2 652 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
höganäs rsutik lossnar ...
Sida 1 av 2
Hej jag har lagt klikers på barumsgolvet och några har lossnat. Har lagt ca 1,5 cm Ardex X701 ( med värmekabel som inte varit påslagen ännu och det har gått 2 mån) som fått torka och på den samma fix ( X701 ) som jag lagt plattorna i - men som sagt några har lossnat ...
Ngn som har teori om varför ???
Ngn som har teori om varför ???
Har du spacklat in värmekablarna utan flytspackel? Var har du tätskiktet? Hade du tillräckligt med vatten i sättbruket när du satte plattorna?
jo men alldeles oavsett det så fäster ju klinkersen i fixen ( och det är inte fixen som släppt ifrån underlaget ) . Ardex sa att man kan använda X701 både som spackel för kabeln och som fix för plattorna - det skulle särskilt vara bra fäste i den sa man ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Hur lång tid väntade mellan att du drog tandspackeln tills du började sätta plattorna. Du har vanligtvis 10-15 minuter på dig att avsluta plattsättningen per omgång. Annars fäster inte plattorna i fixet.
nä - det var inte länge , tycker jag gjort detta så många ggr men aldrig varit med om detta förut ... jag gjorde det dock i två omgångar ( halva först andra halvan efter en/par dagar) och redan efter första halvan märkte jag detta och trodde att jag "ruckat" ( man skruvar ju lite på dem för att det skall ta bra ) för dåligt på dem så den andra halvan kom jag på den nya metoden att klappa till dem lite försiktigt med en gummiklubba - men det lossande ett par plattor ifrån båda halvorna ... Tror Ni att fel ( fast jag köpte den på höganäs butiken ) tandning kan orsaka detta ???
Vilken tandning hade du och hur stora är plattorna?
Verkar ju helt enligt konstens alla regler, men var sa du att du hade förlagt själva tätskiktet? Har du guckat innan du gjöt in värmekablarna eller ligger det guck där du sen smetade på plattorna?
Där klarnade det. Det är inte en godkänd konstruktion du gjort, dessutom håller den inte. Även om den hade hållit så kommer fixen så småningom att dra mjukgöraren ur plasten, som sedan spricker och du kommer få fuktskador till följd. Är rädd att du får riva upp hela skiten och göra om göra rätt.
Om det beror på plastmattan så borde det släppa mellan mattan och fixet, inte mellan fixet och klinker. (Som jag förstår så är det klinkers som lossnar från fixet.)
Jag har just satt kakael med Ardex X7 Plus, och där hittade jag något roligt. På Ardex produktblad för X7 Plus så står det att den skall blandas med 8,75liter vatten till 25kg pulver. Detta gjorde jag. Har aldrig kaklat förut, men arbetat en hel del med betong och puts mm. När jag skulle sätta upp första plattan så förstod jag med härledning av mina erfarenheter från andra cementprodukter inte hur det skulle binda mot kaklet. Fixet var i min mening alldeles för torrt. När jag försökte dra av med fixkamen så följde det mesta med, och kvar på väggen satt en torr, kornig massa. Helt på eget bevåg så blandade jag i mer vatten tills det hade en konsistens som jag trodde mer på. Senare läste jag även på säcken till fixet, där står det att blandningsförhållandet skall vara 10,5L vatten till 25kg pulver, en skillnad på 20%. Jag vet inte hur noggrant det är med vatten, men denna skillnad gör att fixet från att vara mycket svårbearbetat och torrt blir helt OK.
Jag förstår inte hur Ardex har lyckats få så fel i sin information så att blandingsförhållanden kan skilja på 20% från produktblad till säck? Kan det ev vara något liknade fel i ditt fall?
Tompa
Jag har just satt kakael med Ardex X7 Plus, och där hittade jag något roligt. På Ardex produktblad för X7 Plus så står det att den skall blandas med 8,75liter vatten till 25kg pulver. Detta gjorde jag. Har aldrig kaklat förut, men arbetat en hel del med betong och puts mm. När jag skulle sätta upp första plattan så förstod jag med härledning av mina erfarenheter från andra cementprodukter inte hur det skulle binda mot kaklet. Fixet var i min mening alldeles för torrt. När jag försökte dra av med fixkamen så följde det mesta med, och kvar på väggen satt en torr, kornig massa. Helt på eget bevåg så blandade jag i mer vatten tills det hade en konsistens som jag trodde mer på. Senare läste jag även på säcken till fixet, där står det att blandningsförhållandet skall vara 10,5L vatten till 25kg pulver, en skillnad på 20%. Jag vet inte hur noggrant det är med vatten, men denna skillnad gör att fixet från att vara mycket svårbearbetat och torrt blir helt OK.
Jag förstår inte hur Ardex har lyckats få så fel i sin information så att blandingsförhållanden kan skilja på 20% från produktblad till säck? Kan det ev vara något liknade fel i ditt fall?
Tompa
Jo jag vet att man kan anse olika här om mattorna - men jag orkar inte ta den rundan igen ... Dvs om Ni inte anser att släppet beror på plastmattan ( som ligger långt under skiktet där det släpper ) - dvs mellan klinkersen och fixen !
Intressant det där med mängden vatten - jag blandade nog "på känn" som vanligt - det brukar funka . KOllar lite där och återkommer ...
Intressant det där med mängden vatten - jag blandade nog "på känn" som vanligt - det brukar funka . KOllar lite där och återkommer ...
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Om man nu skall leta "fel", så tror jag att du borde ha använt primer under fixet. Annars är det risk att spacklet suger ut vattnet ur fixet innan det brunnit klart.
I normalfallet så har du ju fuktspärr mellan spackel och fix, som ger samma funktion som primern.
I normalfallet så har du ju fuktspärr mellan spackel och fix, som ger samma funktion som primern.