Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mitt system var från 80-takets första hälft så det fanns ingen lägesratt vad jag minns, bara på och av. Men manual finns ju på nätet och säger samma sak som Daniel ovan:

[bild]
Det låter ju lovande, om huset håller värmen på läge 1 har vi en mycket bättre utgångspunkt. Tack för svaren så länge! Skriver igen efter mötet med teknikern.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fick du någon klarhet efter teknikerns besök?

D Daniel Kron skrev:
Fick du någon klarhet efter teknikerns besök?
Tyvärr hade han inte tid idag så vi ska ses i slutet av veckan! Återkommer :D

Idag träffade jag teknikern! Tyvärr blev det värre, hehe. Vi började rengöra fläktflänsarna, där hade damm samlats på bara ena halvan av flänsarna. När dessa rengjordes så lät det ännu mer p.g.a att lagrena hade slitits ojämnt. Så det pulserande brummandet blev tyvärr värre, även om han la en gummimatta under värmaren.

Han ska testa byta lager + kondensator(er?), hjälper inte det blir det byte av hela motorn.
Ev. ska värmaren hängas upp med gängstänger i takstolarna så vi slipper stomljuden på golvet.

• Gilla
Daniel Kron
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MARTINOV skrev:
Idag träffade jag teknikern! Tyvärr blev det värre, hehe. Vi började rengöra fläktflänsarna, där hade damm samlats på bara ena halvan av flänsarna. När dessa rengjordes så lät det ännu mer p.g.a att lagrena hade slitits ojämnt. Så det pulserande brummandet blev tyvärr värre, även om han la en gummimatta under värmaren.

Han ska testa byta lager + kondensator(er?), hjälper inte det blir det byte av hela motorn.
Ev. ska värmaren hängas upp med gängstänger i takstolarna så vi slipper stomljuden på golvet.
Toppen, då var ju felet det som vi trodde!

Jag själv skulle nog överväga att inte snåla och hålla på med rengöringar och lagerbyten när dessa problem finns. Bättre att få en perfekt tyst produkt och från tysk fabrik istället för att en servicekille ska dra dyra hantverkstimmar och fixa det hjälpligt. Han har ju ändå inte utrustning för att balansera motorn med fläkthjul exakt. (Även om motorn kostar några tusenlappar så blir årskostnaden minimal på dessa anläggningar.)

Toppen, då var ju felet det som vi trodde!

Jag själv skulle nog överväga att inte snåla och hålla på med rengöringar och lagerbyten när dessa problem finns. Bättre att få en perfekt tyst produkt och från tysk fabrik istället för att en servicekille ska dra dyra hantverkstimmar och fixa det hjälpligt. Han har ju ändå inte utrustning för att balansera motorn med fläkthjul exakt. (Även om motorn kostar några tusenlappar så blir årskostnaden minimal på dessa anläggningar.)
Tack för input! Teknikern tyckte också det var lika bra att byta hela motorn. Så någon gång under veckan kommer han och byter motor, kondensatorer samt hänger upp hela värmaren i gängstänger.

Vi tänkte även försöka isolera sidovinden då vi snart ska ha rummet som är vägg i vägg som sovrum. Håller tummarna att vi blir nöjda med detta! Tack igen för svaren.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ville bara uppdatera om läget. Fläktmotorn är nu bytt och det blev som en helt ny maskin. Ljudnivån gick från "lastbil på tomgång" till ett svagt sus. Behövde inte ens hänga upp värmaren då precis alla vibrationer försvann.

Vi kan till och med ha det intilliggande rummet som sovrum utan att isolera extra mot kattvinden. Nu har vi nära på helt tyst i huset, såååå skönt. Är extremt nöjd med ventilationsfirman. Tack för all input här också!

• Gilla
Monica_E1 och 3 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Ville bara uppdatera om läget. Fläktmotorn är nu bytt och det blev som en helt ny maskin. Ljudnivån gick från "lastbil på tomgång" till ett svagt sus. Behövde inte ens hänga upp värmaren då precis alla vibrationer försvann.

