Fast det är inflationen som kommer med den höga räntan…

Attitudeswe
J Johan456 skrev:
Varför skulle vi börja jobba mer? Jag jobbar 40h i veckan, hur mycket mer får man jobba? Vem vill det?
Vet många som väljer att jobba mindre än 40h idag för att dom har råd att prioritera fritid

Attitudeswe
J Johan456 skrev:
Fast det är inflationen som kommer med den höga räntan…
Och med hög inflation behåller huset sitt värde då nya hus i jämmförelse blir dyrare. Du får större löneökningar. Kolla bara på 40talisterna som fick sina hus betalda på 10år tack vare den höga räntan (betalade såsom i att 90% belåning förvandlades till 30%)

S Strontus skrev:
Du kommer att kunna betala tillbaka, genom att sälja huset. Men i övrigt så ser jag inte anledningen till varför man måste vara skuldfri, så länge värdet på huset överstiger skulderna och man klarar av räntorna.
Tror du att huspriserna kommer ligga kvar på samma nivå om räntorna går upp ???

Teknisk default kallas det för, när skulderna överstiger tillgångar men man fortfarande klarar av att betala finanskostnaderna. Inget problem om man bor kvar för evigt. Men om man måste flytta, skiljer sig etc...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Och med hög inflation behåller huset sitt värde då nya hus i jämmförelse blir dyrare. Du får större löneökningar. Kolla bara på 40talisterna som fick sina hus betalda på 10år tack vare den höga räntan (betalade såsom i att 90% belåning förvandlades till 30%)
Inte att förglömma var deras förmånliga vilkor avseende ränteavdragen.

I InsidersUnited skrev:
Tror du att huspriserna kommer ligga kvar på samma nivå om räntorna går upp ???

Teknisk default kallas det för, när skulderna överstiger tillgångar men man fortfarande klarar av att betala finanskostnaderna. Inget problem om man bor kvar för evigt. Men om man måste flytta, skiljer sig etc...
Som jag skrev, så länge som värdet överstiger skulderna. Huspriserna måste dessutom falla ganska rejält innan skulderna överstiger värdet för de flesta.

T
Keiller Keiller skrev:
Läste det här på SVT Nyheter:

Vad tror ni om det här? Är det många som lånat för mycket och måste "gå ifrån hus och hem" om det blir en dubblering av räntekostnaderna?

Kommer ni att sälja och flytta till något billigare?

Länk till SVT Nyheter för att läsa hela artikeln: [länk]
Ett fåtal får väl paniksälja, men de allra flesta borde kunna prioritera om. Åtminstone under en tid.

Personligen har jag inga problem att betala 2% istället för 1, och blir räntan riktigt hög löser jag lånen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.