Hej!

Håller på att sätta in ett "kök" i tvättstugan. Jag är lång och har framförallt långa ben vilket gör att jag vill ha minst 95cm i höjd till bänkskivan. Det gör att benen vi köpte till inte når ner till golvet när stommen hänger i skenan. Hur har ni andra löst det här innan? Köpt några andra ben?

Jag såg t.ex att Epoq har ben som är högre och ser ut att kunna passa, har någon erfarenhet av den typen av lösning?

Tack på förhand!

J JonathanFlod skrev:
Hej!

Håller på att sätta in ett "kök" i tvättstugan. Jag är lång och har framförallt långa ben vilket gör att jag vill ha minst 95cm i höjd till bänkskivan. Det gör att benen vi köpte till inte når ner till golvet när stommen hänger i skenan. Hur har ni andra löst det här innan? Köpt några andra ben?

Jag såg t.ex att Epoq har ben som är högre och ser ut att kunna passa, har någon erfarenhet av den typen av lösning?

Tack på förhand!

Ikea har dessa benen också.
Min bänkskiva hamnade på 100 cm i överkant.
Benen är justerbara och ca 170 mm.

• Justerbara ben från Ikea under en bänkskiva, med en höjd på ca 170 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ikea har dessa benen också.
Min bänkskiva hamnade på 100 cm i överkant.
Benen är justerbara och ca 170 mm.
Skulle kunna vara en lösning, vi är dock lite inne på att sätta sockel av en tillsågad täckskiva. Kanske är en dum idé i en tvättstuga?

J JonathanFlod skrev:
Skulle kunna vara en lösning, vi är dock lite inne på att sätta sockel av en tillsågad täckskiva. Kanske är en dum idé i en tvättstuga?
Jag har en brunn under kopplad till vask och tvätt/tork så där vill jag ha lite tillsyn.

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Finns mängder av justerbara möbelben. Kolla t.ex. på Bauhaus.

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Om du ska ha sockel så kan du höja benen med en 2”2, då hamnar bänken på ca 95 cm.

Tack för input!

Det lutar åt pallbrickor att lägga under för att inte ha trä direkt mot golvet om det skulle bli blött. Har redan köpt hem ben från IKEA så jag får försöka deras clips tillsammans med en egengjord sockel. Borde kunna borra hål i clips och skruva fast dom i sockeln innan den sätts på plats.

J JonathanFlod skrev:
Täcksida av spånplatta eller MDF tål inte vatten och i en tvättstuga kanske golvet spolas av ibland.
Protte

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Täcksida av spånplatta eller MDF tål inte vatten och i en tvättstuga kanske golvet spolas av ibland.
Protte
Förhoppningsvis skall vi bara våttorka golvet och inte spola det. Vi har valt att sätta in duschkabin för att inte vattenbegjuta golvet mer än nödvändigt, men som du säger, det finns alltid en risk.

Tycker du att man skall undvika sockel helt och hållet, montera den lite ovanför golvet eller välja en någon annan lösning?

Gör hellre en ram mellan skåp och ben, så hög som behövs och ställ skåpen på.
Protte

Då försvinner ju fördelen med de förborrade fästena för benen i skåpet. Om man väljer bort sockel helt och hållet ser jag fördelen med den lösningen eftersom man bara ser benen. Men helst vill vi ha någon form av sockel om möjligt.

Vi får nog sätta grejerna på plats och se om vi saknar sockel eller inte.

J JonathanFlod skrev:
Sockel i tvättstuga låter inget vidare. Varför behöver ni det?

Sätt sockeln några mm över golv så är det inga problem med fukt.

I första inlägget står det att skåpen hänger i en skena......räcker inte det så slipper du ben öht.
I vår tvättstuga sitter ett högskåp skruvat i väggen så det är städutrymme under skåpet.
Argumentet att man missar de förborrade hålen om man gör en ram......ska man ha något special så får man offra något.
Erfarenhet från vår tvättstuga är att det behövs spolas av golvet då och då och en sockel några mm från golvet kommer ändå att bli blöt.

Protte

• Gilla
Viggo 2
  • Laddar…
Tanken var att ta bort sockeln precis som du gör med en badkarsfront när du spolar av ;) Ikeas ben har snäppfästen så det är busenkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.