Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel, för att lura in kunderna att binda räntorna.
Då kan du ju förklara för mig varför man skulle bli lurad av att binda sig?
Dom som har bundit elen samt boräntorna är väl dom stora vinnarna.
Har man ingen avsikt att flytta den närmsta tiden så är det definitivt inget fel att binda sig.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S SideshowBobBuilder skrev:
Alltså, det är svårt att inte tycka att detta är bra för en väldigt överhettad svensk bostadsmarknad. ‍♂️

Men det är ju komplicerat då jag inte förstår allt. Det enda jag förstår är att det är komplext. Som någon skrev så påverkas ju vår handel. Men det vore intressant att få se data för hur olika delar av befolkningen kommer att få betala vid dubblad räntenivå. Och hur kommer det att bli för alla hundratals (tusentals?) bostadsprojekt som nu planeras, projekteras, utförs eller slutförs runt om i landet av hundratals bostadsutvecklare. Det är ganska mycket pengar på rull.
Mellan 90-100% har troligen råd med dubbla räntor eller mer. Exploatörer räknar självklart med högre räntor i sina projekt.

X xxx.maws skrev:
antagligen för att legitimera en höjning. För egen del ser jag hellre höga räntor och billigare priser än tvärtom.
Känns helt åt helvete att man ska sitta på bostadslån som man aldrig kommer kunna betala tillbaka.
Du kommer att kunna betala tillbaka, genom att sälja huset. Men i övrigt så ser jag inte anledningen till varför man måste vara skuldfri, så länge värdet på huset överstiger skulderna och man klarar av räntorna.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket har villapriserna gått upp sen 2008? :crysmile:

Här där jag bor skulle jag säga att de tredubblats, om inte mer.. Kåken jag bor i kunde man köpa för 800.000 kr då, idag närmar man sig 3,5 miljoner...
Där jag bor så skulle jag tro x2 eller x3. Jag hade tur och köpte ett billigt "ruckel" för strax över miljonen. Den är värd 3,6 miljoner nu. Jag har iofs plöjt ned en miljon i den men ändå. 1,1 till 3,6 sedan 2009 blir alltså vadå, 15 000 kronors värdeökning per månad? Och det är inte Stockholm. Är inte det en bubbla så säg. Tror inte alls det är ovanligt. Samtidigt skall man komma ihåg att vi typ är bäst i världen att skuldsätta oss också. Vissa hus vid kusten här är nästan omöjliga att köpa om man inte säljer något i Stockholm. Många, många miljoner bara för en tomt. Och vi har knappt något centrum att tala om. Skulle inte bli förvånad om vår höga skuldsättning kommer ligga oss i faten är de närmaste åren. Men Europas kanske högsta ekonomiska migration in till Sverige så är jag skeptisk till framtiden. Speciellt nu när energikrisen kommer som lök på laxen! Det kan bli en perfekt storm.

Alltså, det är svårt att inte tycka att detta är bra för en väldigt överhettad svensk bostadsmarknad. ‍♂️

Men det är ju komplicerat då jag inte förstår allt. Det enda jag förstår är att det är komplext. Som någon skrev så påverkas ju vår handel. Men det vore intressant att få se data för hur olika delar av befolkningen kommer att få betala vid dubblad räntenivå. Och hur kommer det att bli för alla hundratals (tusentals?) bostadsprojekt som nu planeras, projekteras, utförs eller slutförs runt om i landet av hundratals bostadsutvecklare. Det är ganska mycket pengar på rull.
Svenska hushålls skulder uppgår visst till cirka 4300 miljarder kronor. En räntehöjning på 1% leder då till att konsumtionen minskar. 1% är 43 miljarder. Visst, folk amorterar kanske mindre och sparar mindre så det slår nog inte så hårt mot handeln.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mellan 90-100% har troligen råd med dubbla räntor eller mer. Exploatörer räknar självklart med högre räntor i sina projekt.
Håller med. En grundsanning är dock att bankerna alltid vill ha tillbaka sina pengar. Punkt. Det har länge talats om att bostadsutvecklarna i Sverige (hundratals) kommer att få större utmaningar framöver. Det tar längre tid att gå från planering till att få in pengarna då inflyttarna är trögare att flytta runt på marknaden. Frågan är som sagt hur fort bankerna vill ha tillbaka pengarna.

J Johan456 skrev:
Svenska hushålls skulder uppgår visst till cirka 4300 miljarder kronor. En räntehöjning på 1% leder då till att konsumtionen minskar. 1% är 43 miljarder. Visst, folk amorterar kanske mindre och sparar mindre så det slår nog inte så hårt mot handeln.

[länk]
Ja. Mycket pengar. Men det måste också viktas mot värdet på fastigheterna samt många andra parametrar. Jag tror svensken ändå är ganska bra rustad jämfört med många andra länder i Europa. Jag tror de som amorterar gillar att amortera. Vid höga räntor är det också mer logiskt att amortera mer och inte mindre. Åtminstone om man har en skuldkvot som inte är jättelåg. Så jag tror definitivt att handeln påverkas. Förhoppningsvis så får detta dock upp ögonen för att vi skall bli duktigare med att hushålla med våra pengar och tänka mer på vårt sparande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja. Mycket pengar. Men det måste också viktas mot värdet på fastigheterna samt många andra parametrar. Jag tror svensken ändå är ganska bra rustad jämfört med många andra länder i Europa. Jag tror de som amorterar gillar att amortera. Vid höga räntor är det också mer logiskt att amortera mer och inte mindre. Åtminstone om man har en skuldkvot som inte är jättelåg. Så jag tror definitivt att handeln påverkas. Förhoppningsvis så får detta dock upp ögonen för att vi skall bli duktigare med att hushålla med våra pengar och tänka mer på vårt sparande.
Poängen är att handlar vi mindre prylar så går butikerna sämre. Det leder till uppsägningar och mindre skatteintäkter. Det påverkar i sin tur skola, vård, polis etc. Men det kröns nog större höjningar än 1% för att det ska bli några stora förändringar.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
För många människor har bostaden högsta prioritet, och någonting man håller fast vid och betalar för ända in i kaklet. Det blir annan konsumtion som får stryka på foten långt innan man säljer huset. Säkert är detta mätbart redan nu när de rörliga elpriserna är höga.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Problemet kommer inte vara om folk har råd att bo kvar. Problemet blir, som varit uppe ovan också, den minskande konsumtionen och därigenom dåliga konjunkturen som högre räntebetalningar leder till.

Men ddag betalar vi (svenskarna) rekordliten andel av våra inkomster i räntor, så marginaler finns. Men vid någon nivå kommer problemen såklart.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Höjda styrränta som i sin tur innebär höjda räntor är väl den metod man använder för att bromsa inflation. Nu har vi väl tyvärr hamnat i ett rätt trist läge där pandemieffekter driver upp priserna på många saker. Utöver det kommer en katastrofal energipolitik där ökade kostnader snart lär spilla över på oss som slutkonsumenter.

Nu borde ju visserligen dom flesta hushållen klar detta rätt bra, bankerna har väl generellt jobbat med en KALP baserad på en ränta på 5-7%. Frågan är hur mycket räntan kan tillåtas öka då man knappast vill göra någon miljon hemlösa

V Vesh skrev:
Höjda styrränta som i sin tur innebär höjda räntor är väl den metod man använder för att bromsa inflation. Nu har vi väl tyvärr hamnat i ett rätt trist läge där pandemieffekter driver upp priserna på många saker. Utöver det kommer en katastrofal energipolitik där ökade kostnader snart lär spilla över på oss som slutkonsumenter.

Nu borde ju visserligen dom flesta hushållen klar detta rätt bra, bankerna har väl generellt jobbat med en KALP baserad på en ränta på 5-7%. Frågan är hur mycket räntan kan tillåtas öka då man knappast vill göra någon miljon hemlösa
Det är också en viktig poäng, räntorna kommer inte behöva öka särskilt mycket för att bromsa inflation då i princip hela världen är mycket mer skuldsatt nu än för säg 15 år sedan, så varje räntehöjning får större effekt.

Sen tror jag personligen att inflationen kommer falla kraftigt utan några direkta räntehöjningar när stimulanseffekterna försvinner. Aftonbladetrubrikerna om höjda räntor kommer kännas närmast löjeväckande, om kanske ett år?

Attitudeswe
J Johan456 skrev:
Poängen är att handlar vi mindre prylar så går butikerna sämre. Det leder till uppsägningar och mindre skatteintäkter. Det påverkar i sin tur skola, vård, polis etc. Men det kröns nog större höjningar än 1% för att det ska bli några stora förändringar.

Om bara svenskarna (som är högt belånade) drar ner på konsumption (och inte hela världen bromsar in) så lär vi väl jobba mer också? Då ökar vår export och vår valuta blir mer värd och så svänger det tillbaka så att vi kan importera billigt och blir köpstarkare. Känns inte som jordens undergång att jula får stänga några köplador...

Varför skulle vi börja jobba mer? Jag jobbar 40h i veckan, hur mycket mer får man jobba? Vem vill det?

Attitudeswe
40Mdr är bara 500kr/mån per vuxen

Om du sitter på ett normalstort lån på 4M så är det lite sent att börja amortera när räntan stigit. Även om du betalar av med lika mycket som ränkan är på 20k/mån (vid 6%) så sänks bara boendekostnaden med 5st dubbla uteluncher/mån (1000kr per månad ) efter ett års amortering (efter skatt)

Sen tror jag inte det är så många som vill lägga 45k/mån på boendet i storstäder...

Bättre sitta still och låta inflationen som ju kommer med den höga räntan göra jobbet...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.