hejsan!

har en fundering angående hur högt tätskiktet måste vara i ett badrum, jag håller på med ett litet badrum där vi har snetak, dvs 2.40 i ena änden och ca 3 meter i andra.
taket är av träpanel.

när min plattsättare målade på tätskiktet lämnade han ca 3-4 cm utan tätskikt mot paneltaket då han inte ville "kladda" på det. vi har nu kakel hela vägen upp mot taket, eller ja lämnat en 2 cm som list får täcka.

min undran är om detta är ok att inte ha tätskikt hela vägen upp.. som han sa så är ju inte paneltaket tätt mot gipset i alla fall och man i så fall skulle ha behövt måla övre kanten på gipset också för att få det tätt.. håller ju med i detta resonemang iof. men det ligger ju nu fix på naken gips en 2cm...

då det är ett nytt hus har vi en ventilation som alltid kommer brumma så det kommer inte stå fukt i badrummet.

vad göra?

Vad göra?

Absolut ingeting i hela världen. kommer fungera jätte bra så du ha ringet o oroa dig över.

det låter ju bra! blir bara orolig över allt man läser om gips och mögel osv.

Paneltak rekommenderas därför inte i badrum då det är svårt eller mycket svårt att få det tätt. Duschar man får man 100% luftfuktighet i rummet och det är inte sällan det kondenserar på taket.

Har själv överlapp i tak/vägg på 7-8 cm där det är dubbla tätskikt våtrumsfärg(+grund) och tätmembran (+ångspärr). Känns väldigt "rätt" på något vis.

taket i sig är jag inte oroad över, ha hört många som har panel utan problem, tror inte heller ett villaföretag skulle sälja det om det inte funkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.