1 758 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Högskolekurser för almänn behörighet?
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Kan man som varandes BB1-elektriker plocka ihop några kurser på högskola som sedan ger möjlighet att söka för AB(L)?
Som jag förstått så är skolverkets krav (Elinstallationer. AEB2601. 150. Elkraft. AEB2602. 150. Elmaskiner. AEB2603. 50. Författningskunskap El. AEB2604) upphävda. Möjligt att ECY fortfarande kräver det och betalskolorna kör vidare, men det skiter jag i (dumt?).
Så, finns det kurser på högskolenivå som man kan läsa för att göra elsäkerhetsverket nöjda, och isf vilka?
Tacksam för hjälp på traven.
Som jag förstått så är skolverkets krav (Elinstallationer. AEB2601. 150. Elkraft. AEB2602. 150. Elmaskiner. AEB2603. 50. Författningskunskap El. AEB2604) upphävda. Möjligt att ECY fortfarande kräver det och betalskolorna kör vidare, men det skiter jag i (dumt?).
Så, finns det kurser på högskolenivå som man kan läsa för att göra elsäkerhetsverket nöjda, och isf vilka?
Tacksam för hjälp på traven.
Redigerat:
Hmmm, då är det frågan om du inte redan har allt utbildningsmässigt du behöver.Nyfniken skrev:
Men möjligen skulle det heta "elkraft" eller något sådant.
Men det kanske duger, eller kanske inte ...
Du måste annars bara jobba ihop några år praktik.
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Mycket "kanske" här...
Jag blir inte klok på detta.
Jag blir inte klok på detta.
Det har väl i alla fall varit en del av behörighetskurserna, tanken är väl att man som behörig installatör med största sannolikhet tänker driva ett företag. Och då kan man kanske behöva en liten grundläggande ekonomisk förståelse.
Men omg vilket skitkrav. Om man på allvar ville att behörighet skulle säkerställa kunskapsnivå borde man utforma ett svårt test som inkluderade både teori och praktik. Tre till fem dagars tester av olika moment 8-17 (eller förlåt, jag menar givetvis 0630-15
) borde kunna säkerställa tillräckliga kunskaper för att se om sitt eget hus åtminstone. Tänk om alla vi ingenjörer skulle kunna få våra kunskaper på papperet och dessutom få lite incitament att plugga in lite best practices.
Sorry om jag startar flamewar, men jag är så trött på skråväsende.
Sorry om jag startar flamewar, men jag är så trött på skråväsende.
Vilket är precis vad Elsäkerhetsverket föreslagit och som förhoppningsvis blir verklighet inom en inte allt för avlägsen framtid.jonmo skrev:
Angående kurser har jag inga tips. Förr gick det att hoppa på den här kursen som student på något av universitetets övriga program med rätt förkunsker, men förra årert verkar den ha begränsats till YH-programmen för Driftteknik respektive Elteknik och automation, och i år har den helt strukits:
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/svkursplan.lasso?&k_kurskod=ETE302&k_budget_year=2012
Jag kan tycka att det är lite skamligt att det inte finns en sådan kurs som öppen för alla. Skulle inte bli förvånad om det är representanter ifrån skråväsendet som klämt åt universitetet!
Om det är kunskapen man är ute efter kan man ju alltid följa kursen utan att få poäng. Om man har labbar eller så kan man nog snacka med kursansvarig, det skulle jag i alla fall släppt igenom när jag var ansvarig.
Kul att höra att byråkratin gör något så ovanligt som att jobba i rätt riktning!
Kul att höra att byråkratin gör något så ovanligt som att jobba i rätt riktning!
Klicka här för att svara