Jag installerade en HZ25XKE för ungefär ett år sedan och den fungerade utmärkt första vintern. I år har den däremot betett sig "märkligt" och haft betydligt högre elförbrukning.

Nu t ex vid 0 grader ute så ger den lite värme samtidigt som att utedelen går för fullt och är tämligen nedfrostad. Jag har nu satt den manuellt på kyldrift en stund för att avfrosta manuellt.

Ibland har den inte heller ökat värme/fläkthastighet (trots att högre temperatur är inställd) och istället har jag fått välja "Powerful"-läget för att väcka den till liv. Är det brist på köldmedium eller något annat som strular?

Låter som det kan vara brist på kylmedia tycker jag. Hur ser frostningen av utedelen ut? Typ halva utedelen eller randig?

J Josth skrev:
Låter som det kan vara brist på kylmedia tycker jag. Hur ser frostningen av utedelen ut? Typ halva utedelen eller randig?
Nej jag tycker att det ser bra ut:
Otydlig närbild på grönmålad metallobjekt med strukturerad yta, detaljer delvis synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, ja påfrostningen ser fin ut. Det är inte så att du stängt av t.ex. flera el-radiatorer i huset under året så belastningen på luftvärmepumpen nu har ökat?

Nej jag har en frånluftsvärmepump som värmer bottenplan som vanligt, den enda skillnaden är att jag inte eldat i år men jag eldade inte varje dag förra året så det borde inte vara skillnaden heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.