Strip Strip skrev:
ger i praktiken fyra funktioner samt är lättare att få logiskt planerad än det runda ufot. Vi använder dem överallt, både fruga och barn lär sig snabbt.
Enkeltryck och dubbeltryck på noll respektive ett, eller?

Det går inte att fånga långtryck?

Alfredo Alfredo skrev:
Enkeltryck och dubbeltryck på noll respektive ett, eller?

Det går inte att fånga långtryck?
Kort och lång. Tror inte den levererar dubbeltryck.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Jo jag har en sån vid dörren, av, på och långtryck av för att släcka allt efter 5min
Men det funkar inte riktigt bra med långtryck då man inte får nån bekräftelse på att man tryckt "rätt"
Funderar på om man ska lägga in så att en lampa slocknar, direkt för bekräftelse, och resten senare.
Har en rund vid sängen som tänder några få lampor när jag går upp, kök och hall

Men ska nog prova en sån med 4a separata knappar till frun
Fast IKEA har en med 4 knappar också: https://www.ikea.com/se/sv/p/styrbar-fjaerrkontroll-smart-vit-30488363/

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast IKEA har en med 4 knappar också: [länk]
Med en ZigBee sticka i HA får man med den:
4x enkelklick
4x dubbelklick
4x hålla inne (som kan kopplas)
4x släppa knappen efter den hållits inne

Men man kan inte koppla den direkt till en RGB-lampa och styra färgen med vänster/höger i Z2M (fungerar med Ikeas system), så man måste programmera färgerna själv :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast IKEA har en med 4 knappar också: [länk]
Ja den var ju billigare 🙂

S sjoelund skrev:
4x hålla inne (som kan kopplas)
4x släppa knappen efter den hållits inne
Det där har jag aldrig fattat. Att knappen släpps någon gång efter ett "långtryck" är väl rätt självklart så hur drar man nytta av det? Antagligen jag som är korkad...

Och vad menar du med "som kan kopplas"?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där har jag aldrig fattat. Att knappen släpps någon gång efter ett "långtryck" är väl rätt självklart så hur drar man nytta av det? Antagligen jag som är korkad...

Och vad menar du med "som kan kopplas"?
Man kan ha någon action som startar när man håller inne och slutar när man släpper.

Och telefonen ändrade från "loopas" till kopplas... Notera att man behöver ha någon form av delay för en loop - nätverket är väldigt begränsat i hur många meddelanden den kan skicka. En sekund att hålla inne knappen tror jag gav mig 5000 cannot send message fel i z2m-loggen

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Appropå Nabu casa...
Jag har publikt IP och behöver inte använda NC, dessutom tycker jag att priset är väl högt. Men jag skulle egentligen vilja stödja utvecklingen. Finns det ingen "pay what you want-prenumeration" som inte innehåller någon tjänst??
Köp deras HW istället.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag har sneglat på en sån här som är en mer "normal" fjärrkontroll...
[länk]
Tänkte använda Ikeas olika varianter.

R RoAd skrev:
Gledopto har en del fina produkter, men det du söker har jag också missat.

@karlmb det hade väl varit mycket bättre om du länkat direkt till det Walle söker än att be honom leta. Nu är jag dessutom också nyfiken (skulle kunna använda en sådan) så fram med länk till produkten du tänker på tack.
Jag tänkte det var för enkelt, många säljer ju deras Zigbee produkter i Sverige, men here we go...
https://www.google.com/url?sa=t&sou...IQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw29mkLQkAMt3M7gpFlm0S6G

Tex https://www.gledopto.eu/5in1-zigbee-controller-mini-thin-gledopto-eng

Strip Strip skrev:
Ikeas dimmerknapp är billig och ger i praktiken fyra funktioner samt är lättare att få logiskt planerad än det runda ufot. Vi använder dem överallt, både fruga och barn lär sig snabbt.
Är det inte den som är utgående? Finns i väldigt få varuhus just nu iaf..

• Ledsen
Strip
  • Laddar…
Appropå Nabu casa...
Jag har publikt IP och behöver inte använda NC, dessutom tycker jag att priset är väl högt. Men jag skulle egentligen vilja stödja utvecklingen. Finns det ingen "pay what you want-prenumeration" som inte innehåller någon tjänst??
Kollade lite och i den här tråden så ser man olika sätt att stödja projekt. Huvudsponsorn är ju NC men man kan ju stödja även via "Buy me a coffee" länkar i integrationer.
https://community.home-assistant.io/t/financial-support-for-the-developers/411223/13

• Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Jag kör bara med certifikat från DuckDNS. VPN är väl säkrare, men jag råkade bara börja i certifikatändan. 😀
Jag har inte brytt mig om att implementera röststyrningen i HA. Jag använder inte röststyrning speciellt mycket och gör jag det går jag istället via Google Homes integration mot Trådfri. Är i princip bara en lampa jag röststyr. Har en Alexahögtalare också som jag röststyr ett fåtal grejer med (bla att aktivera scener för sova mm) men där kör jag istället med HAs Emulated Hue-integration.
Jag skickar däremot en hel del röstmeddelanden till mina Google-högtalare, men den integrationen är oändligt mycket enklare att få till än den "stora" google-integrationen.
Tidigare hade jag även en Nestkamera integrerad men det stannade alltid en gång per vecka och man var tvungen att återuppliva kopplingen så jag la ner det. Det var precis då Google gjort om något i sitt API så jag hamnade i något sorts mellanläge.
Ok, sen kan man ju även köra tailscale-wireguard som tunnel, nino kör väl tailscale.
Har inte utforskat tailscale men det har fått bra recensioner.
https://tailscale.com/compare/wireguard/

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Walle85
K karlmb skrev:
Jag tänkte det var för enkelt, många säljer ju deras Zigbee produkter i Sverige, men here we go...
[länk]

Tex [länk]
Oklart om jag missar något här, men hur kopplar man denna till en återfjädrande brytare? Ser ut som att den bara har fast 230V matning och styrs via deras app.

Dessa kriterier vill jag ska uppfyllas:
- Matas med 230V
- Kan styra och dimra 12V
- Kan styras via app (helst zigbee, wifi kan funka)
- Stödjer fysisk återfjädrande brytare
- Ska få plats i en väggdosa bakom brytaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.