44 915 läst ·
105 svar
45k läst
105 svar
Höjt taxeringsvärde - Skatteverket vill ha foton
Vilka länder har bra statligt finansierad skola utan höga skatter? och vill du inte ha hela paketet som det är nu, jag tycker att tryggheten borde vara betydligt bättre än i dag och det har vi råd med.S Sir Duke skrev:Finns väldigt många länder som har bra skola och försvar men utan rekordskatter.
Tomtar finns inte på riktigt, dåliga politiker finns dock på riktigt. Det tomtiga är att vissa människor tror att sänker man skatten någon promille så rasar landet ihop.
Alla.vuxna måste resa sig upp och pallra sig till jobbet varje dag. Engagera sig och skapa värde. Att höja en skattesats skapar inte värde.
Förskingra och slösa skattebetalarnas pengar är aldrig felräkningspengar. Man får slarva med sina egna pengar men inte med andras.
Jag känner igen deras agerande. Har själv ett fritidshus långt inne i skogen som jag köpt precis innan taxeringen och där de också hänvisade till allmänna värderingen i "området" med bl.a.sjönära tomter inom ett väldigt stort upptagningsområde. Jag skickade in köpekontrakt som visade svart på vitt vad jag betalt, men det spelade ingen roll. Jag skulle i alla fall ha ett tax.värde som överensstämde med lyxhusen 2 mil bort. Tilläggas kan att mitt hus låg i anslutning till en gammal bruksort med avfolkning. Ej heller här var de intresserade av några foton.klaskarlsson skrev:
Om dom vill ha ett par foton för att kunna sänka taxeringen så är det väl helt ok ?
Dom har ju inte sagt att det är omöligt ?
Jag hade ett fritidshus som var taxerat ungefär för dubbla ralvärdet för att antal år sen: Där var det inte al om foton utan ett blankt nej med hänvisning till de allmänna värdena i "området" (som var flera mil i omkrets)...nu var det iofs ett nyare hus, men ingen lyx och långt in i skogen (dvs inte alls samma värde som i närförirten teller inom tätorten ett par mil därifrån)
De går säkert bara på köpeskillingar i "området" som kanske rusade i pandemitider när alla skulle ha hus och räntorna var nästan noll. // J ESS
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Nu var väl tanken så från början att det skulle gå till vägunderhåll. Men hur ser vägarna ut?S Sir Duke skrev:
Med tiden har ju fordonsskatten blivit en sån stor inkomstkälla för staten att man inte kan vara utan den för det är ju många miljarder det handlar om som går till en massa annat i statsbudgeten. Om alla dessa intäkter hade gått till det som varit tänkt, d.v.s. vägunderhåll och investeringar i nya vägar hade det ju varit väldigt bra.
Är ju därför fastighetsskatten är de flesta nationalekonomers våta dröm...om jag gör mig av med min privatägda bostad så hjälper det ju mig ja. Men någon annan kommer ju att flytta in i mitt hus istället och betala skatten istället för mig...är ju därför den är så perfekt för staten den där skatten. Någon kommer alltid att betala skatt för att äga huset...D Dilato skrev:Och du kan inte heller göra något för att komma undan, förutom att göra dig av med din privatägda bostad och i stället bosätta dig i något som inte sitter fast (bland annat husvagn/husbil/husbåt).
Skatten är avdragsgill för företag men inte privatpersoner.
Den perfekta skattegrunden, du som individ ska bara betala, spelar ingen roll vart pengarna sedan går.
Inte jag heller, ej heller Rut.K kortis skrev:
Senaste tillfället var när ett kretskort gick sönder i värmepumpen, firman skickade faktura utan rot och vid förfrågan varför sa dom att det extra arbetet att administrera rot skulle hamna på fakturan som adminkostnad i stället.
Jag har aldrig anlitat någon hantverkare men byggt hus o renoverat både de o lägenheter.D Dilato skrev:
Piga var min farmor och hon spottade när bönder kom på tal så de skulle jag aldrig kunna utnyttja.
Jovisst det skulle ju ta bort svartjobben och det har aldrig varit så mycket som nu
Vi fick ut formulär att fylla i som underlag för fastighetsavgift för några år sedan. Jag vill minnas att det förutom frågor om kvadratmeter, antal badrum, etc även fanns frågor om standard på kök m.m. som skulle bedömas på en skala. Men jag kan minnas fel. Det var några år sedan nuSommartorparn skrev:
Berätta gärna om du uppnår något med ditt försök att sänka taxeringsvärdet!
