Inget skrattande nu, jag pratar inte ett ord Python (eller vad nu det där mellan {% %} är för nåt).
Jag försöker få till en funktion liknande den som Tibber har, dvs en sensor som talar om hur illa läget är just nu. Det funkar bra, men jag skulle också vilja plocka dit fler attribut, exempelvis en siffra eller nåt annat användbart.
Jag försöker få till en funktion liknande den som Tibber har, dvs en sensor som talar om hur illa läget är just nu. Det funkar bra, men jag skulle också vilja plocka dit fler attribut, exempelvis en siffra eller nåt annat användbart.
Kod:
#Template:
# sensor:
- name: "test"
state: >-
{% set currentPrice = states('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025') | float %}
{% if currentPrice <= 0.5 %}
{% set numeric_level = 0 %} {# HÄR HÄNDER DET GREJOR #}
{{ 'LOW' }}
{% elif currentPrice < 1 %}
{{ 'ACCEPTABLE' }}
{% elif currentPrice > 1 %}
{% else -%}
{{ 'UNKNOWN' }}
{% endif %}
attributes:
numeric_level: "{{ 'HUR_FÅR_JAG_HIT_numeric_level' }}"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det där ser inte ut som Python snarare php/twig i html ?Strip skrev:
Inget skrattande nu, jag pratar inte ett ord Python (eller vad nu det där mellan {% %} är för nåt).
Kod:#Template: # sensor: - name: "test" state: >- {% set currentPrice = states('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025') | float %} {% if currentPrice <= 0.5 %} {% set numeric_level = 0 %} {# HÄR HÄNDER DET GREJOR #} {{ 'LOW' }} {% elif currentPrice < 1 %} {{ 'ACCEPTABLE' }} {% elif currentPrice > 1 %} {% else -%} {{ 'UNKNOWN' }} {% endif %} attributes: numeric_level: "{{ 'HUR_FÅR_JAG_HIT_numeric_level' }}"
https://zetcode.com/php/twig/
Vad är det du vill uppnå ?
Det jag läser om Home assistant är att man använder YAML, en slags config, för att modifiera beteenden. Men sen kanske man kan programmera om den också, det har jag inte grävt i.
Jag kan inte TWIG, men som det där ser ut så kan man ju definiera en ny parameter:
{% set newParameter = 0 | int %} - eller något i den stilen: enligt twig turorial borde man enkelt kunna skriva newParameter = 0 också bara (den verkar inte behöva typas)
Sen kan man sätta den parametern till något värde annat än det initiala, om man vil av ngn anledning:
{% set newParameter = 10 %}
eller läsa den för att "göra något":
{% if newParameter = 10 %} { #Gör något kul#}
Men det krävs ju dels att du kopplar någon indata till den, och dels att du kan styra något eller modifiera någong styrning för tat det skall göra något kul på riktigt.
Är svårt att hjälpa när jag inte kan språket eller har någon referens till hur nuvarande kod exakt ser ut och funkar samt referens/tutorial för den eneheten (med tex sensoringångar mm )
Hej
Det ser ut som att du vill ha hjälp med en template sensor som använder sig av Jinja i YAML.
Template - Home Assistant (home-assistant.io)
Jag vågar inte säga säkert men jag tror att nedan borde fungera om jag förstår dig rätt i vad du vill göra men annars finns det mycket bra information i länken ovan.
Det ser ut som att du vill ha hjälp med en template sensor som använder sig av Jinja i YAML.
Template - Home Assistant (home-assistant.io)
Jag vågar inte säga säkert men jag tror att nedan borde fungera om jag förstår dig rätt i vad du vill göra men annars finns det mycket bra information i länken ovan.
Kod:
#Template:
# sensor:
{% set currentPrice = states('sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_10_025') | float %}
{% if currentPrice <= 0.5 %}
{% set numeric_level = 0 %} {# HÄR HÄNDER DET GREJOR #}
{{ 'LOW' }}
{% elif currentPrice < 1 %}
{{ 'ACCEPTABLE' }}
{% elif currentPrice > 1 %}
{% else -%}
{{ 'UNKNOWN' }}
{% endif %}
attributes:
numeric_level: "{{ numeric_level }}"
Ok, Jinja. Jag hade inte fattat att Jinja är ett eget språk. Har läst dokumentationen så gott jag kan, men får inga ledtrådar.
Det här kanske tydliggör lite bättre vad jag vill åstadkomma och vad som inte funkar:
Utan Jinja-biten ska sensorn se ut så här:
Men av nån anledning blir some_attribute bara en tom sträng. State däremot returneras som förväntat '1234'.
Det här kanske tydliggör lite bättre vad jag vill åstadkomma och vad som inte funkar:
Kod:
#Template:
# sensor:
{% set currentPrice = 1234 %}
{{ currentPrice }}
attributes:
some_attribute:
{{ currentPrice }}
Utan Jinja-biten ska sensorn se ut så här:
Kod:
#Template:
# sensor:
- name: test2
state: 1234
attributes:
some_attribute: 1234
Men av nån anledning blir some_attribute bara en tom sträng. State däremot returneras som förväntat '1234'.
Klicka här för att svara