Jag håller på att bygga ett växthus och planerar att köpa kanalplast till taket men funderar hur jag ska få till de automatiska luckorna för ventilationen.
Växthuset är ca 4x3,5m med ett pulpettak och på taket tänkte jag lägga kanalplast, fyra skivor med måtten 1050x4000mm men när jag söker på automatiska öppnare så verkar det i huvudsak vara öppnare som är anpassade för färdiga växthus som finns att köpa, jag skulle vilja ha en komplett lucka med öppnare som passar på ett 10mm tjockt tak av kanalplast.
Är det någon här som byggt med liknande kanalplast och monterat luckor med automatisk öppnare som kan ge tips på hur jag bäst löser detta?
Växthuset är ca 4x3,5m med ett pulpettak och på taket tänkte jag lägga kanalplast, fyra skivor med måtten 1050x4000mm men när jag söker på automatiska öppnare så verkar det i huvudsak vara öppnare som är anpassade för färdiga växthus som finns att köpa, jag skulle vilja ha en komplett lucka med öppnare som passar på ett 10mm tjockt tak av kanalplast.
Är det någon här som byggt med liknande kanalplast och monterat luckor med automatisk öppnare som kan ge tips på hur jag bäst löser detta?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är väl typ en sån häre du är ute efter ?
https://www.amazon.se/Leafy-Creatio...-lpcontext&ref_=fplfs&smid=AOL66SUGYP49K&th=1
Om du bygger själv så är det väl rimligt att du får bygga luckan också.
Tex en tunn ram + kanalplast borde väl funka ?
Eller så får du anpassa bygget efter en färdig lucka, ty pdenna:
https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxth...aCg-7MghyyyYIgT36tC1c1gpJ2lB5lBxoCnmYQAvD_BwE
https://www.amazon.se/Leafy-Creatio...-lpcontext&ref_=fplfs&smid=AOL66SUGYP49K&th=1
Om du bygger själv så är det väl rimligt att du får bygga luckan också.
Tex en tunn ram + kanalplast borde väl funka ?
Eller så får du anpassa bygget efter en färdig lucka, ty pdenna:
https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxth...aCg-7MghyyyYIgT36tC1c1gpJ2lB5lBxoCnmYQAvD_BwE
Jag gjorde luckor på väggen istället, högst upp vid taket. Nu är mitt växthus runt 8m så det blev lite pilligt 🙄
8 luckor som styrs av en extra stark fönsteröppnare. Alla luckor utom den sista sitter på huvudlinan med en fjäder för att inte vara stum när den är stängd och stoppa övriga luckor (fjädern saknas i bild 2). Luckorna har fjädrande gångjärn som öppnar dem. Fönsteröppnaren lyfter vikten och slackar på linan som låter luckorna öppna sig. Jag placerade öppnaren nere för att kunna stänga luckorna även om öppnaren vill ha dem öppna och tvärt om. Nästa förbättring är att hindra krypning i linspännaren, jag tror ett buntband blir utmärkt.
Batterierna är numer utbytta mot ett gammalt järnstrykjärn, lite snyggare 😀
8 luckor som styrs av en extra stark fönsteröppnare. Alla luckor utom den sista sitter på huvudlinan med en fjäder för att inte vara stum när den är stängd och stoppa övriga luckor (fjädern saknas i bild 2). Luckorna har fjädrande gångjärn som öppnar dem. Fönsteröppnaren lyfter vikten och slackar på linan som låter luckorna öppna sig. Jag placerade öppnaren nere för att kunna stänga luckorna även om öppnaren vill ha dem öppna och tvärt om. Nästa förbättring är att hindra krypning i linspännaren, jag tror ett buntband blir utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batterierna är numer utbytta mot ett gammalt järnstrykjärn, lite snyggare 😀
Har inte byggt med kanalplast, men luckor med träreglar och plastfolie(tror luckorna ÄR 1x0.5 m)J JonkaRud skrev:Jag håller på att bygga ett växthus och planerar att köpa kanalplast till taket men funderar hur jag ska få till de automatiska luckorna för ventilationen.
Växthuset är ca 4x3,5m med ett pulpettak och på taket tänkte jag lägga kanalplast, fyra skivor med måtten 1050x4000mm men när jag söker på automatiska öppnare så verkar det i huvudsak vara öppnare som är anpassade för färdiga växthus som finns att köpa, jag skulle vilja ha en komplett lucka med öppnare som passar på ett 10mm tjockt tak av kanalplast.
Är det någon här som byggt med liknande kanalplast och monterat luckor med automatisk öppnare som kan ge tips på hur jag bäst löser detta?
Rekommenderar en som heter Megavent, den är betydlig mer stabila och kraftigare än de vanliga öppnarna som finns till växthus.
https://www.tunnelvaxthus.se/butike...G_7Bm-HUOBJZ6H5P5LIsKtxoDK7OiBG2KPnRTydonut5Y
Klicka här för att svara