmidigt måste jag säga.
Klicka igång appen, slå på tailscale, öppna ha
Båda HA servrarna ligger på samma så det är bara att dra tre fingrar höger vänster på skärmen så byter jag server.

Går säkert att ha tailscale igång hela tiden på mobilen men inbillar mig att det drar onödig ström i mobilen 🙂
Om du inte har på tailscale hela tiden, då får du heller inte uppdateringar från telefonen (som position eller liknande) under tiden, right?

Walle85 Walle85 skrev:
Oklart om jag missar något här, men hur kopplar man denna till en återfjädrande brytare? Ser ut som att den bara har fast 230V matning och styrs via deras app.

Dessa kriterier vill jag ska uppfyllas:
- Matas med 230V
- Kan styra och dimra 12V
- Kan styras via app (helst zigbee, wifi kan funka)
- Stödjer fysisk återfjädrande brytare
- Ska få plats i en väggdosa bakom brytaren
Det sista ser jag inte nödvändigheten av. Bara begränsande eftersom du har mkt mer plats där LEDarna sitter och en driver ska sitta så nära ljuskällorna som möjligt om man vill dimma. Återfjädrande knapp, ja där blir det lite svårare, du får nog sikta in dig på att byta till ny knapp/vred om du vill kunna dimma på väggen.
Resten uppfylls.

• Wow
RoAd
  • Laddar…
Walle85
K karlmb skrev:
Det sista ser jag inte nödvändigheten av. Bara begränsande eftersom du har mkt mer plats där LEDarna sitter och en driver ska sitta så nära ljuskällorna som möjligt om man vill dimma. Återfjädrande knapp, ja där blir det lite svårare, du får nog sikta in dig på att byta till ny knapp/vred om du vill kunna dimma på väggen.
Resten uppfylls.
Led's ska sitta på en smal hylla ovanför sängen, har inte lust att ha en stor klump liggandes synligt där. Har bara ett 16 mm rör från dosan upp till hyllan.

Walle85
K karlmb skrev:
Resten uppfylls.
Sen ser det även ut som att den specifika enheten du länkade till inte tar in 230V, dvs kommer inte gå att koppla in/dimma direkt via min brytare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om du inte har på tailscale hela tiden, då får du heller inte uppdateringar från telefonen (som position eller liknande) under tiden, right?
Mycket möjligt, har inte börjat med position än
Har det mest för övervakning just nu

Walle85 Walle85 skrev:
Led's ska sitta på en smal hylla ovanför sängen, har inte lust att ha en stor klump liggandes synligt där. Har bara ett 16 mm rör från dosan upp till hyllan.
Då får man sätta den nån annanstans. Givetvis finns det unika fall..

• Wow
RoAd
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Sen ser det även ut som att den specifika enheten du länkade till inte tar in 230V, dvs kommer inte gå att koppla in/dimma direkt via min brytare.
Titta på hela deras sortiment De har både såna om ska drivas av 12-24V och såna för 230V.. Du ska aldrig dimma före. Dimmingen ska ske av drivern själv. Bryta helt går däremot bra. Men båda kan också hanteras av en zigbee-ratt på väggen förstås.

nino nino skrev:
Mycket möjligt, har inte börjat med position än
Har det mest för övervakning just nu
Position i sig är inte alltid tillämpbar. Har en notifieringsautomat som tjoar till när frugan lämnar jobbet, men mest för skojs skull.
Hemmanärvaro är desto intressantare för att hantera husets viloläge - är ingen hemma är det mycket som inte behöver gå på för fulla spjäll.

• Gilla
nino
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Problemet är väl att du använder "dimbara" 230V ljuskällor istf dimmande drivers med CC leds?
Kan du utveckla - jag är inte med riktigt?🤔

/Fumble

F Fumble skrev:
Kan du utveckla - jag är inte med riktigt?🤔

/Fumble
Störningar av olika slag uppkommer alltid när man försöker PWM-reglera en annan elektronisk krets. Är det dessutom långa kablar emellan så blir dessa antenner och det kan både sluta att fungera och störa annan elektronik. Framkantsdimmning (en dimmer som sänker 230V-matningen för ett "dimbart" drivdon, är därför alltid en utmaning om man vill ha bra dimmning som fungerar under alla förhållanden. Och det är mkt bättre att låta den enda elektroniska kretsen man måste ha, sköta dimmningen. Där switchas ju redan strömmen ner från 230V till ljuskällorna ska ha.

Redigerat:
Jaha, ok. Ja, det stämmer nog. Dimma så nära änden som möjligt. Här är problemet mycket riktigt att dimrarna är fast installerade i väggen och ljuskällorna i andra änden av tråden, med eller utan transformator mellan. Det skulle ju betyda att man får skrota det mesta man har i armaturväg och köpa nya. Det kan faktiskt vara det som är framtiden.

/Fumble

F Fumble skrev:
Jaha, ok. Ja, det stämmer nog. Dimma så nära änden som möjligt. Här är problemet mycket riktigt att dimrarna är fast installerade i väggen och ljuskällorna i andra änden av tråden, med eller utan transformator mellan. Det skulle ju betyda att man får skrota det mesta man har i armaturväg och köpa nya. Det kan faktiskt vara det som är framtiden.

/Fumble
Men har du inte en massa 12V halogen?

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Position i sig är inte alltid tillämpbar. Har en notifieringsautomat som tjoar till när frugan lämnar jobbet, men mest för skojs skull.
Hemmanärvaro är desto intressantare för att hantera husets viloläge - är ingen hemma är det mycket som inte behöver gå på för fulla spjäll.
Nej, den är inte alltid bra. Men hemma/inte hemma funkar väldigt bra, iaf för vår del.
Och ska man börja hålla koll på alla positioner bör man överväga integritetsintrånget i detta också..

K karlmb skrev:
Men har du inte en massa 12V halogen?
Näe, allt med glödtråd är utkastat sedan länge. I princip.

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.