4 187 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Högre radonvärde efter byte av frånluftvärmepump
Precis som du skriver innebär långtidsmätning kumulativ mängd strålning. I princip är det en fotografisk film inne i pucken. På denna film blir det en liten prick för varje foton som passerar (och genom plastpucken orkar bara högenergiska, dvs gammastrålar passera).S svarsfrojd skrev:Absolut! Vi kommer nog inte längre i diskussionen. Jag känner mig trygg med att jag förstår hur själva mätningen fungerar.
Hur jag däremot ska tänka när jag justerar frånluftflödet tycker jag är svårare. En ökad frånluftsventilation gör att radon i huset ventileras bort snabbare. Men samtidigt ger det huset ett större undertryck vilket öka risken för att radon sugs in från grunden.
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Om det skulle vara som du säger så skulle inte mätpuckar för långtidsmätning vara användbara eftersom normen (<200 bq/m3) gäller ett långtidsmätt medelvärde (vilket alla spårfilmspuckar mäter)Matti_75 skrev:
Så länge som du inte ändrar något under perioden du mäter så funkar det.G Gillar att bygga skrev:
Jag har byggt lagerhallar där ventilationen stängs av under nätter och helger och då peekar radonet. Det syns väldigt väl om man mäter på annat sätt än med puckar
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Aspekten du lyfter tror jag är att man under en långtids mätning (i en bostad) ska leva som vanligt, då blir det uppmätta medelvärdet, säg under 2 månaders mätning, en rimligt korrekt representation av bostadens årsmedelvärde.
Hela syftet med en långtidsmätning är att eventuella tillfälliga radon toppar eller bottnar för den delen (oberoende av anledning) inte ska påverka medelvärdet nämnvärt mycket.
Resultatet blir alltså en bild över hur det ser ut i verkligheten, eller hur?
Hela syftet med en långtidsmätning är att eventuella tillfälliga radon toppar eller bottnar för den delen (oberoende av anledning) inte ska påverka medelvärdet nämnvärt mycket.
Resultatet blir alltså en bild över hur det ser ut i verkligheten, eller hur?
Du behöver kontrollera din tilluft igen.
Du har kollat på och ökat din frånluft men inte beräknat tilluften. Om du har tillräckligt många ventiler, vilket kapacitet de har mm.
En Fresh 80 har en kapacitet på ca 3-6 l/s vid tryckfall på 10 Pa.
Har du inte tillräckligt med tilluft sugs det in luft lite överallt, t ex via otätheter i grunden. Då ökar radonhalten om du har markradon.
Du har kollat på och ökat din frånluft men inte beräknat tilluften. Om du har tillräckligt många ventiler, vilket kapacitet de har mm.
Har du inte tillräckligt med tilluft sugs det in luft lite överallt, t ex via otätheter i grunden. Då ökar radonhalten om du har markradon.
Jag hyrde ett mätinstrument som heter Testo 417. Det är en anemometer med tillhörande tratt som man håller över frånluftdonet. Sotaren som tidigare rensade mina kanaler och justerade donen hade samma utrustning. Han brydde sig dock inte det minsta om balansen mellan från- och tilluft.J Johan_jo skrev:
Ja precis! Jag har idag 6 st fresh 80, så även optimistiskt räknat ej mer än ca 36-40 l/s tilluft.T Telefu skrev:Du behöver kontrollera din tilluft igen.
Det går ju såklart att sätta in fler, eller borra upp och sätta in friskluftventiler med större diameter. Men innan man gör det skulle jag nog vilja testa teorin lite.
Man borde ju kunna ta bort filtren från ventilerna och därmed öka flödet på luft de släpper in. Nån som har någon bra idé här? Jag vill ju gärna öka insläppet lika mycket i alla ventiler.
Radonpuck, alltså passiv spårfilmsdosa, mäter inte något MAX värde utan integrerar radonexponeringen över hela mätperioden. Resultatet redovisas som ett tidsvägt medelvärde. Det finns gott om information om detta att läsa på nätet.
Radon är lurigt. Små förändringar i bostaden kan påverka radonhalterna avsevärt. Med tanke på hur flyktigt radon är blir ventilation ofta den första åtgärden. Nackdelen är dock att det inte sällan leder till ökade energikostnader över tid. Tar man in en radonanalytiker tittar man istället på var radonen faktiskt kommer ifrån, byggmaterial, mark kanske till och med från ventilation. Åtgärderna varierar men handlar ofta om att byta gamla golvbrunnar, täta genomföringar, täta brunnslock och naturligtvis se över ventilationen, till exempel med fler tilluftsventiler eller FTX system. Ibland kan man tvingas sätta in särskild radonsug.
I ditt fall har radonhalten ökat i samband med installation av frånluftvärmepump. Det troliga är att man har skapat ett undertryck i huset som du är inne på. Ett snabbt sätt att undersöka om detta är orsaken är att tillfälligt öppna upp tilluftsventilerna under en period och se hur det påverkar eller dra ner på frånluftvärmepump. Det kommer sannolikt innebära högre energikostnader och eventuellt ett kallare inomhusklimat, men man får relativt snabbt en indikation på om det är detta som är problemet.
