Jag har ett äldre hus med en balkong ovanför entrén. Konstruktionen är ett falsat plåttak som det sedan ligger en trall ovanpå och ett bastant träräcke runt om. Problemet är att räcket är mycket lägre än gällande regler och att hantverkaren inte vill ta jobbet om vi inte höjer till 1.1m. Säkerhet är viktigt men: Ett så högt räcke ändrar utseendet väsentligt och blir betydligt högre än räcket som sitter rakt under på entréplanet.

Jag försöker hitta exempel på någon som har höjt ett trästaket/räcke på ett diskret sätt. Så att stilen inte ändras men man uppfyller gällande regelkrav. Typ ett smidesräcke som sätts ovanpå befintligt räcke. Tips?
 
Vad skall hantverkaren göra?
 
Smidesräcke ovanpå är en vanlig lösning som vi brukar rekommendera i den kommun jag jobbar i. Tänk på att det oftast är bättre att fästa på sidan än mitt uppe på bef träräcke efter som den senare lösningen kan göra att vatten rinner in i skruvhålen.
 
Snickaren skall sätta tillbaka räcke och ny trall när plåten är bytt. Så det är ett likadant räcke som det befintliga som helst skall på plats igen om vi hittar en lösning för höjden.
 
Jiji Jiji skrev:
Smidesräcke ovanpå är en vanlig lösning som vi brukar rekommendera i den kommun jag jobbar i. Tänk på att det oftast är bättre att fästa på sidan än mitt uppe på bef träräcke efter som den senare lösningen kan göra att vatten rinner in i skruvhålen.
Det är så jag tänker men jag lyckas inte googla fram några exempel på hur det kan se ut. Använder tydligen fel sökord.
 
Ta en rövare och säg till hantverkaren att huset är K-märkt att du måste söka bygglov som i sin tur kommer att nekas, om du vill höja staketet. Har en kompis som bor i Q-märkt hus och han fick inte lov att renovera det ruttna staketet till annat än originalutseende och höjd, vilket var 85 cm. Enda nya kravet var att dörren till balkongen var låsbar med nyckel (typ barnskydd).
Om jag inte minns fel var det ett ärende i Arild där höjd på staketet skapade bråk mellan Länsstyrelsen och kommunen. LS hade tvingande utseende och det godkände inte kommunen.

Om det är mindre än 3 m mellan balkonggolv och markytan nedanför räcker det med 90 cm räckeshöjd. Kommer intr ihåg om det gäller mjuk eller hårdgjord mark. Läs mer här: https://www.boverket.se/globalassets/vagledningar/kunskapsbanken/bbr/bbr-22/bbr-avsnitt-8
 
Q qwerty123 skrev:
Det är så jag tänker men jag lyckas inte googla fram några exempel på hur det kan se ut. Använder tydligen fel sökord.
Nä det var svårt. Jag var fullständigt övertygad om att vi hade några exempelbilder men tydligen inte. Om jag hittar något ska jag skicka till dig.
 
  • Gilla
qwerty123
  • Laddar…
Tror iof att du kan återställa räcket till bef utseende. Balkonger omfattas ju numer inte av bygglivsplikt (om det inte finns bestämmelser i detaljplanen om balkongen).

Men det är jag inte helt säker på vad som gäller höjden när räcket helt tagits bort och ska återuppbyggas. Kanske träder nya reglerna in. Din snickare kommer ju hur som helst aldrig att behöva ansvara för ditt balkongräcket så det var ju ett underligt krav.
 
  • Gilla
qwerty123
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tror iof att du kan återställa räcket till bef utseende. Balkonger omfattas ju numer inte av bygglivsplikt (om det inte finns bestämmelser i detaljplanen om balkongen).

Men det är jag inte helt säker på vad som gäller höjden när räcket helt tagits bort och ska återuppbyggas. Kanske träder nya reglerna in. Din snickare kommer ju hur som helst aldrig att behöva ansvara för ditt balkongräcket så det var ju ett underligt krav.
Nog lika bra att ringa byggnadskontoret och kolla vad som gäller. :-)
 
Q qwerty123 skrev:
Nog lika bra att ringa byggnadskontoret och kolla vad som gäller. :)
Mitt tips (jobbar som planarkitekt) är faktiskt att låta bli... Balkonger på en och två familjshus är undantagna bygglivsplikt och det ni gjort hade inte omfattas av bygglovsplikten ändå. Dessutom, väck inte den björn som...
Om ni vill höja, vilket kan vara bra på många sätt och vis gör en snygg och slank, höjning i tex smide ovanpå bef räcke.
Jag letar vidare efter exempel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.