Har en bergvärmepump CTC GSI 608 där pump och cirkulationspumpstår står stilla p g a sommarvärmen. Av en tillfällighet såg (och kände) jag att returledningstempen var 10 grader högre än än framledningstempen. En stund senare var den bara 2 grader varmare.
Vad kan detta bero på?

M Mr Hawkanson skrev:
Har en bergvärmepump CTC GSI 608 där pump och cirkulationspumpstår står stilla p g a sommarvärmen. Av en tillfällighet såg (och kände) jag att returledningstempen var 10 grader högre än än framledningstempen. En stund senare var den bara 2 grader varmare.
Vad kan detta bero på?
Att solen ligger på och gör olika delar av huset olika varmt . och att det kan bli en viss grad av självcirkulation i någon riktning.

Har svårt att tro det. 35 grader kl 6 på morgonen. Nu 1 1/2 timme senare är både fram och returtempen 26.

M Mr Hawkanson skrev:
Har svårt att tro det. 35 grader kl 6 på morgonen. Nu 1 1/2 timme senare är både fram och returtempen 26.
Kan det vara så att cirkpumparna körs intermittent och vattnet i ledningarna värms upp? Tänk en vattenslang i solen. Första vattnet ut är alltid varmt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det kan möjligen varit en varnvattenladdning strax innan.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Kan det vara så att cirkpumparna körs intermittent och vattnet i ledningarna värms upp? Tänk en vattenslang i solen. Första vattnet ut är alltid varmt.
Så kan det kanske
V Viktorbyggahus skrev:
Så kan det nog vara, Tack.

M Mr Hawkanson skrev:
Det kan möjligen varit en varnvattenladdning strax innan.
Det är också en möjlig förklaring. Även om det inte ska gå ut vatten i radiatorsystemet så kan det vara så att växelventilen gör en manöver och släpper lite i fel krets efter varmvattenladdning. Så gör det i min gamla Nibe.

Men cirkulationspumpen går väl när den gör varmvatten

Ja

Där har du svaret för det är placeringen av framl. Givaren och retur givaren.

M MagHam skrev:
Det är också en möjlig förklaring. Även om det inte ska gå ut vatten i radiatorsystemet så kan det vara så att växelventilen gör en manöver och släpper lite i fel krets efter varmvattenladdning. Så gör det i min gamla Nibe.
Det är vid varmvattenladdning som tempen ökar i returledningen.
Tempgivaren för returledningen visar inte något värde under uppvärmning av tappvatten (av någon anledning).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.