1 204 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Höjd/avstånd fönster invändigt
Hej! Vi har beställt nya fönster till vårt lilla hus med relativt låg takhöjd (220cm takhöjd) och vi blir inte riktigt kloka… vi har monterat in ett av dessa fönster nu, men vet inte om det hamnade lite lågt (198cm) från ovan karm till golv.
Våran nya entrédörr blir 210cm hög så den kommer ju inte liva ihop med resterande fönster.
Vilken höjd har ni med låg takhöjd satt era fönster från golv till ovan karm?
(Om vi skulle sätta fönstren så dem livar ihop med nya entrédörren kommer vi knappt få plats med foder/taklist på ovankant på fönstren, dörren får bli ett undantag..)
Tacksam för svar!! 😄
Våran nya entrédörr blir 210cm hög så den kommer ju inte liva ihop med resterande fönster.
Vilken höjd har ni med låg takhöjd satt era fönster från golv till ovan karm?
(Om vi skulle sätta fönstren så dem livar ihop med nya entrédörren kommer vi knappt få plats med foder/taklist på ovankant på fönstren, dörren får bli ett undantag..)
Tacksam för svar!! 😄
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det beror väl också på var underkanten av fönstren hamnar, dvs. hur höga de är.
Men till sist är det ju ni som ska leva med fönstren så det bästa är väl att en av er håller fönstret på olika höjder medan den andra tittar på hur det ser ut.
Men till sist är det ju ni som ska leva med fönstren så det bästa är väl att en av er håller fönstret på olika höjder medan den andra tittar på hur det ser ut.
Om ni har satt fönsterhöjden på 1980mm så hade jag valt att beställa en ytterdörr med formatet 10-20 så då livar överkanten samt att det ser trevligare ut med 200mm kvar ovanför dörren..L Lundgrensmansion skrev:Hej! Vi har beställt nya fönster till vårt lilla hus med relativt låg takhöjd (220cm takhöjd) och vi blir inte riktigt kloka… vi har monterat in ett av dessa fönster nu, men vet inte om det hamnade lite lågt (198cm) från ovan karm till golv.
Våran nya entrédörr blir 210cm hög så den kommer ju inte liva ihop med resterande fönster.
Vilken höjd har ni med låg takhöjd satt era fönster från golv till ovan karm?
(Om vi skulle sätta fönstren så dem livar ihop med nya entrédörren kommer vi knappt få plats med foder/taklist på ovankant på fönstren, dörren får bli ett undantag..)
Tacksam för svar!! 😄
Klicka här för att svara