Jag håller på att bygga ett växthus och planerar att köpa kanalplast till taket men funderar hur jag ska få till de automatiska luckorna för ventilationen.
Växthuset är ca 4x3,5m med ett pulpettak och på taket tänkte jag lägga kanalplast, fyra skivor med måtten 1050x4000mm men när jag söker på automatiska öppnare så verkar det i huvudsak vara öppnare som är anpassade för färdiga växthus som finns att köpa, jag skulle vilja ha en komplett lucka med öppnare som passar på ett 10mm tjockt tak av kanalplast.

Är det någon här som byggt med liknande kanalplast och monterat luckor med automatisk öppnare som kan ge tips på hur jag bäst löser detta?
 
Jag gjorde luckor på väggen istället, högst upp vid taket. Nu är mitt växthus runt 8m så det blev lite pilligt 🙄
8 luckor som styrs av en extra stark fönsteröppnare. Alla luckor utom den sista sitter på huvudlinan med en fjäder för att inte vara stum när den är stängd och stoppa övriga luckor (fjädern saknas i bild 2). Luckorna har fjädrande gångjärn som öppnar dem. Fönsteröppnaren lyfter vikten och slackar på linan som låter luckorna öppna sig. Jag placerade öppnaren nere för att kunna stänga luckorna även om öppnaren vill ha dem öppna och tvärt om. Nästa förbättring är att hindra krypning i linspännaren, jag tror ett buntband blir utmärkt.
P_20241019_155847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P_20241019_162257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P_20250606_154701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batterierna är numer utbytta mot ett gammalt järnstrykjärn, lite snyggare 😀
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J JonkaRud skrev:
Jag håller på att bygga ett växthus och planerar att köpa kanalplast till taket men funderar hur jag ska få till de automatiska luckorna för ventilationen.
Växthuset är ca 4x3,5m med ett pulpettak och på taket tänkte jag lägga kanalplast, fyra skivor med måtten 1050x4000mm men när jag söker på automatiska öppnare så verkar det i huvudsak vara öppnare som är anpassade för färdiga växthus som finns att köpa, jag skulle vilja ha en komplett lucka med öppnare som passar på ett 10mm tjockt tak av kanalplast.

Är det någon här som byggt med liknande kanalplast och monterat luckor med automatisk öppnare som kan ge tips på hur jag bäst löser detta?
Har inte byggt med kanalplast, men luckor med träreglar och plastfolie(tror luckorna ÄR 1x0.5 m)

Rekommenderar en som heter Megavent, den är betydlig mer stabila och kraftigare än de vanliga öppnarna som finns till växthus.

https://www.tunnelvaxthus.se/butike...G_7Bm-HUOBJZ6H5P5LIsKtxoDK7OiBG2KPnRTydonut5Y
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Den där megavent såg stabil och bra ut, jag kanske skulle satsa på sånna och sätta luckorna högst upp på den främre väggen såsom på uppfinnarjockes 😉 snygga lösning ovan där det är som högst
 
Har noll att bidra men får man önska sig en bild? Pulpettak lät urläckert!
 
Vrana Vrana skrev:
Har noll att bidra men får man önska sig en bild? Pulpettak lät urläckert!
Kan ta en bild i helgen när jag kommit en bit på vägen, just nu är bara stommen till väggarna uppe och jag var precis iväg och handlade takreglarna.
 
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.