1 607 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hög elförbrukning?
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med om huruvida min elförbrukning är "normal".
Från den sista Okt till den sista Nov så ska jag ha förbrukat ca 1100 Kwh enligt Eon, är det mycket?
Jag bor utanför malmö och vädret har varit milt. Jag har ett hus på 90 kvm med en risig tillbyggnad (som inte värmts upp). Jag har uteslutande använt luft/luft värmepumpen. Har alltså elpannan på "sommarläge" d.v.s. elementen är inte igång utan endast varmvatten för dusch, etc.
Jag är ensam i hushållet och jag har verkligen snålat på värmen, det är helt enkelt alldeles för kallt som jag har det nu, men är rädd för snordyra elräkningar nu när det börjar bli ruggigt även här i södra Sverige.
Tacksam för svar.
Skulle behöva lite hjälp med om huruvida min elförbrukning är "normal".
Från den sista Okt till den sista Nov så ska jag ha förbrukat ca 1100 Kwh enligt Eon, är det mycket?
Jag bor utanför malmö och vädret har varit milt. Jag har ett hus på 90 kvm med en risig tillbyggnad (som inte värmts upp). Jag har uteslutande använt luft/luft värmepumpen. Har alltså elpannan på "sommarläge" d.v.s. elementen är inte igång utan endast varmvatten för dusch, etc.
Jag är ensam i hushållet och jag har verkligen snålat på värmen, det är helt enkelt alldeles för kallt som jag har det nu, men är rädd för snordyra elräkningar nu när det börjar bli ruggigt även här i södra Sverige.
Tacksam för svar.
danielte skrev:
Jag får inte riktigt ihop detta. 2100 kronor för 1100 KWh blir snarare 191 öre /KWh, men det finns kanske fasta avgifter eller andra omständigheter som inte framgår. Jag kan tyvärr inte kommentera om förbrukningen är rimlig.danielte skrev:
Eftersom jag blev ensam med att stå för lån och alla omkostnader så blir jag förstås lite orolig att elen ska skena nu när det blivit kallt ute och jag har helt enkelt inte råd att betala 10 000 kr för december om räkningen skulle kunna hamna på detta.
Du kan inte gräva fram några gamla räkningar för att se lite historik? Har du inte kvar dessa kan du nog få hjälp av elleverantören med historiska värden för vad "huset" brukar dra. Sen skiljer det naturligtvis en del mellan en kall och en varm vinter men viss ledning borde du kunna få.danielte skrev:
Känner du dig riktigt orolig så kan du ju faktiskt själv läsa av elmätaren dagligen under en tid. Då får du svart på vitt vad som faktiskt går åt och slipper få en överraskning när räkningen dimper ner.
Jag kan inte riktigt jämföra med föregående år då detta är första året jag bor här. Förra ägaren använde ett allrum och sovrum i tillbyggnaden som är mycket dåligt isolerad och använder sig utav direktverkande elelement så det blir svårt att jämföra.
Problemet är att värmepumpen är på nedanvåningen och sovrummet på ovanvåningen och då blir det ganska kallt där uppe så min tanke var att slå på elementen. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ha varma täcken och kläder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om det är "för dyrt" eller "billigt" beror ju på förutsättningarna.
För att ge dig något att jämföra med så har jag i södra Halland en elräkning på
480 kWh = ungefär 710 kr när räkningarna för november trillar in. 110 m2 boyta.
Men jag har ingen värmepump.
Får vänta med installation några år tills huset är fem år gammalt så jag kan få ROT-avdrag
Men, som sagt, allt är relativt och beror på vad man jämför med, och hur man jämför.
Nu gör jag av med 5800 kWh el per år.
I mitt förra hus i Göteborg gick det år 25.000 kWh.
För att ge dig något att jämföra med så har jag i södra Halland en elräkning på
480 kWh = ungefär 710 kr när räkningarna för november trillar in. 110 m2 boyta.
Men jag har ingen värmepump.
Får vänta med installation några år tills huset är fem år gammalt så jag kan få ROT-avdrag
Men, som sagt, allt är relativt och beror på vad man jämför med, och hur man jämför.
Nu gör jag av med 5800 kWh el per år.
I mitt förra hus i Göteborg gick det år 25.000 kWh.
Förbrukningen beror till stor del på hur väl isolerat huset är. Det går säkert att komma under 1100 kWh, men det låter inte orimligt mycket. Jag bor på 64 m² i Nykvarn och har förbrukat 627 kWh denna novembermånad. Då har luftvärmepumpen fått hjälp av en hel del vedeldning i rörspisen.
Är du nyinflyttad, eller har du bott i ett par månader? Förbrukningen under den varmare årstiden säger en del om hur mycket som är värme och hur mycket som är annat.
Är du nyinflyttad, eller har du bott i ett par månader? Förbrukningen under den varmare årstiden säger en del om hur mycket som är värme och hur mycket som är annat.
Det är svårt att jämföra med tidigare sommarmånader också, eftersom det konstant varit flera hantverkare här med maskiner.
Avemo: Huset börjar väl bli hyfsat isolerat. På ovanvåningen har gavlarna helt bytts ut, likaså taket och detta har isolerats ordentligt. Nya tre glasfönster med bra värden har också satts in. På nedanvåningen finns ett par tvåglasfönster och ytterväggarna där är gjorda av lertegel. Hur bra eller dåligt detta är har jag ingen aning om.
Som det verkar av era svar så är det inte orimlig förbrukning.Då är helt enkelt min fråga, eftersom november var ganska varmt, hur mycket mer kan värmen dra/kosta om december blir kallt? Om jag räknar med ett katastrofscenario, ska jag räkna med dubbelt så mycket förbrukning? Fyra gånger så mycket?
Avemo: Huset börjar väl bli hyfsat isolerat. På ovanvåningen har gavlarna helt bytts ut, likaså taket och detta har isolerats ordentligt. Nya tre glasfönster med bra värden har också satts in. På nedanvåningen finns ett par tvåglasfönster och ytterväggarna där är gjorda av lertegel. Hur bra eller dåligt detta är har jag ingen aning om.
Som det verkar av era svar så är det inte orimlig förbrukning.Då är helt enkelt min fråga, eftersom november var ganska varmt, hur mycket mer kan värmen dra/kosta om december blir kallt? Om jag räknar med ett katastrofscenario, ska jag räkna med dubbelt så mycket förbrukning? Fyra gånger så mycket?
Redigerat:
Det är nog ingen orimlig förbrukning, men den går säkert att pressa ner en bit. Om det är till någon hjälp kan jag meddela att min högsta månadsförbrukning hittills var januari 2010 med 1723 kWh. Alltså nästan tre gånger denna november. Det var innan jag hade värmepumpen. Dessutom har det gjorts en del smärre förbättringar på huset sedan dess.
Om du dubblar din förbrukning en kall månad jämfört med gångna november är det inte orimligt. Att du skulle fyrdubbla den låter däremot väldigt mycket.
Om du dubblar din förbrukning en kall månad jämfört med gångna november är det inte orimligt. Att du skulle fyrdubbla den låter däremot väldigt mycket.
det låter mycket tycker jag, har själv gjort av med 825kwh på samma period.
har en L/L värmepump i ett dåligt isolerat 1800 talshus på 200 m2 (värmer bara nedervåningen på 100 m2
bor själv så antar att övrig elförbrukning är liknande
har en L/L värmepump i ett dåligt isolerat 1800 talshus på 200 m2 (värmer bara nedervåningen på 100 m2
bor själv så antar att övrig elförbrukning är liknande
Klicka här för att svara