nix det skulle man inte ha enligt Ardex kundtjänst - ringde och frågade speciellt om det ...

Hej!

Kanske är det så att det tjocka lagret med sättbruk skapat mycket sprickor och
och gropbildningar , bruket är ju egentligen inte avsett att användas som spackel
i större mängder och tjocklekar . Jag har varit tvungen att bredspackla en del i mitt badrum också , använder Lip Super Trope fix , det har bildats sprickor där det är som tjockast , kontaktade Lip Scandinavia som sa att det är nog inget problem att lägga
klinker nu när det brunnit/härdat/krymt klart .
Hur snabbt la du klinkersen ? hann du se om det bildades sprickor?
Såg också på bruksanv. X701 på en del plattor är det nödvändigt att tillföra bruk på
plattan också.

mvh/s

Nä det var ngn dag emellan - såg inga sprickor alls ... Jag snackade en del med kundtjänsten på Ardex och att göra såhär var helt OK enligt dem. Men,men - ngt fel är det ! Det är ju lätt att byta ett par plattor men man blir ju orolig att det skall bli fler allteftersom ...

Du har fortfarande problemet med att det ligger en icke godkänd plastmatta i botten som kommer att ge dig fuktskador...

Tompa01 skrev:
...På Ardex produktblad för X7 Plus så står det att den skall blandas med 8,75liter vatten till 25kg pulver. Detta gjorde jag. ...
...Senare läste jag även på säcken till fixet, där står det att blandningsförhållandet skall vara 10,5L vatten till 25kg pulver, en skillnad på 20%. Jag vet inte hur noggrant det är med vatten, men denna skillnad gör att fixet från att vara mycket svårbearbetat och torrt blir helt OK.

Jag förstår inte hur Ardex har lyckats få så fel i sin information så att blandingsförhållanden kan skilja på 20% från produktblad till säck? Kan det ev vara något liknade fel i ditt fall?

Tompa
Låter som skillnaden i blandningsförhållandet mellan horisontell och vertikal plattsättning.
Det är skillnad mellan andra cementprodukter och kakelfix. Framför allt i blandningsfasen. Man kan inte röra ihop kakelfix, framför allt inte elastiskt ROT-fix. Det skall blandas med kraft. Maskin med propeller gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.