Därför att….

Text meddelar att "Blue"-editionen är utgången, introducerar "Home Assistant Green" som ny produkt.

Men i princip är det bara ett Odroid N2+ som går att köpa

ODROID N2 Plus kretskort med 4 GB RAM, flera anslutningar, till salu online för 1,199 kronor.
https://r-pi.se/products/odroid-n2-plus-n2-med-4gbyte-ram

Snygg låda finns…
Grå aluminiumchassi för ODROID N2+ med portar, produktinformation och köpoption på webbsida.
https://r-pi.se/collections/odroid/products/kksb-odroid-n2-case-gray

Till det tillkommer SD/eMMC, kraftaggregat och Zigbee sticka och många pulande och timmars hackande.

Kan inte någon 3D-printa ett snyggt plastlock med ett hus på?

Jag tycker HA känns som ett tomt skal.
Det finns mycket att fylla skalet med då börjar problemen.
Första problemet. Det finns 4 olika HA varianter att välja på.
Andra. Språket. Begreppen. Vad betyder det och hur fungerar HA?
Visst, man behöver inte programmera i något programmeringsspråk, men man behöver koda i yaml-filer.
3. Installera
4. Konfigurera mjukvaran…

Min HA SBC sitter på en bit MDF.
På grund av prioritering, renovering och tidsbrist blev den undanstoppad i en låda…
Återupptog arbetet och contanetizerade installationen ytterligare.
(Någon mera färdig HA os variant fanns inte då jag kör/behöver en patchad Ubuntu till min SBC.
Någon ska ha gjort en fork av HAoS för Rock4B men då är det ju ändå inte en supportat standardinstallation).
En kombination av två mindre genomtänkta på varandra följande kommandon så var installationen (HA config) borta.
Backup? Hade inte hittat den funktionen…
Nån mörk kväll skall jag börja om igen.

Jag läste någonstans att HA nu blir lite mer Plugg and Play med höstens nya release.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Visst, man behöver inte programmera i något programmeringsspråk, men man behöver koda i yaml-filer.
Kanske inte behöver, men vill man göra något mer avancerat blir det att programmera ändå. Apexcharts till exempel programmerar man via JavaScript...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Därför att….

[bild]

Men i princip är det bara ett Odroid N2+ som går att köpa

[bild]
[länk]

Snygg låda finns…
[bild]
[länk]

Till det tillkommer SD/eMMC, kraftaggregat och Zigbee sticka och många pulande och timmars hackande.

Jag tycker HA känns som ett tomt skal.
Det finns mycket att fylla skalet med då börjar problemen.
Första problemet. Det finns 4 olika HA varianter att välja på.
Andra. Språket. Begreppen. Vad betyder det och hur fungerar HA?
3. Installera
4. Konfigurera mjukvaran…

Min HA SBC sitter på en bit MDF.
På grund av prioritering, renovering och tidsbrist blev den undanstoppad i en låda…
Återupptog arbetet och contanetizerade installationen ytterligare.
(Någon mera färdig HA os variant fanns inte då jag kör/behöver en patchad Ubuntu till min SBC.
Någon ska ha gjort en fork av HAoS för Rock4B men då är det ju ändå inte en supportat standardinstallation).
En kombination av två mindre genomtänkta på varandra följande kommandon så var installationen (HA config) borta.
Backup? Hade inte hittat den funktionen…
Nån mörk kväll skall jag börja om igen.

Jag läste någonstans att HA nu blir lite mer Plugg and Play med höstens nya release.
Som sagt, det går att ha mer komplicerade förutsättningar där man vill återanvända HW, eller enklare - själv reste jag från en RPI4 för proof-of-concept (WAF) till en NUC med HA-OS, enklare kunde inte just det bli. Onboarding är nog lättare idag än då, och utlovas att bli ännu lättare i morgon...
Att återanvända HW från en NAS, mediaspelare eller annat är en styrka men också en utmaning att köra egna Docker-lösningar osv - det går men då är man långt ifrån Svenson-lösningen och dess drägliga miljö.
Vad som sedan väljs i form av WIFI, cloud, zigbee, z-wave, är ju extremt individuellt beroende på graden av behov, intresse och folie-hatt :-)

En intressnat diskussion kring svårighetesgraden kring HA, och inte orelevant för att nytillkomna inte skall tro att det är plug-and-play a la Apple-konceptet, men samtidigt så är det lätt att diskussionen drar iväg och blir OT...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Placera den i källaren så får du automagiskt ett hus ovanpå, så det ger sig ändå. :)

• Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Det här med svårighetsgraden... Jag funderar på vilka alternativ som finns egentligen. Jag har för mig att det var två år sedan jag började med HA och anledningen var att schemaläggningen i IKEA Trådfri, Homekit och Google Home verkligen sög - i alla tre systemen. Nu har jag inte använt Homekit sedan dess och det har väl utvecklats, men Trådfri och Google suger ju massivt fortfarande. Så, för att styra några IKEA-lampor, pilla ihop ett litet gränssnitt i appen och få till grundläggande funktioner för geolocation på telefonerna i HA, är det verkligen så himla svårt? Den funktionaliteten räcker förmodligen ganska långt för många. Och vad ska man annars skaffa? Är Homey såpass mycket enklare att den är värd de extra tusenlapparna? Hur är det med SmartThings numera?

