Hej! Håller på att fundera över vår förbrukning.
Bor i Stockholm i 120kvm villa från 2003.
vi bor 2 personer i huset!

Flyttade in för 2 år sedan och installerade direkt en NIBE f370 (original 310p var trasig) detta skedde i all hast utan större eftertanke. Detta av en lokal rörmokare som inte gjort några inställningar mer en defualt från fabrik.

vår årsförbrukning är på ca 23-24000 kWh. (Spabad, attefallshus inräknat i detta, inga elbilar)

min fundering var på hur mycket och vad man kan sänka denna med lättast?
Ska vi installera en luft luft värmepump som komplement, eller bestycka om niben med en utedel också? Hur ska vi tänka och har ni några exempel på siffror? Min känsla är att patronen går ganska mycket , har testat begränsa den med dåligt varmvatten och kallt hus som resultat

övriga svar som bättre vitvaror, ledbelysning etc är redan utfört de 2 år som passerat =)

Redigerat:
Jag har en f370 i ett hus på 120kvm byggt 1984. 4 Pers i hushållet.
Elgolvvärme badrum sam elelement i fristående garage.

11800kWh / år

Som jämförelse...

Edit: i Västra Götaland.

Redigerat:
Och jag har en f370 i hus på västkusten, 120 kvm, två personer, 7000 kWh

• Gilla
davveno1
  • Laddar…
Man kan se tidsfaktorn för el-patronen i F370 display och sedan räkna ut hur många kWh det blir och dela med antal år den varit i drift. Då kan man gissa att det går att spara två tredjedelar av den förbrukningen med en bra LLVP och huset har någorlunda öppen planlösning.

davveno1 davveno1 skrev:
Jag har en f370 i ett hus på 120kvm byggt 1984. 4 Pers i hushållet.
Elgolvvärme badrum sam elelement i fristående garage.

11800kWh / år

Som jämförelse...

Edit: i Västra Götaland.
Hej
Har ocksåen f370 oh tycker att den drar mycket. Har ni nån luftvärmepump eller värms huset? Vilken innetemperatur har ni.

Ti65 Ti65 skrev:
Hej
Har ocksåen f370 oh tycker att den drar mycket. Har ni nån luftvärmepump eller värms huset? Vilken innetemperatur har ni.
Då när jag skrev de hade jag enbart f370, men sen köpte jag en mitsubishi ft25 och kom då ner till 9300kwh.

Elpatronen i f370 gick typ en timme på ett år, 0 avfrostningar.
Nya termostater och ventiler osv..
20° inne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.