J
nino nino skrev:
Msn skulle godkänna anslutningen såg jag när jag kollade loggarna så nu funkar tailscale
Tailscale är grymt. Tyvärr slutade kopplingen mellan Google Home och HA då, så fick gå tillbaka till Nabu Casa.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tailscale är grymt. Tyvärr slutade kopplingen mellan Google Home och HA då, så fick gå tillbaka till Nabu Casa.
Har bara chromecast och dom behöver man ju inte komma åt om man inte är hemma

Dom tillagda Zigbee enheterna måste dom paras in efter jag återställt från backup eller är dom klara

J
nino nino skrev:
Dom tillagda Zigbee enheterna måste dom paras in efter jag återställt från backup eller är dom klara
Dom är klara

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Dom är klara
Det finns även en extra backup i zha som man kan köra om man byter controller. Det skadar ju inte när man gör en så stor förändring

Skärmdump av Zigbee Home Automation app med enheter, entiteter och konfigurationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av nätverksinställningar i en app, blåmarkeringar döljer information, knappar för nätverkshantering nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Kommer ha datorn i samma skåp som elmätaren så avläsning via HANport vore ju bra, men de flesta verkar vara wifi vilket jag helst undviker, finns det trådad avläsning via usb

nino nino skrev:
Hittade den här med guide till HA till och med
[länk]
Kort så behöver du nog kolla lite i de andra HAN-portstrådarna innan du köper något.
Steg 1 är att kolla nätägarens websida för info om HAN-porten.
Sen exakt vilken elmätare du har.

P paralun skrev:
Kort så behöver du nog kolla lite i de andra HAN-portstrådarna innan du köper något.
Steg 1 är att kolla nätägarens websida för info om HAN-porten.
Sen exakt vilken elmätare du har.
Ok, står på nätägarens sida att man kan kontakta dom så öppnar dom HAN porten.

Hade fel ang mätare så editerar igen...
Det är Kamstrup Omnipower mätare

Redigerat:
nino nino skrev:
Ok, står på nätägarens sida att man kan kontakta dom så öppnar dom HAN porten.

Hade fel ang mätare så editerar igen...
Det är Kamstrup Omnipower mätare
Jo kort, jag har samma och den är sämsta möjliga elmätare eftersom det behövs extern spänning för att öppna HAN-portens optokopplare, men vi har en annan dedikerad tråd om detta.

P paralun skrev:
Jo kort, jag har samma och den är sämsta möjliga elmätare eftersom det behövs extern spänning för att öppna HAN-portens optokopplare, men vi har en annan dedikerad tråd om detta.
Har du en länk, sökte men hittade inget

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har du en länk, sökte men hittade inget
Jo här har du en från när jag fick fart på prylarna.
https://www.byggahus.se/forum/threa...manga-namn-verkar-florera.384608/post-5050077
Man väljer då alltså svensk Hanport som använder DSMR och man köper sig en slimmemeter.
HA's integration
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Kruxet är att man då kopplar ihop 4-tråden från slimmemetern med 6 tråden till RJ12-kontakten.
Sen behöver man då en spänningsmatning som matar så att optpkopplaren öppnar och släpper på mätvärdena.
Är i en stuga och röjer så har inte tid med fördjupningar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Om jag flyttar datorn med HA och tailscale till ett annat hus/nätverk så bör väl tailscale funka direkt utan att behöva ändra nåt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.