397 läst ·
3 svar
397 läst
3 svar
Höja kyl/frys 1-2 cm
Hej!
Kan vi höja ett fristående kyl-/frysskåp med 1-2 cm? Vi har överskåp i köksstommen ovanför, och 2 cm mellanrum mellan kyl/frys och överskåpet. Mellanrummet är fult och samlar damm.
Överskåpet (METOD från Ikea) har invändig ventilationsöppning, och galler intill överskåpets överkant, så inget extra utrymme mellan kyl/frys och överskåp ska behövas för ventilationens skull, enligt personalen på Ikea.
Vi vill därför höja kyl-/frysskåpet ffa. av estetiska skäl. Kan vi sätta en kort sockel på golvet? Lösning med list för mellanrummet lär bli svårt att få till snyggt?
Kan vi höja ett fristående kyl-/frysskåp med 1-2 cm? Vi har överskåp i köksstommen ovanför, och 2 cm mellanrum mellan kyl/frys och överskåpet. Mellanrummet är fult och samlar damm.
Överskåpet (METOD från Ikea) har invändig ventilationsöppning, och galler intill överskåpets överkant, så inget extra utrymme mellan kyl/frys och överskåp ska behövas för ventilationens skull, enligt personalen på Ikea.
Vi vill därför höja kyl-/frysskåpet ffa. av estetiska skäl. Kan vi sätta en kort sockel på golvet? Lösning med list för mellanrummet lär bli svårt att få till snyggt?
Lägg en remsa av ett melaminhyllplan eller liknande ovanpå kylen och frysen. Finns i tex 18 mm tjocklek. Det räcker förmodligen att den är några cm bred för att ligga kvar, alternativt limma eller skruva ovanifrån (om man vill kunna ta loss den med kylen på plats).
Känns svårare att fixa något undertill, men går säkert det också (hyllplan igen?). Kolla så det inte ser märkligt ut bara.
Känns svårare att fixa något undertill, men går säkert det också (hyllplan igen?). Kolla så det inte ser märkligt ut bara.
Det var en klok idé! Vi får se hur vi löser det 😊G Genomklok skrev:Lägg en remsa av ett melaminhyllplan eller liknande ovanpå kylen och frysen. Finns i tex 18 mm tjocklek. Det räcker förmodligen att den är några cm bred för att ligga kvar, alternativt limma eller skruva ovanifrån (om man vill kunna ta loss den med kylen på plats).
Känns svårare att fixa något undertill, men går säkert det också (hyllplan igen?). Kolla så det inte ser märkligt ut bara.
+2 cm brukar behövas för att enkelt kunna skjuta in och dra ut kyl/frys.
Damm dras i huvudsak med kylluften från golvet och följer med upp med den varma luften, mao kommer ni få damm innanför listen.
Om ni ändå vill täcka mellanrummet kanske Ikea har en passande täcksida i lika färg som luckorna vilken kan sågas till att passa liggande. Spånskivor/mdf är dock klent i små dimmensioner. Lätt att de går av vid hantering. Om ni inte har snickarvana är nog bäst att anlita någon för en sådan installation.
Damm dras i huvudsak med kylluften från golvet och följer med upp med den varma luften, mao kommer ni få damm innanför listen.
Om ni ändå vill täcka mellanrummet kanske Ikea har en passande täcksida i lika färg som luckorna vilken kan sågas till att passa liggande. Spånskivor/mdf är dock klent i små dimmensioner. Lätt att de går av vid hantering. Om ni inte har snickarvana är nog bäst att anlita någon för en sådan installation.
Klicka här för att svara