• Gilla
  • Älska
pxp och 3 till
  • Laddar…
Jag har hittills inte behövt skriva någon yaml över huvud taget. Vad är det i en "normal" villainstallation som kräver det?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har hittills inte behövt skriva någon yaml över huvud taget. Vad är det i en "normal" villainstallation som kräver det?
Jag har visserligen skrivit en hel del yaml, men nu när jag tittade efter kan jag snabbt konstatera att exakt ingenting av det behövs för normala människor. 🙂

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nej, vi använder en kalender ;) 😂

• Haha
  • Gilla
fam-lundborg och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, vi använder en kalender ;) 😂
Varför göra det enkelt för sig!? 😂

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Varför göra det enkelt för sig!? 😂
Nej då hade man dammsugit när det var dammigt. 😉

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har visserligen skrivit en hel del yaml, men nu när jag tittade efter kan jag snabbt konstatera att exakt ingenting av det behövs för normala människor. 🙂
Det var mer som krävde/var enklare med yaml för ett par år sedan, men nu tycker jag man kan göra även de mest avancerade grejerna i guit om man har tränat lite.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
T ex att styra ner en termostat när ingen är hemma och funktioner som kräver matematik. Men det har verkligen blivit bättre. Jag skulle nog kunna ersätta de flesta av mina konfigurationer idag. Om jag törs.

/Fumble

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nja, måste du verkligen skriva något i yaml för att justera en termostat baserat på någons närvaro? Jag tänker att det vore en ganska enkel automation som kan skapas från guit, men jag har inte provat så ska absolut inte svara tvärsäkert.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Förstår lite hur du tänker, men för mig är Android fortfarande bara ett OS för mobiltelefon/padda, och inte en ersättare till Linux - inte ens en utmanare till, eftersom det är så mycket som är bortisolerat i Android för att skydda mobilanvändaren, dvs det är bara en av många högspecialicerade distros, och inte jämförbart med en hem-PC distro som Mint. Men, visst, har man inget behov av skrivare eller USB-portar eller annan kringutrustning än ett WIFI-kort så funksr kanske Android som dator-OS.

Sedan är HA Green bara HW, men har inget med Andriod-jämförelsen att göra, utan då är det HA-OS vi skall titta på, och det har ju funnits i 5-8 år om inte mer. Och precis som min tillämpning av fånen/paddan skiljer sig från andras genom vilka appar jag har så skiljer sig allas HA från varandra, och att komma från dagens pillande med templates till morgondagens Svensson-hantering tror jag är en bit bort - miljön som skall styras är helt enkelt för komplex. Matter kan vara ett steg iden riktningen, och kan liknas vid USB-protokollet, vilket inte ens det är oproblematiskt trots tämligen global uppstyrning...
Nja, du måste erkänna att ett hemautomationssystem i grunden är mindre avancerat än Android i en mobil.
Egentligen är det ju en lite snyggare version av PLC med några rätt avgränsade uppgifter.
Android däremot måste kunna hantera många ggr fler mängder data i tex streaming och spel och detta dessutom i uppkopplat läge med oändliga möjligheter till virus mm mot en värld som försöker hacka sig in dagligen och stjäla våra pengar etc.
Dessutom på HW som är löjligt billig och kompakt och strömsnål så den blir mobil.
Visst är HA green eller blå eller gul bara HW och HA-OS det vi kan jämföra med Linux eller Android.
Fast med green ska ju allt vara förinstallerat så det bara är att börja i GUI, dvs precis som i en app som folk är så vana vid idag.
Men min poäng är att det annars är och kommer att förbli en värld för entusiaster just som du skriver pga alla olika komplexiteter och versioner. Tasmota hit, ESP dit..
Om fler kände till Hubitat tex och priset var något lägre så hade de snabbt tagit en rejäl bit av marknaden från både HUE och Shelly.
Och det är precis det fönstret jag tror HA står vid nu.
Tjäna pengar på bra integrationer och HW kan man alltid göra, som Hubitat . Och det ju i den änden företaget bakom HA-färgerna har börjat.
Först "highend" versioner med oändliga möjligheter, senare kringutrustnig som stabilare Zigbee-sticka och nu då en "folk"HA-burk som blir helt överlägsen det mesta man kan köpa färdigt idag men ändå till ett mkt bättre pris.

Redigerat:
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, måste du verkligen skriva något i yaml för att justera en termostat baserat på någons närvaro? Jag tänker att det vore en ganska enkel automation som kan skapas från guit, men jag har inte provat så ska absolut inte svara tvärsäkert.
Det borde jag kunna göra i min GW från Lidl tom. Via appen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.