illägg... Skivorna uppe. Det gick kanon. Man måttar, mäter ut.. måttar igen... tar kaffe, måttar och mäter ut. Sen passar det. Dyra betongskivor (som gips, fast dyra och tunga/sköra) vill man inte köpa nya för en miss.
Mitt stora fel jag gjorde, att jag inte gjorde hålen för rör i rör tillräckligt stora första gången. Samt, att rören "stack ut" för lite, innan ja satte på skivorne. Det är svårt att komma bakom och måtta in dem när det är trångt. Sen efteråt passade det finfint. Sticker nu ut 8 centimeter, och när rörkrökaren kommer, har han att jobba på.
SvenD har koll på vad som gäller, om inte annat skriver flertalet om det i forumet och om varför. Min rörfirma sa oxå att det är okej, då det inte är tryck på dessa rör. Gör man som man skall så är det okej. Dom sa, är du osäker kommer vi hem och hjälper till, det viktiga va att trycka in rören helt...

P
Håller också på med ett toa/badrums projekt och har lite svårt att få till 160mm c/C mellan rören då avloppet till badrumet som ligger vägg i vägg är i vägen. 100mm c/c blir det men ska väl fungera ändå?

• handfatsanslutningar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Kom på att det blir svårt att få plats med en huv över avloppsanslutningen mot väggen.Finns det några mindre smidigare varianter än de där stora klumpiga varianterna som är för golvavlopp? Jag har satt dit ett 40mm rör i väggen så en mindre huv skulle ju fungera.

http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/3408_1.jpg

P
Hittade ett rör på Hornbach som blir perfekt.

• P5122162.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
EddieHansson
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Subtraktion kan du ju i alla fall! Ja, vulsthöjd är överkant på tvättstället där man använder det. Framkanten. Inte bakkanten mot väggen, alltså

55cm är ett standardmått rörläggarna använder. Det går säkert att anpassa till varje tvättställ, men 55cm funkar enligt uppgift "alltid".
Bra svar som alltid :)

En undran är om det är OK att sätta utlopp för varmt och kallt lägre än 55cm om man har avlopp ner genom golvet? Eller vad kan man missa här, tex att flex-slangarna från kranen inte är långa nog?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.