17 630 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
Hög elförbrukning på värmepump
Jag reglerar GV på nedre plan via inomhus modulen och kurvan som går att ställa in. Det funkar ganska bra, nu har jag ju väldigt ojämn värme men det har troligtvis o göra med att hela systemet knasar.Tomture61 skrev:
Radiatorerna tror jag följer framledningstemperaturen för golvvärmen (kan ha fel). Jag har inte kunnat se att det finns en separat inställning för vilken värme som ges till elementen. Det enda jag kan justera med elementen är ju det här vanliga som man snurrar på för att stänga/öppna dem.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Har du garanti kvar på VP ?G GabrielS skrev:Försökte hitta vart det läcker ifrån så jag öppnade ovansidan, såhär såg det - ser ut som att det har varit väldigt varmt där. För cirka 1 år sen hade vi extremt varmt inomhus och i tvättstugan där modulen finns, trolig förklaring till det.
Det läcker hursomhelst från den kåpan som finns på bilden, kunde inte öppna cellplasten för att se exakt vart det rinner.
I övrigt så ser jag ett mönster på när det läcker. När värmen avtar - dvs. på morgonen då vi inte har nån värme i huset. Värmepumpen ger värme först (ingen läcka) och sen så läcker det när den slutar ge värme.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Ang ö-våningen så börjar man med helt öppna termostater .G GabrielS skrev:
Har dock svårt att få grepp på ditt värmesystem , typ är GV på nedre plan samma framledningstemp till ö-plan ?
Men börja med temperaturen i rum på ö-plan + reglera temp med din VP (framledningstemp) till önskad temp .
Vad som händer på n-plan med GV återstår att se ang temperaturer i dess rum .
Tror inte det. Visste själv inte när den installerades då den var här när jag flyttade in. Pratade med Nibe och de sa att via serienumret så verkar är den vara från 2022. Dem kunde inte se att installatören hade registrerat den hos dem. Vad är mina alternativ?Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Hittar detta på Nibes hemsidaG GabrielS skrev:
https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 290 inlägg
Läckaget bör åtgärdas såklart.
Sen verkar det som att ditt system behöver en ordentlig injustering.
Kör konstant temperatur hela dygnet, då kan värmepumpen köra med lägre framledningstemperatur och bättre COP.
Man börjar med att öppna alla slingor till MAX, för att få så högt flöde och jämn temperatur på vattnet som möjligt. Därefter justerar man ner värmekurvan tills man når lägsta acceptabla temperatur i det kallaste rummet.
När man nått dit justerar man termostaterna i de rummen som eventuellt har övertemperatur
Sen verkar det som att ditt system behöver en ordentlig injustering.
Kör konstant temperatur hela dygnet, då kan värmepumpen köra med lägre framledningstemperatur och bättre COP.
Man börjar med att öppna alla slingor till MAX, för att få så högt flöde och jämn temperatur på vattnet som möjligt. Därefter justerar man ner värmekurvan tills man når lägsta acceptabla temperatur i det kallaste rummet.
När man nått dit justerar man termostaterna i de rummen som eventuellt har övertemperatur
Grundläggande är att värmepumpen ska utgöra basen för värmen innan elpatron går in och tar topparna. Det verkar som du har felfungerande eller fel inställning i regleringen. För mig låter det som elpatronen går in för tidigt eller att du har problem med VP som gör att verkningsgraden har minskat. Tillse att kondensat dräneringen från VP är viktigt så att det inte blir igensatt.G GabrielS skrev:Jag har ett radhus med två våningar, totalt 125 kvm. Vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenburna element på övervåning.
Jag har en Nibe VVM S320. I januari förbrukade jag 3300 kWh.
Jag vet inte vilken information som är relevant, men jag listar några saker så får ni gärna fråga om jag missat nåt.
Jag får en del felmeddelanden med jämna mellanrum.
-Max temperatur ut från värmepump
-Kort driftstid på kompressor.
Till saken hör också att mina element är extremt varma.
Inne modulen brukar dessutom läcka vatten underifrån emellanåt. Känns som att det är ojämn värme (utan att vädret ute växlar), ibland försvinner värmen för att sedan komma tillbaka efter några timmar. Allt installerades cirka 3,5 år sedan.
Tack för er input!
Avluftning anslutning som läcker ser de ut somG GabrielS skrev:Försökte hitta vart det läcker ifrån så jag öppnade ovansidan, såhär såg det - ser ut som att det har varit väldigt varmt där. För cirka 1 år sen hade vi extremt varmt inomhus och i tvättstugan där modulen finns, trolig förklaring till det.
Det läcker hursomhelst från den kåpan som finns på bilden, kunde inte öppna cellplasten för att se exakt vart det rinner.
I övrigt så ser jag ett mönster på när det läcker. När värmen avtar - dvs. på morgonen då vi inte har nån värme i huset. Värmepumpen ger värme först (ingen läcka) och sen så läcker det när den slutar ge värme.
Fungerar inte dräneringen kommer värmepumpen att tappa effekt. Däremot skulle det vara läckage i den interna kretsen bör lågtryckspressostaten brutit för att skydda kompressorn. Det verkar vara problem med kondensdränaget, försök att rengöra rör/slang från VP ner till avloppet. Dränaget kommer från värmeväxlaren i VP.
Tack för era svar.
Det känns ju som att fläkten på värmepumpen inte är konstant på. Men även om fläkten inte skulle vara på och låt säga att elpatronen tar över helt, så borde jag inte få det kallt på morgonen. Så även innemodulen verkar det vara fel på, antar att det är kopplat till den läcka jag har.
Skulle ni kunna ge mig några specifika saker jag kan säga till de som kommer och gör service? Så jag inte betalar i onödan och de bara kommer och rengör filtret eller nåt annat "standard" man gör vid en service.
Det känns ju som att fläkten på värmepumpen inte är konstant på. Men även om fläkten inte skulle vara på och låt säga att elpatronen tar över helt, så borde jag inte få det kallt på morgonen. Så även innemodulen verkar det vara fel på, antar att det är kopplat till den läcka jag har.
Skulle ni kunna ge mig några specifika saker jag kan säga till de som kommer och gör service? Så jag inte betalar i onödan och de bara kommer och rengör filtret eller nåt annat "standard" man gör vid en service.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förutom kondensvatten kan även styrkort och givare bråka. Enligt vad jag förstår har du en ganska ny VP så det borde inte ha blivit stora problem med styrningen. Annars det som kan sticka ut på äldre VP är åldrade kondesatorer på korten samt att givaren på hetgasen kan visa ett värde på över 50-60 grader, vilket visar att givaren är trött och behöver bytas. Annars är expansionsventilen i det interna systemet (det är den som skapar att det finns köldmedia i form av både gas och vätska vilket är grunden att förflytta värme eller kyla mellan de interna komponenterna).