För att följa hur förändringar i bostaden påverkar radonhalten på kortare sikt kan man köpa en kontinuerlig radonmätare, till exempel RadonEye. Det handlar inte nödvändigtvis om att stirra sig blind på den aktuella nivån, utan snarare om att se hur värdena förändras över tid i samband med olika åtgärder.
Att ta in ett ventilationsföretag för att justera tilluftsventilerna är oftast inte särskilt dyrt och låter som något du borde göra oavsett. Att ligga något under Boverkets rekommendationer är inte ovanligt i äldre hus, eftersom riktlinjerna i första hand gäller nyproduktion. I vårt hus ska det enligt beräkning vara 74 l per sekund, men ventilationsföretaget ställde in det på 56 l per sekund om jag minns rätt. Det är alltid en balans mellan ventilation, energikostnader och, om man har problem med det, radonhalten.
Radon är lurigt. Små förändringar i bostaden kan påverka radonhalterna avsevärt. Med tanke på hur flyktigt radon är blir ventilation ofta den första åtgärden. Nackdelen är dock att det inte sällan leder till ökade energikostnader över tid. Tar man in en radonanalytiker tittar man istället på var radonen faktiskt kommer ifrån, byggmaterial, mark kanske till och med från ventilation. Åtgärderna varierar men handlar ofta om att byta gamla golvbrunnar, täta genomföringar, täta brunnslock och naturligtvis se över ventilationen, till exempel med fler tilluftsventiler eller FTX system. Ibland kan man tvingas sätta in särskild radonsug.
I ditt fall har radonhalten ökat i samband med installation av frånluftvärmepump. Det troliga är att man har skapat ett undertryck i huset som du är inne på. Ett snabbt sätt att undersöka om detta är orsaken är att tillfälligt öppna upp tilluftsventilerna under en period och se hur det påverkar eller dra ner på frånluftvärmepump. Det kommer sannolikt innebära högre energikostnader och eventuellt ett kallare inomhusklimat, men man får relativt snabbt en indikation på om det är detta som är problemet.
För att följa hur förändringar i bostaden påverkar radonhalten på kortare sikt kan man köpa en kontinuerlig radonmätare, till exempel RadonEye. Det handlar inte nödvändigtvis om att stirra sig blind på den aktuella nivån, utan snarare om att se hur värdena förändras över tid i samband med olika åtgärder.
Att ta in ett ventilationsföretag för att justera tilluftsventilerna är oftast inte särskilt dyrt och låter som något du borde göra oavsett. Att ligga något under Boverkets rekommendationer är inte ovanligt i äldre hus, eftersom riktlinjerna i första hand gäller nyproduktion. I vårt hus ska det enligt beräkning vara 74 l per sekund, men ventilationsföretaget ställde in det på 56 l per sekund om jag minns rätt. Det är alltid en balans mellan ventilation, energikostnader och, om man har problem med det, radonhalten.
Husägare
· Lindome
· 31 inlägg
Suterängvilla? Blåbetong? Vart kommer radonet från? Jag hade personligen lugnat ner dig med att vi branschen sällan rekommenderar åtgärd vid dina låga värden. Åtgärd för dig hade jag rekomenderat större friskluftsintag. Detta för att ditt hus inte är tätt och vi vill dra in luften från just dina friskluftsventiler. Sen borde värdena inte pendla likt vad du beskrev utan att någon antingen fifflat med frånluftsventilen alternativt att något blockerar röret. Eller! Så har kanske sotarens instrument vart dåligt kalibrerat.
Vi har som standard att vid radon från berg/mark aldrig låta friskluftsventil vara lägre än 2m från mark. Då anses friskluft vara såpass utblandad med de eventuella radongaserna att det ej blir mätbart.
Hoppas text kan hjälpa dig.
Vi har som standard att vid radon från berg/mark aldrig låta friskluftsventil vara lägre än 2m från mark. Då anses friskluft vara såpass utblandad med de eventuella radongaserna att det ej blir mätbart.
Huset är ett parhus, byggt i trä på isolerad betong. Byggår mitten av 90-talet.A Andreas Addinho Andersson skrev:Suterängvilla? Blåbetong? Vart kommer radonet från? Jag hade personligen lugnat ner dig med att vi branschen sällan rekommenderar åtgärd vid dina låga värden. Åtgärd för dig hade jag rekomenderat större friskluftsintag. Detta för att ditt hus inte är tätt och vi vill dra in luften från just dina friskluftsventiler. Sen borde värdena inte pendla likt vad du beskrev utan att någon antingen fifflat med frånluftsventilen alternativt att något blockerar röret. Eller! Så har kanske sotarens instrument vart dåligt kalibrerat.
