Hej,

Jag och min sambo bor i ett 50-tals hus, det är:
  • Byggt på suterräng med 3 våningar som står på ett berg i en sluttning med en stor Å nedanför.
  • Det har regnat i flera veckor och det är 100% rh fuktighet utomhus.
  • Källaren håller 55% utan problem med avfuktare.
  • Vi har ca 60-65% på mellanvåningen utan avfuktare.
Det jag undrar över är övervåningen, där det lätt blir ca 70-75% när dörren upp är stängd och ventilationen är stängd.

Vi kör en luftavfuktare där om dagen så att det blir ca 55%, men den går snabbt upp när två personer sover där 8 timmar till 75-80% när luftavfuktaren är avstängd på natten.

Vad kan man göra för att hålla mellan 50-60% på övervåningen utan avfuktare?
 
Thomas Mikael Thomas Mikael skrev:
Hej,

Jag och min sambo bor i ett 50-tals hus, det är:
  • Byggt på suterräng med 3 våningar som står på ett berg i en sluttning med en stor Å nedanför.
  • Det har regnat i flera veckor och det är 100% rh fuktighet utomhus.
  • Källaren håller 55% utan problem med avfuktare.
  • Vi har ca 60-65% på mellanvåningen utan avfuktare.
Det jag undrar över är övervåningen, där det lätt blir ca 70-75% när dörren upp är stängd och ventilationen är stängd.

Vi kör en luftavfuktare där om dagen så att det blir ca 55%, men den går snabbt upp när två personer sover där 8 timmar till 75-80% när luftavfuktaren är avstängd på natten.

Vad kan man göra för att hålla mellan 50-60% på övervåningen utan avfuktare?
Ventialtion är väl nyckeln: Nu är det ju svårt när det är så fuktigt ute, men annars är tillräcklig ventialtion nyckeln.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ventialtion är väl nyckeln: Nu är det ju svårt när det är så fuktigt ute, men annars är tillräcklig ventialtion nyckeln.
Det var så jag tänkte också, om det är torrare utomhus (vilket det normal sett är) så kan man byta den fuktiga luften inomhus med den torra. Men om det är fuktigare utomhus, så kan väl inte ventilation hjälpa något alls?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Thomas Mikael Thomas Mikael skrev:
Det var så jag tänkte också, om det är torrare utomhus (vilket det normal sett är) så kan man byta den fuktiga luften inomhus med den torra. Men om det är fuktigare utomhus, så kan väl inte ventilation hjälpa något alls?
Nej då är det bara avfuktare som gäller förstås (kanske tom med stängd ventilation för att det skall gå snabbare) - men luftkvaliteten kommer ju bli sämre i längden (om folk är där) eftersom co2 behöver komma ut och nytt syre in.
 
  • Gilla
Thomas Mikael
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.