531 184 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Googla Gledopto.Walle85 skrev:
Problemet är väl att du använder "dimbara" 230V ljuskällor istf dimmande drivers med CC leds?F Fumble skrev:Jag får lampflimmer vid vissa dimringsnivåer och skulle vilja svartlista de nivåerna, så att man hamnar på närmast godtagbara nivå i stället. Det är olika på olika dimmer-/ljuskällekombinationer. Har någon något tips?
Problemet accentueras av att jag labbar med adaptivt ljus och då har man inte kontroll själv. Annars är det ju enkelt att bara vrida lite mer eller mindre på ratten...😬
/Fumble
Att det går? Går att inte använda molntjänster? Det går alldeles utmärkt.K karlmb skrev:
För att använda HA som grund behövs inga molntjänster alls, inte internet över huvud taget. Sedan beror det på vad du har för integrationer och tillägg, det finns ju en del sådana som kräver access till molnet, men behöver du inte dessa så.
Men varför då?K karlmb skrev:
Det stora dilemmat för all öppen mjukvara är hur man ska kunna betala de som gör det stora jobbet med koden. NabuCasa gör då att man kan betala utvecklare som jobbar på heltid samt styr utvecklingen.
Det här dilemmat är du totalt "utjötat" redan i engelskspråkiga forum och konsensus är att man får leva med NabuCasa.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Appropå Nabu casa...
Jag har publikt IP och behöver inte använda NC, dessutom tycker jag att priset är väl högt. Men jag skulle egentligen vilja stödja utvecklingen. Finns det ingen "pay what you want-prenumeration" som inte innehåller någon tjänst??
Jag har publikt IP och behöver inte använda NC, dessutom tycker jag att priset är väl högt. Men jag skulle egentligen vilja stödja utvecklingen. Finns det ingen "pay what you want-prenumeration" som inte innehåller någon tjänst??
Enklast så kör du ju en VPN tunnel till din router.David Wallin skrev:
Sen "roade" jag mig med integrationen mot Google som gör att inte NabuCasa behövs.
Ligger i den högre skolan och var klart svår att greppa.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Google är min vän....
Gledopto har en del fina produkter, men det du söker har jag också missat.Walle85 skrev:
@karlmb det hade väl varit mycket bättre om du länkat direkt till det Walle söker än att be honom leta. Nu är jag dessutom också nyfiken (skulle kunna använda en sådan) så fram med länk till produkten du tänker på tack.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag kör bara med certifikat från DuckDNS. VPN är väl säkrare, men jag råkade bara börja i certifikatändan. 😀P paralun skrev:
Jag har inte brytt mig om att implementera röststyrningen i HA. Jag använder inte röststyrning speciellt mycket och gör jag det går jag istället via Google Homes integration mot Trådfri. Är i princip bara en lampa jag röststyr. Har en Alexahögtalare också som jag röststyr ett fåtal grejer med (bla att aktivera scener för sova mm) men där kör jag istället med HAs Emulated Hue-integration.
Jag skickar däremot en hel del röstmeddelanden till mina Google-högtalare, men den integrationen är oändligt mycket enklare att få till än den "stora" google-integrationen.
Tidigare hade jag även en Nestkamera integrerad men det stannade alltid en gång per vecka och man var tvungen att återuppliva kopplingen så jag la ner det. Det var precis då Google gjort om något i sitt API så jag hamnade i något sorts mellanläge.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ikeas dimmerknapp är billig och ger i praktiken fyra funktioner samt är lättare att få logiskt planerad än det runda ufot. Vi använder dem överallt, både fruga och barn lär sig snabbt.nino skrev:
Jo jag har en sån vid dörren, av, på och långtryck av för att släcka allt efter 5minStrip skrev:
Men det funkar inte riktigt bra med långtryck då man inte får nån bekräftelse på att man tryckt "rätt"
Funderar på om man ska lägga in så att en lampa slocknar, direkt för bekräftelse, och resten senare.
Har en rund vid sängen som tänder några få lampor när jag går upp, kök och hall
Men ska nog prova en sån med 4a separata knappar till frun