530 985 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
@nino Plocka in Nordpool-integrationen från HACS.
Med den får du dagligen nästkommande dygns elpriser ungefär kl 13. Sedan kan du utföra beräkningar på det datat för att se när du ska slå på och av vad du nu vill.
Med den får du dagligen nästkommande dygns elpriser ungefär kl 13. Sedan kan du utföra beräkningar på det datat för att se när du ska slå på och av vad du nu vill.
Nu får jag upp aktuellt pris, måste jag installera nåt annat för att få en sån snygg graf över dagens priser?tveksamt skrev:
Allt beror ju på tycke och smak förstås, men jag gillar apexcharts-card i HACS. Men det finns säkert otaliga andra tillägg eller standardsätt att få schyssta grafer också.nino skrev:
Min ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men då blir det ett nytt card i dashboarden? Jag hade velat byta ut graferna som finns när man trycker på ett card eller sensor. Men går det att få kommande priser med nordpool integrationen? Jag får bara nuvarande.tveksamt skrev:
Ja, men dessa sparas i en vektor för idag och en för imorgon (om de priserna finns). Syns under attributesF Fideliox skrev:
I apexcharts har jag en generator som skapar värdena för grafen (jag använder då raw_today istället för today eftersom den också har tidsstämplar):
- entity: sensor.nordpool
name: Elpris Nordpool
type: line
curve: stepline
yaxis_id: sek
extend_to: false
show:
in_header: before_now
hidden_by_default: true
float_precision: 2
data_generator: |
var today = entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
var tomorrow = []
if (entity.attributes.raw_tomorrow) {
tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]];
});
}
return today.concat(tomorrow);
Och sedan en motsvarande som lägger till moms, elnät, skatter och påslag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där grafen vet jag faktiskt inte om man kan ändra, den har jag aldrig funderat över. Det är ju historiken som du kan se på alla sensorer eller annat du har, jag spar inte den för den stora bulken av mina.F Fideliox skrev:
Med ex. apexcharts-card så får du ju en graf som visar hela dygnet (och morgondagen om det finns) och dessutom nuvarande pris.
Så visst, den blir lite större än det kort du nuvarande har, å andra sidan slipper du klicka på den för att få se grafen.
Jag gillar att snabbt ha en översikt av t ex temperatur och sen ibland gå in på grafen för mer detalj. 😳 Blir väldans många cards..tveksamt skrev:
Den där grafen vet jag faktiskt inte om man kan ändra, den har jag aldrig funderat över. Det är ju historiken som du kan se på alla sensorer eller annat du har, jag spar inte den för den stora bulken av mina.
Med ex. apexcharts-card så får du ju en graf som visar hela dygnet (och morgondagen om det finns) och dessutom nuvarande pris.
Så visst, den blir lite större än det kort du nuvarande har, å andra sidan slipper du klicka på den för att få se grafen.
Självklart finns det tillfällen när det är att föredra som du har det där, menade inte annat. I just aktuellt fall med elpriset tänker jag dock tvärt om.
Det intressanta med elpriset är ju oftast vad det är just nu och sedan vad det är "om ett tag", vad elpriset var för några timmar sedan är mindre relevant. Därför tycker jag det är bättre att ha det direkt i en graf som då visar nuvarande tydligt och sedan vad det blir framöver.
Men jag försöker absolut inte övertyga någon (dig) om att du har fel och jag har rätt, det är bara smaksaker! 🙃
Det intressanta med elpriset är ju oftast vad det är just nu och sedan vad det är "om ett tag", vad elpriset var för några timmar sedan är mindre relevant. Därför tycker jag det är bättre att ha det direkt i en graf som då visar nuvarande tydligt och sedan vad det blir framöver.
Men jag försöker absolut inte övertyga någon (dig) om att du har fel och jag har rätt, det är bara smaksaker! 🙃
Är det där all kod som krävs?S sjoelund skrev:Ja, men dessa sparas i en vektor för idag och en för imorgon (om de priserna finns). Syns under attributes
[bild]
I apexcharts har jag en generator som skapar värdena för grafen (jag använder då raw_today istället för today eftersom den också har tidsstämplar):
- entity: sensor.nordpool name: Elpris Nordpool type: line curve: stepline yaxis_id: sek extend_to: false show: in_header: before_now hidden_by_default: true float_precision: 2 data_generator: | var today = entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); var tomorrow = [] if (entity.attributes.raw_tomorrow) { tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; }); } return today.concat(tomorrow);
Och sedan en motsvarande som lägger till moms, elnät, skatter och påslag
[bild]
Många kort blir det, jag har räknat lite på det, och det blir ungefär fem kort per dashboard, lite fler om om man kör Mushroom-theme, då kan det bli uppåt 15 😂F Fideliox skrev:
Meningen med HA är väl att automatiken skall göra något baserat på gränsvärden, då behöver man inte titta så mycket ofta på realtidssiffrorna utan använder det mest för felsökning när automatiken styrde fel
Jag har visserligen temperaturavläsning i flera rum (som sedan styr golvvärmeshuntarna), men räknar ihop dem till ett sammanslaget värde för övervåningen som är det värde som presenteras. Allra bäst funkar annars att känna efter 🙃
Redigerat: