Håller på och skissar på en trappa. Funderar på höjden på skyddet runt trapphålet, som jag läst mig till kallas trappbarriär. Jag har mätt lite på olika trappbarriärer som jag passerat. Den högsta jag hittat hittills är på 110 cm höjd, den lägsta 80 cm. Finns det någon regel för höjden? (Själv tycker jag 100 cm känns lagom.) Sedan har jag för mig att jag läst någonstans att avståndet mellan spjälorna i barriären får vara max 10 cm för att inte småbarn ska få in huvudet mellan spjälorna. Är det korrekt?

Tack på förhand

har hört att 110 cm är standard idag.

Hemmakatten
Har precis diskuterat detta med och även läst på Boverkets hemsida. Och det är 110 cm är det som gäller om det är ett helt våningsplan. Det finns två anledningar till regeln, dels barnsäkerhet och dels fallrisk för både barn och vuxna. En vuxen kan lättare ramla över räcket om det är för lågt. Inga barn skall kunna klättra på räcket, dvs du måste ha lodräta spjälor eller heltäckande. Mellanrummet får vara högst 10cm och detta avständ gäller även från golv till där räcket börjar. Mellan överliggaren och räcket får det vara ett lite högre avstånd, inte säker men det är nånstans 10-20 cm.

Tack för era svar. Jag kollade också på Boverkets sida efter tipset och där stod ett antal mått.
De står dock i bör-form så man kan ju anta att de inte är tvingande.
Det finns väl dock inte någon anledning att inte följa dem, tycker jag, eftersom det säkert ligger en hel del erfarenhet bakom måtten.

Hemmakatten
Jo, jag tror nog att reglerna är tvingande. Både vår KA och byggingenjören på kommunen (den person som vi hade samråd med och som beslutade om kontrollplanen och som nu skall utfärda slutbevis) menar att det skall vara 110cm på våra räcken. Vi skulle som sagt inte fått huset godkänt utan rätt höjd på räckena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.