D d0391m0 skrev:
Är det viktigt med att alla slingor är öppna?

Jag har liknande situation, utan golvvärme, men har tänkt sätta in en LLVP där det är som mest öppet (vardagsrum, hall och kök).

Tänkte då stänga elementen genom att vrida ner termostaten. Tänkte endast ha sovrummens element igång någorlunda då de kommer vara en bit bort från LLVP.
Installerar du en LLVP så sänk inte termostaterna. Det är ett feltänk som många gör. LLVP fungerar sällan som basvärme, utan den tar över och ger billigare värme. Sätt termostaterna 1-2 grader under den temperatur LLVP är ställd på. När värmen från LLVP når elementen så stänger termostaterna på elementen. Och OM värmepumpen av någon anledning krånglar, så sköter elementen istället basvärmen
 
Tomture61
G gusse58 skrev:
Installerar du en LLVP så sänk inte termostaterna. Det är ett feltänk som många gör. LLVP fungerar sällan som basvärme, utan den tar över och ger billigare värme. Sätt termostaterna 1-2 grader under den temperatur LLVP är ställd på. När värmen från LLVP når elementen så stänger termostaterna på elementen. Och OM värmepumpen av någon anledning krånglar, så sköter elementen istället basvärmen
Hur man ska reglera värmen i ett hus med flera plan och som dessutom har olika sätt att fördela värmevatten på är stundtals komplicerad .
Detta om man tillför en yttre värmekälla så som LLVP eller braskamin .
För mig med termostater till GV så stängdes den helt i rum som påverkades av LLVP .
Vattenradiatorer har en bättre reglering .
Krävs många ord för att förklara exakt hur man kan utnyttja en LLVP på bästa sätt .

Läs detta inlägg hur jag gjorde , stundtals kan det vara diskussioner om helt andra saker .
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stor-besparing-att-byta-flvp.569043/page-11#post-6535195
 
  • Gilla
HOLBE
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.