fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Som sagt, det går att ha mer komplicerade förutsättningar där man vill återanvända HW, eller enklare - själv reste jag från en RPI4 för proof-of-concept (WAF) till en NUC med HA-OS, enklare kunde inte just det bli. Onboarding är nog lättare idag än då, och utlovas att bli ännu lättare i morgon...
Att återanvända HW från en NAS, mediaspelare eller annat är en styrka men också en utmaning att köra egna Docker-lösningar osv - det går men då är man långt ifrån Svenson-lösningen och dess drägliga miljö.
Vad som sedan väljs i form av WIFI, cloud, zigbee, z-wave, är ju extremt individuellt beroende på graden av behov, intresse och folie-hatt :)

En intressnat diskussion kring svårighetesgraden kring HA, och inte orelevant för att nytillkomna inte skall tro att det är plug-and-play a la Apple-konceptet, men samtidigt så är det lätt att diskussionen drar iväg och blir OT...
Ja, visst är det helt magiskt att man kan återanvända en gammal NAS eller TVbox (som kör ....Android! ) men det är ju någon promille av villaägare som nånsin (som jag själv) ens skulle komma på tanken.
Medan det är typ 90% som vill styra några lampor lite smart.
För de med lite, lite mer intresse än Plejd så finns det inte mkt idag.
Vem lägger tusentals kronor som Fredde på nån dyr, låst burk som kan vara utdaterad om ett par år? Och dessutom slutar fungera bara för att nätet går ner.
Det är där revolutionen kommer att komma.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, du måste erkänna att ett hemautomationssystem i grunden är mindre avancerat än Android i en mobil.
Egentligen är det ju en lite snyggare version av PLC med några rätt avgränsade uppgifter.
Android däremot måste kunna hantera många ggr fler mängder data i tex streaming och spel och detta dessutom i uppkopplat läge med oändliga möjligheter till virus mm mot en värld som försöker hacka sig in dagligen och stjäla våra pengar etc.
Dessutom på HW som är löjligt billig och kompakt och strömsnål så den blir mobil.
Visst är HA green eller blå eller gul bara HW och HA-OS det vi kan jämföra med Linux eller Android.
Men min poäng är att det är och kommer att förbli en värld för entusiaster just som du skriver pga alla olika komplexiteter och versioner. Tasmota hit, ESP dit..
Om fler kände till Hubitat tex och priset var något lägre så hade de snabbt tagit en rejäl bit av marknaden från både HUE och Shelly.
Och det är precis det fönstret jag tror HA står vid nu.
Tjäna pengar på bra integrationer och HW kan man alltid göra. Och det ju i den änden företaget bakom HA-färgerna har börjat.
Först "highend" versioner med oändliga möjligheter, senare kringutrustnig som stabilare Zigbee-sticka och nu då en "folk"HA-burk som blir helt överlägsen det mesta man kan köpa färdigt idag men ändå till ett mkt bättre pris.
Som användare är Andoid för mig oändligt mycket enklare/simplare än hemautomation a la HA.
Hur det ser ut för en utvecklare av Andoid eller HA-OS i sig med utmaningar kring streaming eller virus har aldrig varit föremål för min diskussion då det har handlat om hur användarvänligt HA (eller annan valfri plattform) är. Jag har aldrig suttit i timmar för att få till önskad användning, eller hängt på forum, för att få fånen/paddan att funka.

Personligen hoppas jag inte att HA blir för framgångsrika då det troligen leder till att det kommer köpas upp av någon för att först bli en betaltjänst och sedan läggas ned, effektivaste sättet att bli av med en konkurrent.

