11 689 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
HK Automover: automatisk guidning till sekundäryta via grusgång
Förstår helt - kommer nog bli lite av trial & error när jag väl kör igång!legion skrev:
Vill bara ha så mycket kött på benen som möjligt innan jag sätter upp det hela första gången. Jag måste bland annat fasa av kantstenarna i granit (skiljer gräs från grus) så att klipparen kommer ner till grusgången. Och på något sätt få kablarna förbi kantstenen... Med så pass bestående ingrepp vill men göra så mycket rätt från början som möjligt!
Så här ser det ut där jag tänkt mig övergången. Till höger i bild övergår gräsmattan nästan direkt i en liten sluttning medan den till vänster mellan husen är ganska platt.
Övergången ska starta vid den ljusblå hinken till höger i bild och gå över till 'knäcken' i avgränsningen till vänster. Så är den grova tanken i alla fall...
Övergången ska starta vid den ljusblå hinken till höger i bild och gå över till 'knäcken' i avgränsningen till vänster. Så är den grova tanken i alla fall...
Redigerat:
Granitstenen sticker upp ca 6 cm över gruset och ett par cm över gräset. Tänker mig en liten urskålning av stenen (i ungefär samma bredd som korridoren) så gräset kommer i jämnhöjd och sen en fasning mot gruset till så det kommer i jämnhöjd. Tankar kring det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det ser ut att vara rätt stor risk att köta fast där. Iofs ska klipparen bara rakt fram, men ändå. Funderat på om det skulle se helt tokigt ut att lägga plattor tvärs stengången där klipparen ska över?
Ja grusstorleken ser inte ut att vara optimal för att robotklipparen felfritt ska kunna köra där.Nötegårdsgubben skrev:
Håller helt med! Nu är just det som syns på bilden inte riktigt representativ och sen kommer jag se till att padda övergången och minimera grusmängden just där.E etompau skrev:
Stenläggning är back-up planen. Det ska läggas en gång av gatsten genom gräsmattan till vänster (in till Atefallshuset) och kantsten på vänstra sidan av grusgången senare i sommar. Om klipparen kör fast i gruset (trots mina försök att optimera det) får jag integrera en övergång i marksten...
En annan fundering: ska man sätta laddstationen på den ytan som är mest komplicerad?
Ska försöka få till en översiktbild på trädgården för kommentarer om hur laddstation och kablar ska läggas på bästa sätt. Men nu är det annat (barn...) som behöver min uppmärksamhet!
Ska försöka få till en översiktbild på trädgården för kommentarer om hur laddstation och kablar ska läggas på bästa sätt. Men nu är det annat (barn...) som behöver min uppmärksamhet!
Kan inte se att det har ngn betydelse.A aekeberg skrev:
Dock brukar det rekommenderas att laddaren ska placeras vid det största klippområdet.
Du måste ju dra kablar också, så stenen måste nog bort där åtminstone tillfälligt. Efter intrimmning kan du sedan anpassa/kapa stenen efter behov.A aekeberg skrev:
Tyvärr är det 20 cm höga stenar dvs 10-15 cm nere i marken - inget kul att flytta på tillfälligt... Tänker mig att fräsa spår (kan låna vinkelslip med diamantklinga) där kablarna ska gå och sen fyller igen med 'plastisk fogsand' dvs sån som blir fast efter spolning med vatten.Mysman skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Spetta ett hål från respektive håll och dra kabeln under stenen där den ligger. Det är nog lättast.
Funkar det även om kablarna ligger 15-20 cm ned i marken? I så fall är det ju enklare att göra som du säger! Stenarna är bara 8 cm breda så ett litet glapp i begränsning/ guide på en decimeter kanske inte spelar någon roll för funktion?Nötegårdsgubben skrev: