2 924 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Höja mark under platta -ok mot frost?
Jag ska lägga mitt hus på en plats där marken sluttar ca 5 grader, ca 1 meter under huset. Grundläggning är platta på mark. För att få ett bra fall ut från huset på baksidan där marken sluttar mot huset tänkte jag höja marken innan gjutning. Jag ligger då på ca 1,5 meter över befintlug mark i framkant och 0,5 i bakkant varav ca 300 mm av den färdiga plattan ligger i ny uppfylld mark. Cellplast 300 mm under 120 mmm betong + kantförstärkning. Hur blir det då med frostfritt djup? Jag har läst att man hellst ska grundlägga min 0,7 m under bef mark....
Kan man överhuvudtaget tillgodoräkna sig uppfylld mark när det gäller frostfritt djup?
Kan man överhuvudtaget tillgodoräkna sig uppfylld mark när det gäller frostfritt djup?
Om du höjer marken med något dränerande material typ 16 - 32 kross i botten (gärna större bärlag, ju större ju bättre) och avsluta med 8 - 16 kross dom sista 20 - 30 cm, med fiberduk mellan bärlagen, så ser jag inte att du kommer få några problem med markhöjningen. Marken under lutar ju, däremot så är det intressant att veta vad den befintliga marken består av (smacklera eller pinnmo?) "mats o" har helt rätt, enligt läroboken ska cellplasten läggas minst 1 m utanför gjuten betongplatta, men jag gör inget annat än åker runt till byggen hela dagarna (allt från NCC till Svensson) och pumpar betong i gjutformar och har efter så här många år i branschen fortfarande inte sett någon cellplast sticka ut utanför. Så om den befintliga marken består av pinnmo så kan du lugnt börja lägga fiberduk och skyffla bärlag, men består den av smacklera så rekomenderar jag dej att kontakta någon som kan ge dej råd på plats.
Klicka här för att svara