Snigla Snigla skrev:
Hur höga är ektorps orginalben? Ska köpa en hörnsoffa och vet redan nu att den troligen behöver höjas minst 5 cm (som mycket annat)

Hade förhöjningsklossar till tidigare soffa .. men det är mer praktiskt.. säkrare o snyggare att sätta på andra ben direkt..
Nu är soffan inkl. alla ben på landet 63 mil bort och hittar ingen info på IKEA om det men ........ Om jag går på vad jag skriver ovan och jämför med vilka längder benen jag köpte säljs i så bör originalbenen vara 15 cm. höga.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu är soffan inkl. alla ben på landet 63 mil bort och hittar ingen info på IKEA om det men ........ Om jag går på vad jag skriver ovan och jämför med vilka längder benen jag köpte säljs i så bör originalbenen vara 15 cm. höga.
Tackar 😊
..så minst 20 cm på de nya benen då! 👍

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tackar 😊
..så minst 20 cm på de nya benen då! 👍
Testa dig fram med klossar först så du inte köper massor av ben och så kommer på att det var för lågt/högt! 5 cm högre ben känns som en betydligt större höjning 😮

BirgitS
Ektorp verkar ha en sitthöjd på 45 cm så det är väl den man får jämföra med sina nuvarande sittmöbler. Man får väl ta lite hänsyn till att plymåer sjunker ihop lite.

B Bästerortarn skrev:
Testa dig fram med klossar först så du inte köper massor av ben och så kommer på att det var för lågt/högt! 5 cm högre ben känns som en betydligt större höjning 😮
Fick försöka forska reda på hur det låg till nu.. soffan vi har idag är 2 cm högre än Ektorp .. och klossarna för förhöjning som jag köpte efter op sist var 7 cm tror jag (enda som fanns/hittades då..).. nu hade jag dem på fåtölj/fotpall och det var bra 👍

.. men 20 cm ben nu då.. är ju bara typ 3 cm högre 🤔 än vår befintliga

Köper jag 25 cm (som jag hittat på amazon).. får jag rätt färg (valnöt).. samma ursprungsstil.. och jag kan hugga av dem på lämplig höjd.. om jag vill 🤔😊 (ingen direkt prisskillnad mot de kortare jag hittat.. som bara fanns i ”ljus träfärg”

Ska fundera lite på saken 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.