Jag har faktiskt lyckats låna en radonmätare modell bättre. Med den kan jag punktsuga luft och få snabbt svar på medelvärdet under en kort stund. Jag har idag experimenterat lite och mätt följande:
*Där avlopp från övervåning går ner i betongplattan
*Där Köksavlopp går ner i betongplattan
*Avlopp i tvättstuga
*Avlopp badrum
Det enda som varit förhöjt hittills är runt inkommande vatten (PE-rör). Där hade jag ett punktvärde på ca 1 500 Bq/m3 (10 min medelvärde så stora osäkerheter). Det vill jag såklart täta, är det nån som har förslag på hur? Det är alltså ett PE-rör som kommer upp ur betongplattan. Det sitter något mjukt typ unigum runt röret idag, men uppenbarligen är det inte tätt.
Förslag på andra punkter att mäta vid?
Husägare
· Lindome
· 31 inlägg
Iom att det läcker vid genombrotten så står jag mer eller mindre fast vid att du borde börja med att ha större friskluftsventiler. Vad har du för typ av filter i dem som sitter där? Det grövre svart som tar spyflugor men inte knott? Eller ett vit filtliknande? Ett hett tips är att köpa filter till spisfläkt och klippa själv. Blir billigare så 🤓S svarsfrojd skrev:Huset är ett parhus, byggt i trä på isolerad betong. Byggår mitten av 90-talet.
Jag har faktiskt lyckats låna en radonmätare modell bättre. Med den kan jag punktsuga luft och få snabbt svar på medelvärdet under en kort stund. Jag har idag experimenterat lite och mätt följande:
*Där avlopp från övervåning går ner i betongplattan
*Där Köksavlopp går ner i betongplattan
*Avlopp i tvättstuga
*Avlopp badrum
Det enda som varit förhöjt hittills är runt inkommande vatten (PE-rör). Där hade jag ett punktvärde på ca 1 500 Bq/m3 (10 min medelvärde så stora osäkerheter). Det vill jag såklart täta, är det nån som har förslag på hur? Det är alltså ett PE-rör som kommer upp ur betongplattan. Det sitter något mjukt typ unigum runt röret idag, men uppenbarligen är det inte tätt.
Förslag på andra punkter att mäta vid?
Jag har bara haft pollenfilter som jag bytt årligen. Det satt sådana när jag flyttade in. Med tanke på hur de ser ut varje år när de byts är jag egentligen inte så sugen att byta till de svarta. Men åtminstone som ett experiment låter det som ett bra förslag! Hjälper det kan man ju alltid installera större ventiler då.A Andreas Addinho Andersson skrev:Iom att det läcker vid genombrotten så står jag mer eller mindre fast vid att du borde börja med att ha större friskluftsventiler. Vad har du för typ av filter i dem som sitter där? Det grövre svart som tar spyflugor men inte knott? Eller ett vit filtliknande? Ett hett tips är att köpa filter till spisfläkt och klippa själv. Blir billigare så 🤓
Jag brukar rekommendera att man köper en radon logger av sånhär typ.
https://www.clasohlson.com/se/Airth...paPse9u0Zdd2EhJ7APc1GrbBsjivrSv0aAtMpEALw_wcB
Då får man en fin graf över dygnet , och kan själv prova i olika rum men ochså få rätt omgående svar på åtgärder man gör i huset. Oavsett om man ökar eller minskar ventilationen eller gör andra åtgärder.
Sen har den lite annat bra med i form av voc och co2 mätare så man har lite koll på luftkvalitet i övrigt.
1500kr är rätt rimlig peng.
https://www.clasohlson.com/se/Airth...paPse9u0Zdd2EhJ7APc1GrbBsjivrSv0aAtMpEALw_wcB
Då får man en fin graf över dygnet , och kan själv prova i olika rum men ochså få rätt omgående svar på åtgärder man gör i huset. Oavsett om man ökar eller minskar ventilationen eller gör andra åtgärder.
Sen har den lite annat bra med i form av voc och co2 mätare så man har lite koll på luftkvalitet i övrigt.
1500kr är rätt rimlig peng.
Husägare
· Lindome
· 31 inlägg
Absolut. Sen har jag inte riktigt kunskap hur man ska täta runt rör och kopplingar. Men min första tanke är någon sorts fog (min favorit heter tech7...) kladda på lite så det blir ännu jobbigare för luften att ta sig genom. I detta fallet om det var hemma hos mig själv hade jag nog inte brytt mig så bärst mycket om det estetiska utan kanske gjort lite som en krans med fog för att verkligen få fäste runt både rör samt mot platta.S svarsfrojd skrev:Jag har bara haft pollenfilter som jag bytt årligen. Det satt sådana när jag flyttade in. Med tanke på hur de ser ut varje år när de byts är jag egentligen inte så sugen att byta till de svarta. Men åtminstone som ett experiment låter det som ett bra förslag! Hjälper det kan man ju alltid installera större ventiler då.
Får jag fråga vilken region du bor i?