Vi kan till och med ha det intilliggande rummet som sovrum utan att isolera extra mot kattvinden. Nu har vi nära på helt tyst i huset, såååå skönt. Är extremt nöjd med ventilationsfirman. Tack för all input här också!
Samma bekymmer hos mig. Varifrån köpte du fläktmotorerna,var de dyra? Bytte du nedre delen, köksfläkten, också? Om ja, till vad? Originalfläkten gör ju knappt skäl för namnet...

Jag tror det är värt att fundera på var ACJns oljud kommer ifrån.

Om du har otur så är det luftens flöde och tryck som skapar detta då är det ju hela röranläggningen som måste åtgärdas. Någon sorts orgelpipseffekt.

En annan variant är att det är fläkten. Du skriver att den är välunderhållen, innebär det att fläkthjulen är kakrena och helt balanserade?

Jag bytte fläkthjul (hela motorerna egentligen) i ett gammalt ACF. Hela den lilla kryddhyllevärmareväxlaren gick från dånburk till tystnad. Ja tystnad, jag trodde det de nya motorerna inte fungerade när jag först kopplade in elkontakten efter bytet. Och då hade jag ändå lekt med lagerbyten och manuell rengöring på de gamla motorerna några år innan.
Samma problem hos mig. Kunde du göra bytet själv? Varifrån köpte du, de billigare el dyrare av de du länkade till? Har du bytt nedre delen, spisfläkten också? Om ja, till vad? Vår gamla FTX i köket sen 1986 låter så man blir galen, mätte nyss upp 64 dB och spisfläkten gör inte skäl för namnet.

Claes Sörmland
Monica_E1 Monica_E1 skrev:
Samma problem hos mig. Kunde du göra bytet själv? Varifrån köpte du, de billigare el dyrare av de du länkade till? Har du bytt nedre delen, spisfläkten också? Om ja, till vad? Vår gamla FTX i köket sen 1986 låter så man blir galen, mätte nyss upp 64 dB och spisfläkten gör inte skäl för namnet.
Om det är kryddhyllefläkten som låter så kallas den för ACF. Två sådana här motorer bytes:

https://flaktbutiken.se/ventilation...minimaster-minivent-acf/bahco-acf-flaktmotor/

Har för mig att jag hittade dem mycket billigare i en finsk webbutik men det var ju några år sedan och innan kronan blev pesetas.

Samma bekymmer hos mig. Varifrån köpte du fläktmotorerna,var de dyra? Bytte du nedre delen, köksfläkten, också? Om ja, till vad? Originalfläkten gör ju knappt skäl för namnet...
Vanligt fel är slitna lager (2 st. i varje fläkt) i fläktarna. Det går relativt enkelt att knack ut dessa och trycka dit två nya.
Du hittar filmer på ex Youtube som visar arbetsgången.

Pris för två SKF-lager ca 100-200 kr.

E etompau skrev:
Vanligt fel är slitna lager (2 st. i varje fläkt) i fläktarna. Det går relativt enkelt att knack ut dessa och trycka dit två nya.
Du hittar filmer på ex Youtube som visar arbetsgången.

Pris för två SKF-lager ca 100-200 kr.
Lager är utbytta men det gjorde ingen skillnad på oljudet tyvärr.

Om det är kryddhyllefläkten som låter så kallas den för ACF. Två sådana här motorer bytes:

[länk]

Har för mig att jag hittade dem mycket billigare i en finsk webbutik men det var ju några år sedan och innan kronan blev pesetas.
Är denna du länkade till tidigare i tråden den finska butiken tro ? https://usv.se/produkt/flaktmotorer-och-takflaktar/

Hej! Jag tror motorn beställdes av firman, minns inte tyvärr.
ACF som satt över spisen med inbyggd spisfläkt byttes ut till en SystemAir VTR 250, tror jag det var... Firman tyckte vi skulle byta placering, så nya trummor drogs och det nya aggregatet sitter på väggen i tvättstugan. Den hörs inte alls om man stänger dörren dit.

Nu har vi alltså en vanlig köksfläkt istället. Rekommenderas att byta placering om möjlighet finns. Även om den nya är betydligt tystare så hade jag inte velat ha det ljudet i köket heller.

• Gilla
Monica_E1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.