Jag äger också ett obebott 50-talshus och mig veterligen finns det i fastighetstaxeringsblanketten ingen ruta där man kan ange huset skick. Det handlar bara om antal kvadratmeter, antal våtutrymmen etc. Taxeringsvärdet sätts inte utifrån husets skick utan utifrån ett genomsnittligt försäljningspris för andra fastigheter i området. Ligger huset i ett dyrt område så blir det högt taxeringsvärde oavsett skicket.
Jag har nyttjat ROT. Men jag har betalt många gånger mer i reavinstskatt. Tycker fortfarande att det är fel, precis som jag skrev.S SweetTerrain skrev:
Jo men trygghet och säkerhet är ju det enda eller åtminstone första staten ska syssla med. Vi ska inte ha konstmuseer och mello - och så finns ett försvar som tillval. Man ska börja med ett försvar och allokera alla de pengar som behövs dit. Därefter börjar man med resterande 99 punkter på listan.K kortis skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Fast nu var det ju fastighetsavgiften/skatten det gällde, inte reavinstskatten. För de flesta en avsevärt mindre summa, men årligen återkommande. Jag tror nog ändå att många tar ut mer i ROT årligen än vad de betalar i fastighetsskatt.J Johan456 skrev:
En av de saker som gjort Sverige så framgångsrikt är ju el var allmän skolgång och ”gratis’ universitet.S Sir Duke skrev:
Även dagis, fri sjukvård och mycket mycket mer som är skattefinansierat. Hade du med hand på hjärtat fått någon utbildning utan fri skolgång.
Hade du ens blivit född utan fri sjukvård för det är faktiskt det som ligger i vågskålen.
Jag vet att publik service är ett rött skynke för ett visst parti men ajaj det får man int skriva för då blir man bannad
Jag står absolut bakom reformerna som gjordes på 1900-talet. Och jag är absolut för public service.K kortis skrev:En av de saker som gjort Sverige så framgångsrikt är ju el var allmän skolgång och ”gratis’ universitet.
Även dagis, fri sjukvård och mycket mycket mer som är skattefinansierat. Hade du med hand på hjärtat fått någon utbildning utan fri skolgång.
Hade du ens blivit född utan fri sjukvård för det är faktiskt det som ligger i vågskålen.
Jag vet att publik service är ett rött skynke för ett visst parti men ajaj det får man int skriva för då blir man bannad
Men att säga att man inte kan bli född utan sjukhus är trams. Sjukhus har funnits i 100 år medan människor har fötts i hundratusentals år.
Du måste vända på frågan innan du kan förstå mig: Är försvaret ett obskyrt frivilligt tillval som vi ska införa vissa år, typ som om man vill ha extra dippsås på McDonalds? Eller ska det ingå i statens grundläggande uppgifter?
Jag menar att om man inte har en gräns som man kan skydda så har man inget land och då spelar inte museerna någon roll. Försvaret är till för att vi ska kunna vara oss själva och fortsätta gå till förskolan och fotbollsmatcherna.
Läs o läs rätt. Jag skrev fri sjukvård, du är ju inte äldre än att man när du blev till kunde välja, du vet preventivmedel el abort och har man inte fri sjukvård så är det väldigt väldigt dyrt att föda barn.S Sir Duke skrev:Jag står absolut bakom reformerna som gjordes på 1900-talet. Och jag är absolut för public service.
Men att säga att man inte kan bli född utan sjukhus är trams. Sjukhus har funnits i 100 år medan människor har fötts i hundratusentals år.
Du måste vända på frågan innan du kan förstå mig: Är försvaret ett obskyrt frivilligt tillval som vi ska införa vissa år, typ som om man vill ha extra dippsås på McDonalds? Eller ska det ingå i statens grundläggande uppgifter?
Jag menar att om man inte har en gräns som man kan skydda så har man inget land och då spelar inte museerna någon roll. Försvaret är till för att vi ska kunna vara oss själva och fortsätta gå till förskolan och fotbollsmatcherna.
Statligt finansierad skola? Statligt finansierade vägar, sjukvård, social grundtrygghet eller ska uteliggarna ligga på din garageuppfart. Alla bidrag till företag, järnväg även om den privatiserats så den inte fungerar. Flygplatser
Att försvaret nedmonterades var direkt dumt men var en nödvändighet för att kunna sänka skatterna för rika. Ta bord fastighetsskatt ta bort arvsskatt ta bort förmögenhetsskatt sänka bolagsskatt etc etc.