Fick svar från dom jag länkade till:

Jag har inte testat själv men det verkar som att många använder
USB-adaptern tillsammans med denna modul i Home Assistant:

https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant

Den skall tolka datat från serieporten (USB) och skriva om det till ett
format som Home Assistant förstår.

Det skall räcka med USB-adaptern + en RJ12 kabel. Nödvändig spänning
kommer från USB-porten.

nino nino skrev:
Fick svar från dom jag länkade till:

Jag har inte testat själv men det verkar som att många använder
USB-adaptern tillsammans med denna modul i Home Assistant:

[länk]

Den skall tolka datat från serieporten (USB) och skriva om det till ett
format som Home Assistant förstår.

Det skall räcka med USB-adaptern + en RJ12 kabel. Nödvändig spänning
kommer från USB-porten.
Jo jag tittade själv först på Amshan men skippade det, nu finns det nyare prylar.
Dubbelkolla med firman att du har en Kamstrup Omnipower.
På sidan 6 ser man hur man måste ha en spänningsförsörjning. HanP1/RJ12 samt DSMR som mätvärden.
https://documentation.kamstrup.com/.../CONTEB5D2BC23B7C408AB85AB5C86F09048D/?page=6

Sen är det då skillnad med RJ12 eller RJ45 (Norge) samt vad du aktiverar för typ av Han-port?

P paralun skrev:
Jo jag tittade själv först på Amshan men skippade det, nu finns det nyare prylar.
Dubbelkolla med firman att du har en Kamstrup Omnipower.
På sidan 6 ser man hur man måste ha en spänningsförsörjning.
[länk]

Sen är det då skillnad med RJ12 eller RJ45 (Norge) samt vad du aktiverar för typ av Han-port?
Jo men usb porten levererar väl spänning så då är det kanske kopplat så att den matar mätaren?

nino nino skrev:
Jo men usb porten levererar väl spänning så då är det kanske kopplat så att den matar mätaren?
Vet ej hur de löst det och enklast så frågar du.

Sen sitter det någon han-modul i din mätare? Den finns då i en RJ45 modell och en modell med RJ12.
Jag fick köpa min själv.
Supporten ska kunna exakt beskriva vad du ska ha för Han-port för att utrustningen ska fungera.

Sen att jag valde slimmemeterlösningen beror på att jag även har en optisk läsare för fjärrvärmemätaren.

P paralun skrev:
Vet ej hur de löst det och enklast så frågar du.

Sen sitter det någon han-modul i din mätare? Den finns då i en RJ45 modell och en modell med RJ12.
Jag fick köpa min själv.
Supporten ska kunna exakt beskriva vad du ska ha för Han-port för att utrustningen ska fungera.

Sen att jag valde slimmemeterlösningen beror på att jag även har en optisk läsare för fjärrvärmemätaren.
Det är Rj12 och mitt elverk har viss support på det

• Gilla
paralun
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är Rj12 och mitt elverk har viss support på det
Jo men då ska du ha Han-P1/RJ12 som jag inkl extern spänningsmatning för att få fram mätvärdena.
Så dubbelkolla med firman att det blir rätt. Kamstrup Omnipower är en speciell elmätare och elstandarden blev minst sakt "brokig".

• Gilla
nino
  • Laddar…
Säkert jättedum fråga, men jag hittar inte lösningen:
Hur återställer man efter att ha pillat med "Ange tillstånd" under "/Utvecklarverktyg/Tillstånd/?
Säg att jag fingrat på alla värden i min Nordpool-sensor, för att se om nåt annat funkar som det ska. Hur återställer jag sen den sensorn till att vara... rätt? Omstart är det enda jag kommit på, måste väl finnas nåt enklare.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns (givetvis) även lösningar för detta. 😀

[länk]

Då kan du lägga in den på valfri "kontriollpanel".

[bild]
Damn, tack!

Önskar det fanns liknande för sopor. Vårt sopbolag har tyvärr inget api utan man får ladda ner PDF med schemat. Nästintill värdelöst.

P paralun skrev:
Kort så behöver du nog kolla lite i de andra HAN-portstrådarna innan du köper något.
Steg 1 är att kolla nätägarens websida för info om HAN-porten.
Sen exakt vilken elmätare du har.
Jag kör hollänska Slimmelezer, visserligen WIFI men iom att jag har delat upp det i tre vlan (lan, iot resp. not) så är foliehatten lite lugnare.
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer/
@nino - PM:a om du är intresserad, har en över.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Jag kör hollänska Slimmelezer, visserligen WIFI men iom att jag har delat upp det i tre vlan (lan, iot resp. not) så är foliehatten lite lugnare.
[länk]
@nino - PM:a om du är intresserad, har en över.
Jo nu är vi definitivt i fel tråd om det är elmätare som ska diskuteras, vi kommer att fylla sida efter sida.
Låt den här tråden var för allmänna HA diskussioner.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag älskar containers, så mycket enklare att hantera, uppdatera och backa up. Men tyvärr mister man lite funktionalitet med HA, addons fungerar inte.
Jo har kört nu med en installation inkl supervisor och jovisst är det att föredra inkl tilläggen.
Nu tog jag en äldre laptop med SSD som redan hade Ubuntu installerat.
Fick göra en "fuling" med deb-paketet för supervisor som av någon anledning bara är helt kompatibelt med Debian. Men ser mycket bra ut och nu när mörkret lägger sig på kvällarna så får man väl lägga på Debian.

Har några tillägg bla Tailscale, men "pluppen" blir aldrig grön som den blev förut men det funkar, spelar väl ingen roll men det stör... 🙂

Funderar på om man kan konfigurera wifi genom HA eller måste man koppla upp sig med skärm och tangentbord?

Tailscale funkade direkt när jag flyttade datorn till en ny fysisk adress, ett annat hus.

Men tänkte nog lite fel, kopplade datorn direkt till fiberdosan, nu kommer inte mina Shellys upp men det beror kanske på att datorn ligger på ett annat nät?
Skulle väl stoppat datorn i routern?

Flyttade nätverkskabeln och alla Shellys dök upp 🙂

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vad ska jag lägga in för grejer om jag vill kunna styra en Shelly som i sin tur slår vv beredaren av/på?
Den behöver gå 1h 3ggr om dagen om vv ska räcka.
Idag har jag ställt av på i Shellyn men vid fasta tider, vore smidigt om den kan skötas automatiskt när det är billigast.
Behöver gå före 06, mitt på dagen och sen eftermiddag.
Skulle gärna ha visning av elpris, dagens och morgondagens på ett kort för att kunna planera tex körning av tvättmaskin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.