@nino Plocka in Nordpool-integrationen från HACS.
Med den får du dagligen nästkommande dygns elpriser ungefär kl 13. Sedan kan du utföra beräkningar på det datat för att se när du ska slå på och av vad du nu vill.

• Gilla
nino
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
@nino Plocka in Nordpool-integrationen från HACS.
Med den får du dagligen nästkommande dygns elpriser ungefär kl 13. Sedan kan du utföra beräkningar på det datat för att se när du ska slå på och av vad du nu vill.
Nu får jag upp aktuellt pris, måste jag installera nåt annat för att få en sån snygg graf över dagens priser?

För att konfigurera wifi utan skärm så kan du ladda ner Terminal addon. Där kan du access till terminalen och kan köra kommandot "ha network ..." etc för att konfigurera wifi.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
För att konfigurera wifi utan skärm så kan du ladda ner Terminal addon. Där kan du access till terminalen och kan köra kommandot "ha network ..." etc för att konfigurera wifi.
Det var kvar tydligen, trodde det var en bt plugg jag satt i men det var nog en wifi 😄

nino nino skrev:
Nu får jag upp aktuellt pris, måste jag installera nåt annat för att få en sån snygg graf över dagens priser?
Allt beror ju på tycke och smak förstås, men jag gillar apexcharts-card i HACS. Men det finns säkert otaliga andra tillägg eller standardsätt att få schyssta grafer också.
Min ser ut såhär:
Stapeldiagram som visar dygnets elförbrukning och spotpris på el i SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hylman och 2 till
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
Allt beror ju på tycke och smak förstås, men jag gillar apexcharts-card i HACS. Men det finns säkert otaliga andra tillägg eller standardsätt att få schyssta grafer också.
Min ser ut såhär:
[bild]
Men då blir det ett nytt card i dashboarden? Jag hade velat byta ut graferna som finns när man trycker på ett card eller sensor. Men går det att få kommande priser med nordpool integrationen? Jag får bara nuvarande.

• Skärmbild av app för energiförbrukning med effektmätare, spänning, ström och värmevärmepumpsstyrning.
    Skapa konto
  • Mobilskärmdump visar elprishistorik med spikar i graf, noterad tid och datum.
    Skapa konto
F Fideliox skrev:
Men går det att få kommande priser med nordpool integrationen? Jag får bara nuvarande.
Ja, men dessa sparas i en vektor för idag och en för imorgon (om de priserna finns). Syns under attributes
Text och siffror i tabellform, med rubrikerna "Today" och "Tomorrow", samt boleanskt värde "false" under "Tomorrow valid".

I apexcharts har jag en generator som skapar värdena för grafen (jag använder då raw_today istället för today eftersom den också har tidsstämplar):

- entity: sensor.nordpool name: Elpris Nordpool type: line curve: stepline yaxis_id: sek extend_to: false show: in_header: before_now hidden_by_default: true float_precision: 2 data_generator: | var today = entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); var tomorrow = [] if (entity.attributes.raw_tomorrow) { tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); } return today.concat(tomorrow);

Och sedan en motsvarande som lägger till moms, elnät, skatter och påslag
Graf över energiförbrukning och elpriser med tidsaxel, högsta punkt vid kvällen, noteringar på svenska.
Skapa konto

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Men då blir det ett nytt card i dashboarden? Jag hade velat byta ut graferna som finns när man trycker på ett card eller sensor. Men går det att få kommande priser med nordpool integrationen? Jag får bara nuvarande.
Den där grafen vet jag faktiskt inte om man kan ändra, den har jag aldrig funderat över. Det är ju historiken som du kan se på alla sensorer eller annat du har, jag spar inte den för den stora bulken av mina.
Med ex. apexcharts-card så får du ju en graf som visar hela dygnet (och morgondagen om det finns) och dessutom nuvarande pris.
Så visst, den blir lite större än det kort du nuvarande har, å andra sidan slipper du klicka på den för att få se grafen.

F
tveksamt tveksamt skrev:
Den där grafen vet jag faktiskt inte om man kan ändra, den har jag aldrig funderat över. Det är ju historiken som du kan se på alla sensorer eller annat du har, jag spar inte den för den stora bulken av mina.
Med ex. apexcharts-card så får du ju en graf som visar hela dygnet (och morgondagen om det finns) och dessutom nuvarande pris.
Så visst, den blir lite större än det kort du nuvarande har, å andra sidan slipper du klicka på den för att få se grafen.
Jag gillar att snabbt ha en översikt av t ex temperatur och sen ibland gå in på grafen för mer detalj. 😳 Blir väldans många cards..

• Skärmbild av smart hem-app som visar temperatur och luftfuktighet i olika rum, energiförbrukning för avfuktare och värmepump.
    Skapa konto
Självklart finns det tillfällen när det är att föredra som du har det där, menade inte annat. I just aktuellt fall med elpriset tänker jag dock tvärt om.
Det intressanta med elpriset är ju oftast vad det är just nu och sedan vad det är "om ett tag", vad elpriset var för några timmar sedan är mindre relevant. Därför tycker jag det är bättre att ha det direkt i en graf som då visar nuvarande tydligt och sedan vad det blir framöver.
Men jag försöker absolut inte övertyga någon (dig) om att du har fel och jag har rätt, det är bara smaksaker! 🙃

S sjoelund skrev:
Ja, men dessa sparas i en vektor för idag och en för imorgon (om de priserna finns). Syns under attributes
[bild]

I apexcharts har jag en generator som skapar värdena för grafen (jag använder då raw_today istället för today eftersom den också har tidsstämplar):

- entity: sensor.nordpool name: Elpris Nordpool type: line curve: stepline yaxis_id: sek extend_to: false show: in_header: before_now hidden_by_default: true float_precision: 2 data_generator: | var today = entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); var tomorrow = [] if (entity.attributes.raw_tomorrow) { tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); } return today.concat(tomorrow);

Och sedan en motsvarande som lägger till moms, elnät, skatter och påslag
[bild]
Är det där all kod som krävs?

nino nino skrev:
PM

• Gilla
nino
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag gillar att snabbt ha en översikt av t ex temperatur och sen ibland gå in på grafen för mer detalj. 😳 Blir väldans många cards..
Många kort blir det, jag har räknat lite på det, och det blir ungefär fem kort per dashboard, lite fler om om man kör Mushroom-theme, då kan det bli uppåt 15 😂

Meningen med HA är väl att automatiken skall göra något baserat på gränsvärden, då behöver man inte titta så mycket ofta på realtidssiffrorna utan använder det mest för felsökning när automatiken styrde fel

Jag har visserligen temperaturavläsning i flera rum (som sedan styr golvvärmeshuntarna), men räknar ihop dem till ett sammanslaget värde för övervåningen som är det värde som presenteras. Allra bäst funkar annars att känna efter 🙃

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Lust att skicka till mig också? 🙂

Testade det du postade, verkar bara visa nuvarande och gamla priser.

Vore nice att få in effekt också som du har. 🤯

@sjoelund

• Mobilskärm som visar elanvändningsdata, värmeinställningar, spotpris per kWh, och strömförbrukning över tid.
    Skapa konto
Vilken variant av sonoff Zigbee sticka skulle man köpa E eller P?
Kollade och såg att jag köpt E förut men på nåt annat ställe stod det att man skulle ha P, någon som vet eller spelar det ingen roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.