531 332 läst ·
6 161 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Ska du koppla skärmen till samma dator som kör HomeAssistant så tror jag dock inte du kan köra med HomeAssistant OS likt du körde på Pi:en. Tror inte det går att få något annat än ett HA konsollfönster på den då. Du behöver köra det på något annat sätt som gör att du kan få igång en webläsare osv på samma dator. Dvs antingen i container eller supervised etc.
Nej det är nog sant
Nu fick jag igång datorn iaf men jag har ju inget nätverk, kan jag stänga av efter uppstarten? Alltså utan att gått till nätverksadressen som konfar HA?
Eller får jag installera om, tar iof ingen tid
Nu fick jag igång datorn iaf men jag har ju inget nätverk, kan jag stänga av efter uppstarten? Alltså utan att gått till nätverksadressen som konfar HA?
Eller får jag installera om, tar iof ingen tid
Rätt säker på att den bara startar upp till samma installationsfönster igen tills du går igenom det klart. Du får även välja att återställa en backup under installationen så kan ju vara bra att förbereda den innan ifall det var det du ville göra.
Jaha ja, den ligger ju på google drive eller nåt sånt, tänkte installera det tillägget och sen återställa, vet inte hur jag löser det annarsJ Jensa86 skrev:
Så då är jag igång igen men på mina Shelly enheter står det att denna enhet tillhandahålls inte längre av Shelly -integrationen ?
Har för mig att dom går via molnet till HA, kommer åt dom via Shelly appen.
Men datorn måste kanske in i nätverket i huset där dom finns? Jag blandar nog ihop saker som vanligt... 😄😄
Har för mig att dom går via molnet till HA, kommer åt dom via Shelly appen.
Men datorn måste kanske in i nätverket i huset där dom finns? Jag blandar nog ihop saker som vanligt... 😄😄
Det går, men hur beror på vilken fjärr du har, till skillnad från pucken har fjärrarna inte ett regelrätt statusläge. Enklast är att kolla de olika blueprint som finns, texnino skrev:
https://community.home-assistant.io...dimmer-with-options-for-custom-actions/294350
Det finns flera olika mallar/exempel om du söker i blueprint Exchange.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag vet inte hur det är med den "nya" Dirigera-gatewayen. Men det är lite ironiskt åtminstone med den gamla Trådfri-gw att för att göra det du vill så är det en förutsättning att du INTE använder IKEAs gateway. 😂nino skrev:
IKEA-knapparna läggs till i HA som vilka andra Zigbee-enheter som helst. Sen skapar man en enkel automation där knappen är tigger och bestämmer vad den/de utvalda puckarna ska göra.nino skrev:
Och tänk på att man med de flesta knappar kan trigga både på kort enkelklick, dubbelklick och långt klick. Ibland fler kombinationer. Så med en vanlig 2-knappsfjärr som t ex följer med ikeas vägguttagsbrytare kan man enkelt styra minst 6 händelser.
Redigerat:
Det var min nästa fråga 🙂useless skrev:
IKEA-knapparna läggs till i HA som vilka andra Zigbee-enheter som helst. Sen skapar man en enkel automation där knappen är tigger och bestämmer vad den/de utvalda puckarna ska göra.
Och tänk på att man med de flesta knappar kan trigga både på kort enkelklick, dubbelklick och långt klick. Ibland fler kombinationer. Så med en vanlig 2-knappsfjärr som t ex följer med ikeas vägguttagsbrytare kan man enkelt styra minst 6 händelser.
Knappen ska styra fönsterbelysning, tänkte vanligt klick för på/av och om det gick att få tex timer eller bestämd tid för av vid tex dubbelklick och det verkar det ju göra