David Wallin David Wallin skrev:
Det här med svårighetsgraden... Jag funderar på vilka alternativ som finns egentligen. Jag har för mig att det var två år sedan jag började med HA och anledningen var att schemaläggningen i IKEA Trådfri, Homekit och Google Home verkligen sög - i alla tre systemen. Nu har jag inte använt Homekit sedan dess och det har väl utvecklats, men Trådfri och Google suger ju massivt fortfarande. Så, för att styra några IKEA-lampor, pilla ihop ett litet gränssnitt i appen och få till grundläggande funktioner för geolocation på telefonerna i HA, är det verkligen så himla svårt? Den funktionaliteten räcker förmodligen ganska långt för många. Och vad ska man annars skaffa? Är Homey såpass mycket enklare att den är värd de extra tusenlapparna? Hur är det med SmartThings numera?
All we have is time or money.
Jag har mer tid än pengar till denna hobby, dessutom är det något att pilla med när det inte är altanbyggarårstider 😀

• Gilla
  • Älska
Fumble och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig suttit i timmar för att få till önskad användning, eller hängt på forum, för att få fånen/paddan att funka.
Nej just det. Och varför ska vi som gillar hemautomation då behöva göra det?

Jag hoppas innerligt att HA-os är uppsäkrat med opensource villkor så det inte går att köpa upp.
Det är ju det som är det geniala och själva förutsättningen för både Linux och Android.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
All we have is time or money.
Jag har mer tid än pengar till denna hobby, dessutom är det något att pilla med när det inte är altanbyggarårstider 😀
Absolut. Och jag vill programmera om min ECU i bilen. Allt är möjligt för den som har tid och kompetens, mer än nånsin numera .
De flesta flesta vill dock bara vrida på nyckeln och köra. Om än med en V12a...

R
Personligen hoppas jag inte att HA blir för framgångsrika då det troligen leder till att det kommer köpas upp av någon för att först bli en betaltjänst och sedan läggas ned, effektivaste sättet att bli av med en konkurrent.
Home assistant är "Open source home automation" vilket innebär att det inte går att köpa upp det och lägga ner det, simple as that. Det är inte Plejd vi pratar om ;)

• Älska
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Home assistant är "Open source home automation" vilket innebär att det inte går att köpa upp det och lägga ner det, simple as that. Det är inte Plejd vi pratar om ;)
Jag hade det på känn ..😄

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag hoppas innerligt att HA-os är uppsäkrat med opensource villkor så det inte går att köpa upp.
Det är ju det som är det geniala och själva förutsättningen för både Linux och Android.
HA började som ”ett skript”, som blev open source, som växte så 200’000 använde det 2018.
Tror inte du behöver oroa dig för uppköp.

I och med att HA är open source lär HA heller inte hamna i en produkt på hyllan i köpcentren.

Några klipp…

Bild på en webbsida som firar femårsjubileum av Home Assistant och reflekterar över framtiden och privatlivsfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Molntjänsten drar in pengar…

ABild på Nabu Casa-företagets manifest om finansiering endast genom prenumeranter för användarnas och privatlivets bästa.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Placera den i källaren så får du automagiskt ett hus ovanpå, så det ger sig ändå. :)
Skulle vara nere i krypgrunden i så fall, men det kan vara opraktiskt att ta sig dit.
Jag hade tänkt mig något hus i plexiglas och/eller HDF för egen del.
Prototypade med lite överblivet plexiglas…

Smart hem-setup, sensorer, elektronik och skärm som visar energikonsumtion, kopplade till en husautomatiseringssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal Androidmobil blir väl ett bra fönster?
Nockfönstret är en Zigbee knapp.
Zigbee stickan som skorsten.

😀

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle vara nere i krypgrunden i så fall, men det kan vara opraktiskt att ta sig dit.
Jag hade tänkt mig något hus i plexiglas och/eller HDF för egen del.
Prototypade med lite överblivet plexiglas…

[bild]

En gammal Androidmobil blir väl ett bra fönster?
Nockfönstret är en Zigbee knapp.
Zigbee stickan som skorsten.

😀
Snyggt. Jag gömde min HA-installation i serverrummet (docker compose i mailservern) och gammal surfplatta finns i köket för familjen att pilla på.

Lite tidigare pratade någon om backup. Det finns väl någonting i själva HA, men jag gör backup som vanligt: med ZFS snapshots som skickas till backupserver via nätet (varje timme). Om datorn brinner upp är det bara att återställa snapshots och starta docker. Det enda som inte skulle fungera direkt är väl Zigbee ifall USB-stickan skulle brinna den också (skulle då behöva para om allting inklusive strömbrytare).

J
S sjoelund skrev:
Snyggt. Jag gömde min HA-installation i serverrummet (docker compose i mailservern) och gammal surfplatta finns i köket för familjen att pilla på.

Lite tidigare pratade någon om backup. Det finns väl någonting i själva HA, men jag gör backup som vanligt: med ZFS snapshots som skickas till backupserver via nätet (varje timme). Om datorn brinner upp är det bara att återställa snapshots och starta docker. Det enda som inte skulle fungera direkt är väl Zigbee ifall USB-stickan skulle brinna den också (skulle då behöva para om allting inklusive strömbrytare).
Det löser du enkelt det med numera. Kolla under configuration i din ZHA. Där kan du ta en fullständig backup med en knapptryckning. Fantastiskt smidigt när man byter sticka.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jovisst och kollar man core så använder man då en Apache 2.0 licens som gör koden delbar och öppen.

Utmaningen med öppen källkod är att man måste hålla sams och när kodinventariet börjar bli stort så behövs det mjukvaruknådare på heltid, Nabu Casa betalar då de här på heltid.
Sen kan några bli sne och fientligt "forka" ett projekt och det bryter ihop.
Men HA ser ut som en bra mix nu med några på heltid och sedan knådas alla integrationer mestadels av glada hackare världen över.

Koden för core
https://github.com/home-assistant/core

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det löser du enkelt det med numera. Kolla under configuration i din ZHA. Där kan du ta en fullständig backup med en knapptryckning. Fantastiskt smidigt när man byter sticka.
Jag kör inte ZHA utan Z2M och vad jag vill minnas sparas all information, men jag behöver para om till den nya stickan om jag inte vill klona nycklarna.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tack för tipset, backup tagen 🙂

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, måste du verkligen skriva något i yaml för att justera en termostat baserat på någons närvaro? Jag tänker att det vore en ganska enkel automation som kan skapas från guit, men jag har inte provat så ska absolut inte svara tvärsäkert.
Exempel på sensor som inte går att få till från GUI:
- sensor: - name: "start_floor_fan" state: > {{float( states('sensor.popp_mold_detector_humidity')) - float( states('sensor.neo_coolcam_repeater_temp_and_humidity_sensor_nedervaning_humidity' ) ) >= 10 }}
Sensorn kandiderar för att dra igång golvventilationen om det är mer än 10%-enheter fuktigare under källargolvet än över det. Annars är det ingen vits. Det finns fler villkor i automationen.

Och en temperaturjustering:
service: climate.set_temperature data: temperature: >- {{ float (states ('input_number.varme_praktik_aktuell_temperaturhojning')) -7}} target: entity_id: climate.heat_set_3_parallel
Det går lätt att sätta en termostat till ett statiskt värde från GUI. Problemet är relativa ändringar, för då blir det lite matematik inblandat och det klarar inte GUI:et.

Men sådant här ska tydligen gå att göra direkt i GUI idag:
- sensor: - name: "tumble_dryer" state: > {% if states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float == 0 %} off {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 4 %} standby {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 7 %} lights_on {% elif states("sensor.fibaro_plug_76_power") | float <= 160 %} cooling {% else %} drying {% endif %}
Jag har lite för mycket i config.yaml, för jag har som nybörjare följt diverse tutorials som visat sig vara gamla och det händer mycket i HA. Ett städinitiativ vore en grej att överväga, men det är ju som bekant stor risk att man pajar något som funkar bra. Kanske bättre att låta saker försvinna därifrån på naturlig väg i takt med att gamla prylar skrotas?

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.